Діагностичний інструментарій дослідження емоційно-суб᾽єктного компонента соціального інтелекту у дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740070/
https://psychpersonality.pnpu.edu.ua/article/view/298779 10.33989/2226-4078.2024.1.298779 |
|
Title |
Діагностичний інструментарій дослідження емоційно-суб᾽єктного компонента соціального інтелекту у дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву
A diagnostic toolkit for studying the emotional-subjective component of social intelligence in pre-schoolers with mild intellectual disabilities |
|
Creator |
Омельченко, Ірина Миколаївна
Кобильченко, В.В. |
|
Subject |
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
|
|
Description |
У статті окреслено актуальність проблеми розроблення та апробації українського діагностико-наочного контенту для дослідження соціального інтелекту в дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву та нормотиповим розвитком. Розкрито, що наразі в спеціальній психології визначено необхідність дослідження у дітей з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву соціально-особистісного та емоційного розвитку з позицій принципу інтерсуб᾽єктивності, також обґрунтовано особливості емоційної сфери у соціально депривованих дошкільників зазначеної когорти. Висвітлено, що розроблений авторами психодіагностичний інструментарій спрямований на дослідження інтерсуб᾽єктних і інтрасуб᾽єктних основ розпізнання емоцій в структурі емоційного інтелекту, який розглядається як складник більш широкої категорії – соціальний інтелект. Обґрунтовано змістовий контент методики, яка складається із портретних картинок, на яких відображені певні соціальні ситуації з відповідними емоціями: 1) радості; 2) злості; 3) смутку; 4) страху; 5) подиву; 6) спокою (окремі набори для хлопчиків та дівчаток); 2) 12 сюжетних картинок, на яких персонажі виражають певний емоційний стан (по 1 картинці на кожен із зазначених вище емоційних станів);3) 12 оповідань до сюжетних картинок. Визначено специфіку розпізнання емоцій дошкільниками з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву та дітьми з нормотиповим розвитком. Теоретично обґрунтовано, що перспективи подальших наукових студій полягатимуть в теоретичному обґрунтуванні та розробленні діагностично-наочного контенту для дослідження морального-поведінкового компонента соціального інтелекту в дошкільників з нормотиповим розвитком та дошкільників із інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву.
The article outlines the actual issue of development and approbation of the Ukrainian diagnostic visual measures examining social intelligence in pre-schoolers having intellectual difficulties of a mild degree and in pre-schoolers having normative development. Currently, special psychology needs tools examining socio-personal and emotional development of children with mild intellectual disabilities from the standpoint of the inter-subjectivity principle. The article substantiates the emotional peculiarities in socially deprived pre-schoolers with such disabilities. The psychological diagnostic toolkit developed by the article authors is aimed at researching the intersubjective and intrasubjective bases of emotion recognition in the structure of emotional intelligence, which is considered as a component of a broader category - social intelligence. The article presents the examining measure, consisting of portrait pictures depicting certain social situations with corresponding emotions: 1) joy; 2) anger; 3) sadness; 4) fear; 5) surprise; 6) calmness (separate sets for boys and girls); 12 story pictures in which some characters express a certain emotional state (1 picture for each of the above emotional states); and 12 stories for the story pictures. The specifics of emotion recognition by pre-schoolers with mild intellectual disabilities and by children with normal, typical development were determined. Basing on performed theoretical justification, the prospects of further scientific studies will include the theoretical substantiation and development of diagnostic visual measures studying the moral-behavioural component of social intelligence in pre-schoolers with normative typical development and pre-schoolers with mild intellectual disabilities. |
|
Publisher |
Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740070/1/%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%20%D1%96%20%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%202024%20%E2%84%961.pdf
- Омельченко, Ірина Миколаївна (orcid.org/0000-0002-4698-0273 <http://orcid.org/0000-0002-4698-0273>) and Кобильченко, В.В. (orcid.org/0000-0002-7717-5090 <http://orcid.org/0000-0002-7717-5090>) (2024) A diagnostic toolkit for studying the emotional-subjective component of social intelligence in pre-schoolers with mild intellectual disabilities Психологія і особистість, 1. pp. 174-194. ISSN 2226-4078 10.33989/2226-4078.2024.1.298779 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.33989/2226-4078.2024.1.298779
|
|