Record Details

Проєктно-цифрова діяльність як засіб формування цифрової компетентності студентів гуманітарних спеціальностей

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740036/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4748
10.33407/itlt.v87i1.4748
 
Title Проєктно-цифрова діяльність як засіб формування цифрової компетентності студентів гуманітарних спеціальностей
Рroject-digital activity as a means of forming digital competence of humanities specialties’ students
 
Creator Наливайко, О.О.
Прокопенко, І.А.
Кабусь, Н.Д.
Хатунцева, С.М.
Жукова, О.А.
Наливайко, Н.А.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Статтю присвячено проблемі застосування в освітньому процесі закладу вищої освіти проєктно-цифрової діяльності як засобу формування цифрової компетентності студентів гуманітарних спеціальностей. Проведено науковий аналіз змісту понять «цифрова компетентність», «проєктно-цифрова діяльність», «цифровий проєкт». Обґрунтовано доцільність упровадження освітніх цифрових проєктів у навчальний процес закладів вищої освіти. Визначено компоненти цифрової компетентності студентів гуманітарних спеціальностей. У статті доведено, що одним із чинників, який сприяє ефективному розвитку освітнього процесу сучасного закладу вищої освіти є формування цифрової компетентності здобувачів освіти засобами проєктно-цифрової діяльності. Представлено та проаналізовано засоби цифрового контенту при виконанні проєктно-цифрової діяльності здобувачами освіти. Розглянуто алгоритм взаємодії між учасниками проєктно-цифрової діяльності в умовах навчання. У результаті дослідження встановлено, що проєктно-цифрова діяльність в експериментальній групі сприяла: формуванню високого рівня цифрової компетентності студентів гуманітарних спеціальностей; досягненню порозуміння в студентському освітньому середовищі; покращенню комунікаційних якостей; розвитку у студентів уміння знаходити потрібну інформацію в цифровому просторі з її подальшим застосуванням задля досягнення мети цифрового навчального проєкту. Експериментальна перевірка розробленої моделі формування цифрової компетентності студентів гуманітарних спеціальностей довела її ефективність. Визначено потенційні шляхи підвищення ефективності формування цифрової компетентності: розробка чітких і загальноприйнятих критеріїв та рівнів сформованості цифрової компетентності; формування цифрової компетентності через діяльність, тобто створення власного цифрового контенту, його супровід, комунікація між суб’єктами цифрового середовища та представлення отриманого результату як власної творчості в цифровому світі; створення зручної та прийнятної системи моніторингу й тестування рівня цифрової компетентності здобувачів освіти.
The article is devoted to the problem of application of project-digital activities in the educational process of a higher education institution as a means of forming digital competence of humanities specialties’ students. The essence of the concepts of ‘digital competence’, ‘project-digital activity’, and ‘digital project’ was analysed. The expediency of educational digital projects implementation in educational process of higher education institutions is proved. The components of digital competency of students are determined. The article proves that one of the factors contributing to the educational process effective development in a modern higher education institution is the forming of digital competence of students by means of project-digital activity. The types of digital content tools in the course of students’ project-digital activity were presented and analysed. The algorithm of interaction among the participants of the project-digital activity in the learning environment is considered. As a result of the study, it was found that design and digital activity in the experimental group contributed to: the formation of a high level of digital competence of students of humanitarian specialties; reaching agreement in the student educational environment; improving communication skills; development of students' ability to find the necessary information in the digital space with its subsequent application to achieve the goal of a digital educational project. Experimental verification of the developed methodology for the formation of digital competence of students of humanitarian specialties has proven its effectiveness. Potential ways to increase the efficiency of digital competence formation have been identified: development of clear and generally accepted criteria and levels of digital competence formation; formation of digital competence through activities, ie the creation of their own digital content, its support, communication between the subjects of the digital environment and the presentation of the result as their own creativity in the digital world; creation of a convenient and acceptable system of monitoring and testing the level of digital competence of students.
 
Publisher Інститут цифровізації освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740036/1/%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%96%D0%B9%20%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%96%D0%B9%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87%20%D0%9D%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D0%B9%D0%BA%D0%BE.pdf
- Наливайко, О.О. (orcid.org/0000-0002-7094-1047 <http://orcid.org/0000-0002-7094-1047>), Прокопенко, І.А. (orcid.org/0000-0003-1792-9388 <http://orcid.org/0000-0003-1792-9388>), Кабусь, Н.Д. (orcid.org/0000-0003-3665-8501 <http://orcid.org/0000-0003-3665-8501>), Хатунцева, С.М. (orcid.org/0000-0002-4377-6058 <http://orcid.org/0000-0002-4377-6058>), Жукова, О.А. (orcid.org/0000-0001-9724-9598 <http://orcid.org/0000-0001-9724-9598>) and Наливайко, Н.А. (orcid.org/0000-0001-7622-0411 <http://orcid.org/0000-0001-7622-0411>) (2022) Рroject-digital activity as a means of forming digital competence of humanities specialties’ students Інформаційні технології і засоби навчання, 1 (87). pp. 218-235. ISSN 2076-8184
10.33407/itlt.v87i1.4748
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33407/itlt.v87i1.4748