Record Details

Language policy and school education as main factors of Ukraine state creation

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/740023/
https://journals.rta.lv/index.php/SIE/article/view/7082
10.17770/sie2023vol1.7082
 
Title Language policy and school education as main factors of Ukraine state creation
Мовна політика та шкільна освіта як головні чинники державотворення України
 
Creator Malykhin, Oleksandr Volodymyrovych
Aristova, Nataliia Oleksandrivna
Dichek, N.P.
Zahorulko, M.О.
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
80 General questions relating to both linguistics and literature. Philology
93/94 History
 
Description The authors present their views on the formation of the Language Policy and the role of general secondary school education as important factors in the Ukraine state creation shortly before and in the first years of Ukraine’s independence. The main drivers of changes in the Language Policy of the Soviet government regarding the state of the Ukrainian language in the USSR are identified. These drivers of changes include (1) activities of nationally oriented public organisations, primarily Ukrainian writers, historians, human rights defenders, and the Ukrainian language admirers; (2) public desire to develop nationally oriented education, which forced the authorities to start implementing very specific measures, first of all – in the field of general secondary school education; (3) the gradual formation of a scientific and pedagogical basis for the versatile Ukrainisation and humanisation of education and upbringing of children and youth giving priority to their native language as a language of instruction; (4) the need to introduce measures for external and internal differentiation of general secondary school education;(5) the psychologisation of the educational process. Based on documentary sources, it is argued that general secondary school education played the role of an important factor in the Ukraine state creation which was facilitated by the specific measures developed by the Ministry of Education of Ukraine to implement the Ukrainian idea in school practice in the first years of independence. The novelty of the present research is that authors extrapolate the past educational experience to the current language situation in general secondary school education in Ukraine. Moreover, the authors represent the opinions of contemporary Ukrainian sociolinguists on the state Language Policy in the field of general secondary school education. The research proves that the strategic ideas laid down at the turn of the last decades of the last century regarding the Educational Policy of independent Ukraine in the field of general secondary school education played an important role in improving the position of the Ukrainian language and in shaping Ukrainian self-identity among children and young people which explicitly and implicitly reinforced the key strategic idea – the idea of the Ukrainian State creation.
Автори викладають свої погляди на формування мовної політики та роль загальної середньої освіти як важливих чинників державотворення України напередодні та в перші роки незалежності України. Визначено основні рушії змін мовної політики радянської влади щодо стану української мови в УРСР. До цих рушійних сил змін належать (1) діяльність громадських організацій національного спрямування, насамперед українських письменників, істориків, правозахисників, шанувальників української мови; (2) прагнення суспільства розвивати національно орієнтовану освіту, що змусило владу розпочати реалізацію цілком конкретних заходів, насамперед – у сфері загальної середньої освіти; (3) поступове формування науково-педагогічної основи для різнобічної українізації та гуманізації навчання і виховання дітей і молоді з пріоритетом рідної мови як мови навчання; (4) необхідність запровадження заходів зовнішньої та внутрішньої диференціації загальної середньої освіти; (5) психологізація навчального процесу. На основі документальних джерел стверджується, що загальна середня освіта відіграла важливий чинник державотворення України, чому сприяли розроблені Міністерством освіти України конкретні заходи щодо впровадження української ідеї в шкільну практику в перші роки незалежності. Новизна цього дослідження полягає в тому, що автори екстраполюють минулий освітній досвід на сучасну мовну ситуацію в системі загальної середньої освіти в Україні. Крім того, автори репрезентують думки сучасних українських соціолінгвістів щодо державної мовної політики у сфері загальної середньої освіти. Дослідження доводить, що закладені на межі останніх десятиліть минулого століття стратегічні ідеї Освітньої політики незалежної України в галузі загальної середньої освіти відіграли важливу роль у покращенні становища української мови та формуванні Українська самоідентичність серед дітей та молоді, яка явно та приховано посилювала ключову стратегічну ідею – ідею Української Держави.
 
Publisher Rezekne Academy of Technologies
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/740023/1/aabuze%2C%2B5236-18787-2-DR%281%29Malykhin.pdf
- Malykhin, Oleksandr Volodymyrovych (orcid.org/0000-0001-6042-6298 <http://orcid.org/0000-0001-6042-6298>), Aristova, Nataliia Oleksandrivna (orcid.org/0000-0002-0943-​8039 <http://orcid.org/0000-0002-0943-​8039>), Dichek, N.P. (orcid.org/0000-0002-2185-3630 <http://orcid.org/0000-0002-2185-3630>) and Zahorulko, M.О. (orcid.org/0000-0002-9677-2130 <http://orcid.org/0000-0002-9677-2130>) (2023) Language policy and school education as main factors of Ukraine state creation Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 1. pp. 516-527. ISSN 1691-5887
10.17770/sie2023vol1.7082
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.17770/sie2023vol1.7082