Record Details

Design thinking for the development of creative abilities of electrical technicians in vocational colleges

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739909/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/907
10.32835/2707-3092.2024.28.23-37
 
Title Design thinking for the development of creative abilities of electrical technicians in vocational colleges
Дизайн-мислення для розвитку креативних здібностей техніків-електриків у фахових коледжах
 
Creator Pryhodii, Mykola
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
62 Engineering. Technology in general
 
Description Relevance it arises from the necessity to look for new ways and means of professional training of future specialists in the context of the renewal of the educational paradigm and the expansion of society's technological capabilities. The article reveals the urgency of the research topic, analyses existing approaches to the interpretation of the term design thinking. In the course of the scientific research, it was found that in the context of applying effective ways to form the professional competence of electrical technicians, the design thinking technology deserves attention, the use of which is a powerful effective tool for developing innovative thinking of students, what is extremely important in an era of rapid change, innovation and increased mobility in all spheres of life in the modern world.
Aim: to determine the prospects for introducing design thinking technology to develop the creative abilities of future electrical engineers in vocational colleges.
Methods: analysis and synthesis – to determine the stage of problem progress under study and the peculiarities of applying design thinking technology for the improvement of future electrical engineers' creative abilities; generalisation – to formulate conclusions and recommendations for the implementation of design thinking technology for the students' development in vocational colleges; diagnostic (testing, conversation, interview) - to find out the development level of future electrical engineers' design thinking; application of Pearson's х2 (chi-square) consistency criterion for statistical analysis of the experimental study results.
Results: A system for developing design thinking in future electrical technicians within the framework of the course "Power Supply of Enterprises and Civil Engineering Structures" has been designed to increase the effectiveness of using a modern approach to designing innovative products and developing creative abilities. To develop this system, we identified and analysed the methodological principles that characterise the design thinking process. The highlighted stages of applying the design thinking method in the professional training of future electrical technicians are focused on solving a problem situation and getting out of it, the ability to generate ideas, change and improve their project based on the identified shortcomings, and develop skills in working with digital technologies.
Conclusion: design thinking is a tool that can be used to project the future and find innovative ways to solve complex problems. It is a technology that meets all the challenges of the times, improves the quality of professional training, and contributes to the formation of the professional competence of future electrical engineers in professional pre-higher education institutions.
Актуальність обумовлена тим, що в умовах оновлення освітньої парадигми, розширення технологічних можливостей суспільства необхідно шукати нові шляхи і засоби професійної підготовки майбутніх фахівців. Виявлено актуальність досліджуваної теми, проведено аналіз існуючих підходів до трактування терміну дизайн-мислення. У перебігу наукового пошуку встановлено, що в контексті застосування дієвих способів формування фахової компетентності техніків-електриків заслуговує на увагу технологія дизайн-мислення, використання якої є потужним ефективним інструментом для розвитку інноваційного мислення здобувачів освіти, що надзвичайно важливо в епоху швидких змін, розвитку інновацій та зростання мобільності у всіх сферах життя сучасного світу.
Мета: виявлення перспективи впровадження технології дизайн-мислення для розвитку креативних здібностей майбутніх техніків-електриків у фахових коледжах.
Методи: аналіз та синтез – для визначення стану розробленості досліджуваної проблеми та особливостей застосування технології дизайн-мислення для розвитку креативних здібностей майбутніх техніків-електриків; узагальнення – для формулювання висновків і рекомендацій щодо впровадження технології дизайн-мислення для розвитку здобувачів освіти у фахових коледжах; діагностичні (тестування, бесіда, інтерв’ю) – для з’ясування рівня розвитку дизайн-мислення майбутніх техніків-електриків; застосування критерію узгодженості Пірсона х2 (хі-квадрат) для статистичного аналізу результатів експериментального дослідження.
Результати: представлена система формування дизайн-мислення у майбутніх техніків-електриків у рамках навчального курсу «Електропостачання підприємств та цивільних споруд», яка дозволить підвищити ефективність використання сучасного підходу до проєктування інноваційних продуктів та розвитку креативних здібностей; для розроблення цієї системи було виявлено та проаналізовано методологічні принципи, що характеризують процес «дизайн-мислення»; висвітлено етапи застосування методу дизайн- мислення професійній підготовці майбутніх техніків-електриків спрямовані на вирішення проблемної ситуації і виходу з неї, можливості генерувати ідеї, змінювати та покращувати свій проєкт з урахуванням виявлених недоліків, формувати навички роботи із цифровими технологіями.
Висновок: дизайн-мислення є інструментом, за допомогою якого можна проєктувати майбутнє та знаходити нестандартні способи вирішення складних завдань; це – технологія, що відповідає всім викликам часу, дає змогу підвищувати якість професійної підготовки фахівців, сприяє формуванню фахової компетентності майбутніх техніків-електриків у закладах фахової передвищої освіти.
 
Publisher Інститут професійної освіти НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739909/1/Mykola_Pryhodii_ENG.pdf
- Pryhodii, Mykola (orcid.org/0000-0001-5351-0002 <http://orcid.org/0000-0001-5351-0002>) (2024) Design thinking for the development of creative abilities of electrical technicians in vocational colleges Professional Pedagogics, 1 (28). pp. 23-37. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2024.28.23-37
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32835/2707-3092.2024.28.23-37