Record Details

Професійна підготовка магістрів менеджменту до діяльності в екстремальних умовах

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739954/
https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/918
10.28925/2312-5829.2022.29
 
Title Професійна підготовка магістрів менеджменту до діяльності в екстремальних умовах
Professional training of masters of management for activities in extreme conditions
 
Creator Гладкова, Валентина
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.07 Management aspects of educational institutions
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Професійна підготовка майбутніх менеджерів у галузі освіти передбачає формування їх готовності до діяльності в екстремальних умовах.
Основним результатом підготовки майбутніх керівників освітніх закладів (менеджерів освіти) у магістратурі є сформованість їх професійної компетентності. Вона виявляється в загальній здатності та готовності до управлінської діяльності (особливо в екстремальних умовах). Найважливішим показником високого рівня професіоналізму управлінських кадрів є акмеологічна компетентність.
В екстремальних умовах дуже важливим фактором є притаманність кожному менеджеру (керівнику закладу освіти) загальних і спеціальних акмеологічних інваріантів (управлінської рефлексії, відповідальності, емпатійності, професійного оптимізму). Професійний оптимізм, як акмеологічна інваріанта, згодом трансформується у суспільний соціальний оптимізм.
Розглянуто особливості підготовки магістрів менеджменту для освітньої галузі. Опановуючи освітні компоненти магістранти використовують набуті знання для здійснення акмефʼючерингу – дієвого інструменту самопрогнозування на майбутнє. Це є особливо важливим в сучасних екстремальних умовах. Майбутні менеджери освіти розробляють авторські програми особистісно-професійного саморозвитку та самовдосконалення. При цьому вони спираються не лише на вершинні моделі саморозвитку, але й на моделі низинного саморозвитку (трагічну та анастрофічну). За цими моделями підкреслюється важливість врахування точок кризи та катарсису. Цей процес сповнений індивідуальним оптимізмом, який складає підставу соціального оптимізму.
The purpose of the article is to characterize the features of professional training of future managers in the field of education to work in extreme conditions.
The main result of the training of future heads of educational institutions (managers of education) in the master's degree is the formation of their professional competence. This integral quality of personality is manifested in the general ability and willingness to manage (especially in extreme conditions). Emphasis is placed on acmeological competence – the most important indicator of a high level of professionalism of management staff.
In extreme conditions, a very important factor is the inherent nature of each manager (head of educational institution) of many acmeological invariants (managerial reflection, responsibility, empathy, professional optimism). Professional optimism is later transformed into public social optimism.
Features of preparation of masters of management for educational branch are considered. In mastering the educational components, undergraduates use the acquired knowledge to implement acme-futuring – an effective tool for self-forecasting for the future. This is especially important in today's extreme conditions. Future education managers develop author's programs of personal and professional self-development and self-improvement. They are based not only on the top model of self-development, but also on the model of low self-development (tragic and anastrophic). These models emphasize the importance of taking into account the points of crisis and catharsis.
In the educational process in the preparation of future masters of management in education is the development of professionalism of this category of specialists, improving their acmeological invariants, developing the ability to predict the future through the development of author's programs of personal and professional self-development and self-improvement.
Predicting one's future confirms the manager's own optimistic position. Optimism is a protective factor of the individual and society from distress and a significant factor in predicting subjective well-being. A person shows social activity, full of positive expectations for the future. By mastering this acme-energetic technology, the leader is able to help other people, his subordinates to gain confidence in the future. Accordingly, on this basis, social optimism is formed as a necessary condition for society to emerge from the crisis.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739954/1/od%2C%2B9%2B%D0%93%D0%9B%D0%90%D0%94%D0%9A%D0%9E%D0%92%D0%90%2B133-147%20%282%29.pdf
- Гладкова, Валентина (orcid.org/0000-0003-4362-2195 <http://orcid.org/0000-0003-4362-2195>) (2022) Professional training of masters of management for activities in extreme conditions Educological discourse, 2 (37). pp. 133-147. ISSN 2312-5829
10.28925/2312-5829.2022.29
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.28925/2312-5829.2022.29