Педагогічні умови, форми і методи організації консультування з молодіжного підприємництва у ЗП(ПТ)О в період воєнного стану та повоєнного відновлення економіки України
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739988/
https://colloquium-journal.org/zhurnal/colloquium-journal-25-184-2023/ 10.24412/2520-6990-2023-25184-3-7 |
|
Title |
Педагогічні умови, форми і методи організації консультування з молодіжного підприємництва у ЗП(ПТ)О в період воєнного стану та повоєнного відновлення економіки України
Pedagogical conditions, forms and methods of organizing counseling on youth entrepreneurship in vocational schools during martial law and post-war economic recovery in Ukraine |
|
Creator |
Гриценок, І.А.
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance 37.09 Organization of instruction 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
У статті розглядається важливий аспект педагогічних умов, форм і методів організації консультаційних сесій з молодіжного підприємництва в закладах професійної (професійно-технічної) освіти (далі ЗП(ПТ)О) безпеки в період воєнного стану та подальшого відновлення економіки України. Дослідження підкреслює ключову роль закладів професійної освіти у розвитку підприємницьких здібностей серед молоді в складних соціально-економічних умовах. В умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення економіки заклади професійної освіти у сфері безпеки стикаються з особливими педагогічними викликами. Розглядаються різноманітні форми, за допомогою яких можна організувати консультування в закладах професійної освіти з питань безпеки. Воно підкреслює необхідність міждисциплінарного підходу, що передбачає залучення не лише освітян, а й галузевих експертів, державних установ та організацій громадянського суспільства. Така міждисциплінарна співпраця підвищує якість і застосовність процесу консультування. Методи, що застосовуються при організації консультаційних сесій, мають першорядне значення. У дослідженні розглядаються різні педагогічні методики, які довели свою ефективність у розвитку підприємницьких навичок в учнівської молоді під час воєнного стану та відновлення економіки. Ці методи включають, зокрема, навчання на власному досвіді, аналіз конкретних ситуацій, симуляції та менторські програми. Вибір методів має відповідати конкретним потребам і контексту закладів професійної освіти у сфері безпеки в Україні. Підкреслюється важливість педагогічних умов, форм і методів у сприянні молодіжному підприємництву в закладах професійної освіти у складні періоди. Відповідаючи на унікальні вимоги воєнного стану та післявоєнного відновлення економіки, ці заклади професійної освіти можуть зробити значний внесок у зміцнення стійкості та економічне відродження України. The article deals with an important aspect of pedagogical conditions, forms and methods of organizing consultation sessions on youth entrepreneurship in vocational (vocational and technical) education institutions (hereinafter VETIs) of security during the period of martial law and subsequent economic recovery of Ukraine. The study emphasizes the key role of vocational education institutions in developing entrepreneurial skills among young people in difficult socio-economic conditions. In the context of martial law and post-war economic recovery, vocational education institutions in the security sector face special pedagogical challenges. The article examines the various forms that can be used to organize counseling in security-related vocational education institutions. It emphasizes the need for an interdisciplinary approach that involves not only educators, but also industry experts, government agencies, and civil society organizations. Such interdisciplinary cooperation enhances the quality and applicability of the counseling process. The methods used in organizing counseling sessions are of paramount importance. The study examines various pedagogical methods that have proven to be effective in developing entrepreneurial skills among students during martial law and economic recovery. These methods include, among others, experiential learning, case studies, simulations, and mentoring programs. The choice of methods should be tailored to the specific needs and context of security education institutions in Ukraine. The importance of pedagogical conditions, forms and methods in promoting youth entrepreneurship in vocational education institutions in difficult periods is emphasized. By responding to the unique requirements of martial law and post-war economic recovery, these vocational education institutions can make a significant contribution to strengthening Ukraine's resilience and economic revival. |
|
Publisher |
Wydawca «Interdruk»
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739988/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%93%D1%80%D0%B8%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D0%BA%20%D0%86%D0%90_%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8.pdf
- Гриценок, І.А. (orcid.org/0000-0003-0317-3620 <http://orcid.org/0000-0003-0317-3620>) (2023) Pedagogical conditions, forms and methods of organizing counseling on youth entrepreneurship in vocational schools during martial law and post-war economic recovery in Ukraine Сolloquium-journal, 25 (184). pp. 3-7. ISSN 2520-6990 10.24412/2520-6990-2023-25184-3-7 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.24412/2520-6990-2023-25184-3-7
|
|