Record Details

Перспективні шляхи використання засобів і сервісів штучного інтелекту Європейської хмари відкритої науки для професійного розвитку педагогічних кадрів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739911/
https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/1765
10.36550/2415-7988-2024-1-213-196-201
 
Title Перспективні шляхи використання засобів і сервісів штучного інтелекту Європейської хмари відкритої науки для професійного розвитку педагогічних кадрів
Prospective ways of using artificial intelligence tools and services of the European Open Science Cloud for the professional development of pedagogical staff
 
Creator Мар'єнко, Майя Володимирівна
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description В статті досліджується проблема використання сервісів штучного інтелекту Європейської хмари відкритої науки для професійного розвитку педагогічних кадрів. Більшість науковців досить серйозно ставляться до цієї проблеми, оскільки використання сервісів штучного інтелекту (загалом) в освітньому процесі може призвести до серйозних загроз. Окремі аспекти цієї проблеми можна вирішити завдяки правильному використанню сервісів штучного інтелекту, оскільки поряд із загрозами науковці досліджували і можливості та переваги використання сервісів даного типу в освіті (при цьому переваги явно перевищують недоліки тому постає питання їх виваженого та методично обґрунтованого використання). Якщо ж розглядати сервіси, що розміщені на порталі Європейської хмари відкритої науки, то існує досвід їх позитивного використання в освітньому процесі, попередньо було проведено серія заходів для навчання освітян базовим елементам використання інструментарію порталу. Зокрема, сервіси штучного інтелекту також наявні на даному порталі і є абсолютно безкоштовними. Для визначення перспективних шляхів використання засобів і сервісів штучного інтелекту Європейської хмари відкритої науки для професійного розвитку педагогічних кадрів попередньо було розроблено класифікаційну схему сервісів штучного інтелекту (загальну). В якості класифікаційної ознаки було обрано учасників освітнього процесу: керівництво установи, викладачі/вчителі та студенти/учні. Орієнтуючись на встановлену класифікацію та специфіку сервісів штучного інтелекту порталу Європейської хмари відкритої науки було визначено шляхи їх використання: для мотивації навчання здобувачів освіти; для кращого сприйняття та усвідомлення нового матеріалу; для виявлення зв’язків між новими та попередніми знаннями; для розвитку критичного мислення здобувачів освіти; для встановлення міжпредметних зв’язків; для створення проблемної ситуації; для поглибленого вивчення теми чи модуля; для пошуку ідей в підготовці наукових робіт; для самостійного використання здобувачами освіти; для творчого виконання завдань.
The article examines the problem of using artificial intelligence services of the European Open Science Cloud for the professional development of teaching staff. Most scientists are quite serious about this problem, since the use of artificial intelligence services (in general) in the educational process can lead to serious threats. Certain aspects of this problem can be solved thanks to the correct use of artificial intelligence services, because along with the threats, scientists have also studied the possibilities and advantages of using services of this type in education (at the same time, the advantages clearly exceed the disadvantages, so the question of their balanced and methodically justified use arises). If we consider the services posted on the portal of the European Open Science Cloud, then there is experience of their positive use in the educational process, previously a series of events were held to train educators in the basic elements of using the portal's tools. In particular, artificial intelligence services are also available on this portal and are absolutely free. In order to determine promising ways of using artificial intelligence tools and services of the European Open Science Cloud for the professional development of pedagogical personnel, a classification scheme of artificial intelligence services (general) was previously developed. Participants of the educational process were chosen as a classification feature: management of the institution, teachers and students/pupils. Focusing on the established classification and specificity of artificial intelligence services of the European Open Science Cloud portal, the ways of their use were determined: to motivate education seekers; for better perception and awareness of new material; to identify connections between new and previous knowledge; for the development of critical thinking of students; to establish interdisciplinary connections; to create a problematic situation; for in-depth study of a topic or module; to find ideas in the preparation of scientific works; for independent use by students of education; for creative performance of tasks.
 
Publisher Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739911/1/1765-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-3376-1-10-20240317.pdf
- Мар'єнко, Майя Володимирівна (orcid.org/0000-0002-8087-962X <http://orcid.org/0000-0002-8087-962X>) (2024) Prospective ways of using artificial intelligence tools and services of the European Open Science Cloud for the professional development of pedagogical staff Наукові записки. Серія: Педагогічні науки (213). pp. 196-201. ISSN 2415–7988
10.36550/2415-7988-2024-1-213-196-201
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.36550/2415-7988-2024-1-213-196-201