Свідома і системна саморегуляція суб'єктів соціалізації: груп-рефлексивний підхід
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740051/
https://iris-psy.org.ua/publ/st_0142.pdf 10.59416/CWLW2846 |
|
Title |
Свідома і системна саморегуляція суб'єктів соціалізації: груп-рефлексивний підхід
Conscious and systemic self-regulation of the subjects of socialization: group-reflexive approach |
|
Creator |
Найдьонов, Михайло Іванович
Найдьонова, Л. А. Григоровська, Любов Володимирівна |
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise) |
|
Description |
Соціалізацію представлено як процес саморегуляції суб’єктів соціалізації у відповідь на виклики різного ступеню складності і невизначеності. Запропоновано шлях розв’язання проблеми концептуалізації процесів соціалізації в сучасно-му глобалізованому і інформатизованому світі – врахування системних механізмів саморегуляції та їхньої взаємодії зі свідомою (автономною) саморегуляцією. Уводиться поняття ємності суб'єктності, яке розширює традиційну логіку розгляду соціалізації як руху за вектором "минуле–майбутнє" до багатовекторності ("менша–більша" ємність різних суб'єктів). Запропоновано модель єдності свідомої та системної саморегуляції, в якій попередні здобутки досліджень саморегуляції доповнюються психологічним трактуванням різновидів системної саморегуляції. Представлено груп-рефлексивний підхід до саморегуляції. Рефлексивна системна саморегуляція операціоналізується для малих і великих груп як групових суб’єктів у трьох складових: 1) норма задачі – опис суб'єктивно-об'єктивних відповідей, що можуть розгортатися у варіантах різних психологічних зусиль, прикладених для отримання результату; 2) показники діагностики рефлексивних функцій на основі аналізу елементів дискурсу і 3) процедури рефлексії, які впливають на самоорганізацію суб’єктів. Виокремлено чотири фази балансування саморегуляції в поєднанні її свідомої та системної складових в ході соціалізації суб'єктів. Розглянуто регулятиви системного рівня (престижність професій, масове застосування національної рамки кваліфікацій) та процедури (технології), які забезпечують збагачення свідомої саморегуляції системною, зокрема практику застосування репрезентативної рефлексії. Уведене поняття репрезентативної рефлексії позначає процес і процедуру, які дають змогу суб’єкту оцінити свої власні оцінки явища (світу професій і ринку праці) шляхом порівняння з оцінками репрезентативної вибірки, яка представляє генеральну сукупність – країну в цілому, певну вікову когорту, регіон тощо. Апробація застосування репрезентативної рефлексії на основі ресурсу profprestige.org.ua дає підстави для позитивної оцінки перспектив роз-гортання такої практики в межах системи профорієнтаційної роботи з молоддю. Описано розроблені інструменти стимулювання системної саморегуляції в студентському середовищі. Описано тест "Розуміння НРК", спрямований на вміння студентів вирізняти істотну різницю між рівнями кваліфікацій. Пропозиція зменшення розмірності складності світу, в якому соціалізуються суб’єкти, через регулювальний ефект національної рамки кваліфікацій, перевірена в розробленому тесті "Розуміння НРК", показала, що його застосування сприяє засвоєнню студентами регулятивів НРК для осягнення системної саморегуляції. Socialization is presented as a process of self-regulation in response to the chal-lenges of varying degrees of complexity and uncertainty. A way to solve the problem of conceptualizing processes of socialization in today's globalized and informational world is proposed – take into account the systemic mechanisms of self-regulation and their interaction with the conscious (autonomous) self-regulation. The concept of the capacity of subjectness, which expands the traditional logic of consideration of social-ization as a movement for vector "past-future" for a multidirectional ("more or less" capacity of various subjects). The model of unity of conscious and systemic self-regulation, in which achievements of previous research in the field of self- regulation are complemented by psychological interpretation of kinds of systemic self-regulation, is proposed. Group-reflective approach to self-regulation is presented. Reflective systemic self-regulation is detailed for small and large groups as the group subjects in three com-ponents: 1) the task norm - description of subjective-objective responses that can be deployed in ways of different psychological effort applied to obtain the result; 2) in-dicators of diagnostics of reflective functions based on analysis of the elements of discourse and 3) reflection procedures that affect the subjects` self-organization. Four phases of self-regulation balancing in combination of its conscious and systemic components in the subjects` socialization is determined. Considered the regulatives of system level (prestige of occupations, mass application of NQF) and procedures (technologies) that provide enrichment of conscious self-regulation by systemic one, in particular the practice of representative reflection implementation. Entered concept of a representative reflection refers the process and procedure that allow one to estimate their own valuation of the phenomenon (the world of profes-sions and labor market) by comparison with a representative sample, which represents the general population - the country as a whole, certain age group, region and etc. Testing the use of a representative reflection based on the resource profpres-tige.org.ua gives grounds for a positive assessment of the prospects for the deploy-ment of such practices within the system of vocational work with youth. Designed instruments to stimulate the systemic self-regulation among the students are described. Described the test "Understanding the NQF" aimed at the students skills to distinguish a significant difference between the levels of qualifications Proposal to reduce the dimension of the complexity of the world in which sub-jects are socialized by the regulative effect of NQF was tested in the developed test "Understanding the NQF" and showed that its use promotes the students` learning of the NQF regulatives to comprehend the systemic self-regulation. |
|
Publisher |
Ukrainian Association of Educational and Developmental Psychology
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740051/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%202017%20st_0142%20%D0%A1%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%BE%D0%BC%D0%B0%20%D1%82%D0%B0%20%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%BD%D0%B0%20%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%B3%D1%83%D0%BB%D1%8F%D1%86%D1%96%D1%8F.pdf
- Найдьонов, Михайло Іванович (orcid.org/0000-0002-3833-8643 <http://orcid.org/0000-0002-3833-8643>), Найдьонова, Л. А. (orcid.org/0000-0002-1222-295X <http://orcid.org/0000-0002-1222-295X>) and Григоровська, Любов Володимирівна (orcid.org/0000-0002-1436-5719 <http://orcid.org/0000-0002-1436-5719>) (2017) Conscious and systemic self-regulation of the subjects of socialization: group-reflexive approach International Journal of Education & Development, 3. pp. 25-37. 10.59416/CWLW2846 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.59416/CWLW2846
|
|