Record Details

Цифрові освітні технології у підготовці майбутніх викладачів вищої школи в умовах карантину

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740039/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4583
10.33407/itlt.v87i1.4583
 
Title Цифрові освітні технології у підготовці майбутніх викладачів вищої школи в умовах карантину
Digital educational technologies in training of future higher school teachers under quarantine conditions
 
Creator Романовський, О.Г.
Кайдалова, Л.Г.
Романовська, О.О.
Науменко, Н.В.
 
Subject 004.7 Computer communication. Computer networks
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Метою даного дослідження було визначення результативності організації освітнього процесу за допомогою цифрових освітніх технологій під час підготовки майбутніх викладачів вищої школи в умовах карантину під час пандемії COVID-19.
Професійна підготовка майбутніх викладачів вищої школи в умовах карантину під час пандемії COVID-19 здійснювалась за допомогою цифрових освітніх технологій (віртуальна освітня платформа Moodle, вебконференція ZOOM, віртуальна інтерактивні дошка Padlet, додаток Blogger платформи Google, H5P, онлайн програми Mind Meister, MindNode та ін., Google Meet).
Було проведено опитування магістрів освітніх, педагогічних наук за спеціальністю 011 «Освітні, педагогічні науки» (Педагогіка вищої школи), які навчалися в таких умовах на кафедрі освітніх та інформаційних технологій Національного фармацевтичного університету протягом 2019-2021 р.р. Результати опитування здобувачів освіти показали цілком позитивне ставлення до професійної підготовки в таких умовах навчання з допомогою цифрових освітніх технологій.
Проведене дослідження дозволило визначити, що використання сучасних цифрових освітніх технологій для підготовки майбутніх викладачів в умовах карантину під час пандемії COVID-19 на прикладі Національного фармацевтичного університету сприяло розвитку та формуванню загальних та фахових компетентностей, закладених в освітню програму «Педагогіка вищої школи» (здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях, здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу, здатність вчитися й бути сучасно навченим, здатність до адаптації та дії в новій ситуації, навички використання інформаційних і комунікаційних технологій, здатність до вибору стратегії спілкування, здатність працювати в команді, здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт, здатність застосовувати знання при вирішенні складних педагогічних ситуацій; здатність використовувати в професійній діяльності знання з вибору та застосування форм та методів, педагогічних технологій навчання та ін.).
The aim of this study was to determine the effectiveness of the educational process organization with the help of digital educational technologies in the process of training future teachers of higher education under the conditions of quarantine during the COVID-19 pandemic.
Professional training of future higher school teachers in quarantine conditions during COVID-19 pandemic was carried out using digital educational technologies (Moodle virtual educational platform, ZOOM web-conference, Padlet virtual interactive board, Blogger application of Google platform, H5P, Mind Meister online programs, MindNode, etc., Google Meet).
A survey of masters of educational, pedagogical sciences specialty 011 "Educational, Pedagogical Sciences" (Pedagogy of Higher Education) was conducted, who studied under such conditions at the Department of Educational and Information Technologies of the National University of Pharmacy during 2019-2021. The results of the survey of higher education seekers showed a positive attitude towards professional training in such learning environment with the help of digital educational technologies.
The conducted study allowed to determine that the use of modern digital educational technologies for training future teachers in quarantine conditions during the COVID-19 pandemic on the example of the National University of Pharmacy contributed to the development and formation of general and professional competencies inherent in the educational program "Pedagogy of Higher Education (ability to use knowledge in practical situations, ability to think abstractly, analyze and synthesize, ability to learn and be trained up-to-date, ability to adapt and act in a new situation, ability to use information and communication technologies, ability to choose communication strategies, ability to work in a team, ability to assess and provide quality work, ability to use knowledge in solving complex teaching situations, ability to use in professional, ability to use knowledge in professional activities on the choice and application of forms and methods, pedagogical technologies of education, etc.).
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740039/1/%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%80%20%D0%93%D0%B5%D0%BE%D1%80%D0%B3%D1%96%D0%B9%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87%20%D0%A0%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9.pdf
- Романовський, О.Г. (orcid.org/0000-0001-8784-3438 <http://orcid.org/0000-0001-8784-3438>), Кайдалова, Л.Г. (orcid.org/0000-0003-4693-678Х <http://orcid.org/0000-0003-4693-678Х>), Романовська, О.О. (orcid.org/0000-0002-4898-2141 <http://orcid.org/0000-0002-4898-2141>) and Науменко, Н.В. (orcid.org/0000-0003-0658-1769 <http://orcid.org/0000-0003-0658-1769>) (2022) Digital educational technologies in training of future higher school teachers under quarantine conditions Інформаційні технології і засоби навчання, 1 (87). pp. 255-277. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v87i1.4583
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v87i1.4583