Record Details

Формування професійних навичок завтрашнього дня у студентів бакалаврату комп’ютерної інженерії та інформаційних технологій у процесі вивчення англійської мови

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740028/
http://journals.rta.lv/index.php/ETR/article/view/6642
10.17770/etr2021vol2.6642
 
Title Формування професійних навичок завтрашнього дня у студентів бакалаврату комп’ютерної інженерії та інформаційних технологій у процесі вивчення англійської мови
Formation of Top Job Skills of Tomorrow Among Computer Engineering and Information Technologies Undergraduate Students in the Process of Learning English
 
Creator Malykhin, Oleksandr Volodymyrovych
Aristova, Nataliia Oleksandrivna
Dichek, N.P.
Dyka, Natalia
 
Subject 004 Computer science and technology. Computing. Data processing
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
81 Linguistics and languages
 
Description Основною метою дослідження було дослідити ставлення студентів комп’ютерної інженерії та інформаційних технологій до найважливіших професійних навичок завтрашнього дня та надати методологію для їх вдосконалення в процесі вивчення англійської мови. Для участі в веб-опитуванні було відібрано 295 студентів бакалаврату спеціальності «Комп’ютерна інженерія та інформаційні технології» віком від 17 до 21 року. Всього вибірка дослідження склала 64 студентки та 231 студентів. Колектив дослідників розробив зміст освіти в Факультативний курс англійської мови, спрямований на розвиток професійних навичок завтрашнього дня серед студентів бакалаврату. Враховуючи той факт, що англійська мова має великий дидактичний потенціал для розвитку знань, умінь і здібностей серед студентів різних спеціальностей вищих навчальних закладів закладів, необхідні для досягнення успіху в майбутньому, навчальний зміст факультативного курсу англійської мови орієнтований у напрямку підвищення мотивації до оволодіння англійською серед студентів зазначених спеціальностей, з одного боку, і для підвищення визначених професійних навичок завтрашнього дня,з іншого боку. Реалізація запропонованого змісту освіти базується на інтеграції фундаментальних принципів орієнтованості на дії, компетентнісного, майстерного та проектного підходів. Розглядаючи англійську мову як ефективний засіб навчання ми можемо запропонувати таку ідею: модернізація навчального контенту може надати безмежні можливості для підвищення кваліфікації студентів бакалаврату. На шляху здобуття професійно цінних знань та навичок, які як правило, поділяються на дві групи (м’які навички та жорсткі навички) вони залучені до діяльності що могло б гарантувати розвиток вищезгаданих навичок. Таким чином, створений факультативний курс англійської мови міг би служити як приклад для наслідування.
The main aim of the study was to investigate Computer Engineering and Information Technologies undergraduate students’ attitude towards the most important job skills of tomorrow and to provide methodology for their enhancing in the process of learning English. To collect data essential for developing methodology aimed at enhancing top job skills of tomorrow in the process of learning English, 295 Computer Engineering and Information Technologies undergraduate students aged from 17 and 21 were selected to take part in the web-based survey. In total, research sample was presented by 64 female students and 231 male students. The team of researchers developed the educational content of the English elective course targeted at developing top job skills of tomorrow among undergraduate students. Taking into account the fact that English holds great didactic potential for developing knowledge, skills and aptitudes among students of different specialties at higher education institutions necessary for reaching success in the future, the educational content of the English elective course is oriented towards increasing motivation to master English among undergraduate students of the mentioned specialties, on the one hand, and to boost the identified job skills of tomorrow, on the other hand. The realization of the proposed educational content is based on the integration of the fundamental principles of action-oriented, competence-based, mastery-based and project-based approaches. Considering English as an efficient medium of instruction we can suggest the following idea: upgrading the educational content can provide endless opportunities for professional development of undergraduate students. To be exact, on their way of gaining professionally valuable knowledge and skills generally subdivided into two groups (soft skills and hard skills) they are involved in the activities that could guarantee the development of abovementioned skills. Thus, the created English elective course could serve as an example to follow.
 
Publisher Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740028/1/FORMATION_OF_TOP_JOB_SKILLS_OF_TOMORROW_AMONG_COMP_compressed-2-7.pdf
- Malykhin, Oleksandr Volodymyrovych (orcid.org/0000-0001-6042-6298 <http://orcid.org/0000-0001-6042-6298>), Aristova, Nataliia Oleksandrivna (orcid.org/0000-0002-0943-​8039 <http://orcid.org/0000-0002-0943-​8039>), Dichek, N.P. (orcid.org/0000-0002-2185-3630 <http://orcid.org/0000-0002-2185-3630>) and Dyka, Natalia (orcid.org/0000-0003-1385-5027 <http://orcid.org/0000-0003-1385-5027>) (2021) Formation of Top Job Skills of Tomorrow Among Computer Engineering and Information Technologies Undergraduate Students in the Process of Learning English Environment. Technology. Resources. Proceedings of the 13th International Scientific and Practical Conference on June 17-18, 2021, 2. pp. 249-254. ISSN 2256-070X
10.17770/etr2021vol2.6642
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.17770/etr2021vol2.6642