Розвиток умінь візуалізації навчальної інформації вчителів початкової школи як один із ключових факторів формування візуальної грамотності учнів
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739975/
https://undip.org.ua/library/problemy-suchasnoho-pidruchnyka-navchalno-metodychne-zabezpechennia-osvitnoho-protsesu-v-umovakh-voiennoho-chasu-ta-povoiennoho-vidnovlennia/ |
|
Title |
Розвиток умінь візуалізації навчальної інформації вчителів початкової школи як один із ключових факторів формування візуальної грамотності учнів
Development of primary school teachers' skills of educational information visualization as one of the key factors in the formation of students' visual literacy |
|
Creator |
Ліпчевська, Інна Леонідівна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Візуальна грамотність учнів є важливою складовою сучасної початкової освіти. Згідно Державного стандарту початкової освіти, вміння учнів з візуалізації інформації й опрацювання візуального контенту є наскрізними для мовно-літературної та математичної, а також природничої, технологічної, інформатичної, мистецької, соціальної і здоров’язбережувальної освітніх галузей. Освітні досягнення учнів із формування/розвитку їхньої візуальної грамотності значно залежать від рівня розвитку в учителів відповідних умінь візуалізації навчальної інформації (здатності свідомо використовувати знання та навички щодо форм, методів і засобів візуалізації задля наочного представлення навчальної інформації в професійній педагогічної діяльності). Отже, забезпечення умов для розвитку вмінь візуалізації вчителів початкової школи є важливим аспектом їхньої професійно-педагогічної підготовки в закладах вищої педагогічної освіти та під час проходження курсів підвищення кваліфікації. Visual literacy of students is an important component of modern primary education. According to the State Standard of Primary Education, students' skills of information visualization and visual content processing are cross-cutting for linguistic and literary, mathematical, as well as natural, technological, informatics, artistic, social and health education branches. The educational achievements of students in the formation/development of their visual literacy significantly depend on the level of development of teachers’ relevant skills of educational information visualization (the ability to consciously use knowledge and skills regarding the forms, methods and means of visualization for the visual presentation of educational information in professional pedagogical activities). Therefore, providing conditions for the development of visualization skills of primary school teachers is an important aspect of their professional and pedagogical training in institutions of higher pedagogical education and during advanced training courses. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739975/1/PSP_tezy_2023-1-227-228.pdf
- Ліпчевська, Інна Леонідівна (orcid.org/0000-0002-6901-5863 <http://orcid.org/0000-0002-6901-5863>) (2023) Development of primary school teachers' skills of educational information visualization as one of the key factors in the formation of students' visual literacy In: Проблеми сучасного підручника: навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного часу та повоєнного відновлення : збірник тез доповідей . Педагогічна думка, м. Київ, Україна, pp. 226-227. ISBN 978-966-644-753-4 |
|