Психолого-педагогічна і практична підготовка сучасного вчителя: результати моніторингового дослідження
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739927/
http://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/273086 10.33989/2226-4051.2022.26.273086 |
|
Title |
Психолого-педагогічна і практична підготовка сучасного вчителя: результати моніторингового дослідження
Psychological-pedagogical and practical modern teacher training: results of the monitoring study |
|
Creator |
Вовк, М.П.
Соломаха, С.О. Грищенко, Ю.В. |
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті представлено результати моніторингового дослідження з проблеми психолого-педагогічної і практичної підготовки майбутніх педагогів у закладах вищої педагогічної освіти України, яке проводилося науковцями відділу змісту і технологій педагогічної освіти Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України в 2020-2022 рр. у межах теми дослідницької роботи «Обґрунтування змісту і методики проведення практики у закладах вищої педагогічної освіти» (РK 0120U100228). Виявлено особливості законодавчо-нормативного врегулювання практичної підготовки майбутніх педагогів в Україні; схарактеризовано специфіку організації практики в ЗВО у співвіднесеності з психолого-педагогічною підготовкою на бакалаврському, магістерському і докторському освітніх рівнях; означено кількісні та якісні зміни у практичній підготовці фахівців педагогічних спеціальностей на основі аналізу освітньо-професійних і освітньо-наукових програм за 2016-2022 рр.; окреслено негативні аспекти її організації. Виявлено сучасні виклики у проведенні різних видів практики в ЗВО та узагальнено рекомендації щодо вдосконалення організаційних засад її проведення на законодавчо-нормативному, управлінському й організаційному рівнях.
The article presents the results of the monitoring study on the issue of practical training of future teachers in higher pedagogical education institutions in Ukraine. The study is conducted by scientists of the Department of Content and Technologies of Pedagogical Education of the Ivan Zyazyun Institute of Pedagogical and Adult Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine in 2020-2022 within the framework of the research work "Substantiation of the content and methods of practice in higher pedagogical education institutions" (РK 0120U100228). The peculiarities of legislative regulation of practical training of future teachers in Ukraine are revealed. It is presented in the main provisions of the Concept for the Development of Pedagogical Education in Ukraine, Professional Standards of Teacher, Professor, Higher Education Standards, National Qualifications Framework, etc. The article describes the specifics of the organization of practice in higher pedagogical education institutions in correlation with psychological and pedagogical training at the bachelor's, master's, and doctoral educational levels. It indicates the quantitative and qualitative changes in the practical training of specialists in the pedagogical specialty based on the analysis of educational and professional, educational and scientific programs for 2016-2022; outlines the negative aspects of its organization in modern conditions. Modern challenges in conducting various types of practice in higher pedagogical education institutions are identified. They are the following: the need to update the regulations on the organization of practice in teacher training, lack of adequate funding, discreteness of pedagogical partnership, insufficient resources for conducting practices in the context of mixed and distance learning, etc. Recommendations for improving the organizational principles of practice in the training of future teachers at the legislative, regulatory, managerial, and organizational levels are summarized. |
|
Publisher |
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739927/1/%D0%92%D0%BE%D0%B2%D0%BA%20%D0%A1%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%85%D0%B0%20%D0%93%D1%80%D0%B8%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
- Вовк, М.П. (orcid.org/0000-0002-9109-9194 <http://orcid.org/0000-0002-9109-9194>), Соломаха, С.О. (orcid.org/0000-0002-8737-9740 <http://orcid.org/0000-0002-8737-9740>) and Грищенко, Ю.В. (orcid.org/0000-0003-0039-9720 <http://orcid.org/0000-0003-0039-9720>) (2022) Psychological-pedagogical and practical modern teacher training: results of the monitoring study Естетика і етика педагогічної дії (26). pp. 30-57. ISSN 2226-4051 10.33989/2226-4051.2022.26.273086 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.33989/2226-4051.2022.26.273086
|
|