Record Details

Тенденції розвитку педагогічної освіти в Україні: виклики та перспективи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739947/
https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/222016
10.33989/2226-4051.2020.22.222016
 
Title Тенденції розвитку педагогічної освіти в Україні: виклики та перспективи
Tendencies of pedagogical education development in Ukraine: challenges and prospects
 
Creator Вовк, М.П.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description В оглядовій статті визначено і схарактеризовано основні тенденції розвитку педагогічної освіти в Україні: входження до європейського простору вищої освіти, інтернаціоналізація, модернізація, забезпечення індивідуальної освітньої траєкторії саморозвитку педагога, утвердження академічної доброчесності, забезпечення академічної мобільності майбутніх учителів, викладачів, менеджерів освіти, формування й удосконалення «м’яких» навичок (soft skills) педагога. Означено виклики у процесі реформування педагогічної освіти, серед яких – реалізація політики автономності закладів вищої педагогічної освіти, фінансова спроможність академічної мобільності майбутніх педагогів різного фаху, викладачів, менеджерів освіти, забезпечення якості підготовки вчителів в умовах пандемії, створення ресурсного контенту з метою інформального навчання майбутніх педагогів тощо. Перспективами розвитку педагогічної освіти визначено уніфікацію процесу підготовки майбутніх учительських кадрів відповідно до європейських стандартів якості; проходження акредитації освітніх програм на основі реальних критеріїв якості з урахуванням потреб ринку праці й регіонального контексту; упровадження інноваційних форм, методів, технологій навчання педагогів у партнерстві науки, бізнесу, виробництва, практики тощо.
The review article identifies and characterizes the main tendencies of pedagogical education development in Ukraine: entering the European Higher Education Space internationalization, modernization, ensuring individual educational trajectory of teacher self-development, affirming academic integrity, ensuring future teachers' academic mobility, educators, formation and improvement of teacher's "soft skills". There are identified challenges in the process of pedagogical education reforming, including the implementation of the policy of higher pedagogical education institutions autonomy, the financial capacity of academic mobility the future teachers of various specialties, teachers, education managers, ensuring the quality of teacher training in a pandemic, creating resource content for informal training of future teachers, etc. The prospects of pedagogical education development have identified the unification of the process of future teachers' training in accordance with European quality standards; accreditation of educational programs on the basis of real quality criteria taking into account the needs of labour and the regional context; introduction of innovative forms, methods, technologies of teacher training in partnership of science, business, production, practice, etc.
 
Publisher Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739947/1/Vovk%20%281%29.pdf
- Вовк, М.П. (orcid.org/0000-0002-9109-9194 <http://orcid.org/0000-0002-9109-9194>) (2020) Tendencies of pedagogical education development in Ukraine: challenges and prospects Естетика і етика педагогічної дії (22). pp. 150-165. ISSN 2226-4051
10.33989/2226-4051.2020.22.222016
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33989/2226-4051.2020.22.222016