To the origins of social education in Ukraine (the 1920s): humanism or proletarian expediency?
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/740021/
https://www.shs-conferences.org/articles/shsconf/abs/2022/12/shsconf_ichtml2022_01002/shsconf_ic html2022_01002.html 10.1051/shsconf/202214201002 |
|
Title |
To the origins of social education in Ukraine (the 1920s): humanism or proletarian expediency?
До витоків соціального виховання в Україні (1920-ті роки): гуманізм чи пролетарська доцільність? |
|
Creator |
Dichek, N.P.
Kravchenko, O.O. |
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise) 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc. 93/94 History |
|
Description |
The paper analyses the phenomenon of social education (herein after abbr. sotzvykh) in Ukraine in the 1920s as a purpose of Soviet power to change the previous imperial system of education. In general, at that time sotzvykh reflected the aspiration of power for upbringing the new generation of educated proletarians with communist views, but in reality, there were efforts to feed, clothe and provide the elementary medical care to the host of different types of children and teenagers under 15. Until the early 1930s, the sphere of education in Ukraine developed differently than in Russia. The emphasis was placed on the imminent death of the family as a social institution, and therefore the education of children and youth should have become the task of the society. In addition, professionalization of school education was recognized as a priority. The aim of the article is to highlight the first in the world’s education history phenomenon (sotzvykh) – both the pedagogical and social – of organising life of children in the post-war country. The goals and ways of implementation Ukrainian sotzvykh in the context of social, ideological and pedagogical aspects of the time are analysed. It is considered that sotzvykh carried out both political and life-saving pedagogical tasks of protecting the child population. Within the framework of sotzvykh in the conditions of poverty and ruin of the post-revolutionary period the general 7-year school education and elimination of illiteracy were carried out.
У статті аналізується феномен соціального виховання (далі скорочено соцвиховання) в Україні 1920-х років як мета радянської влади змінити попередню імперську систему освіти. Загалом тодішній соцвих відображав прагнення влади виховати нове покоління освічених пролетарів з комуністичними поглядами, але насправді були намагання нагодувати, одягнути та надати елементарну медичну допомогу безлічі різного роду дітей і підлітків до 15 років. До початку 1930-х років освітня сфера в Україні розвивалася інакше, ніж у Росії. Наголошувалося на неминучій загибелі сім'ї як соціального інституту, а тому виховання дітей і молоді мало стати завданням суспільства. Крім того, пріоритетним було визнано професіоналізацію шкільної освіти. Метою статті є висвітлення першого у світовій історії освіти явища (соцівих) – як педагогічного, так і соціального – організації життя дітей у повоєнній країні. Аналізуються цілі та шляхи реалізації українського соцвиху в контексті суспільно-ідеологічних та педагогічних аспектів того часу. Вважається, що соцвих виконував як політичні, так і життєво-педагогічні завдання захисту дитячого населення. У рамках соцвихів в умовах злиднів і розрухи післяреволюційного періоду здійснювалося загальне 7-річне навчання та ліквідація неписьменності. |
|
Publisher |
SHS Web of Conferences
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/740021/1/shsconf_ichtml2022_01002.pdf
- Dichek, N.P. (orcid.org/0000-0002-2185-3630 <http://orcid.org/0000-0002-2185-3630>) and Kravchenko, O.O. (orcid.org/0000-0002-9732-6546 <http://orcid.org/0000-0002-9732-6546>) (2022) To the origins of social education in Ukraine (the 1920s): humanism or proletarian expediency? 3rd International Conference on History, Theory and Methodology of Learning (ICHTML 2022) Kryvyi Rih, Ukraine, May 16-17, 2022 (142). ISSN 2261-2424 10.1051/shsconf/202214201002 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.1051/shsconf/202214201002
|
|