Record Details

Аналітичні матеріали: дидактичні особливості організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739907/
https://oip-journal.org/index.php/oip/article/view/320
10.31110/2616-650X-vol11i10-008
 
Title Аналітичні матеріали: дидактичні особливості організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану
Analytical materials: didactic features of the educational process organization in institutions of general secondary education under martial law
 
Creator Малихін, Олександр Володимирович
Арістова, Наталія Олександрівна
Ліпчевська, Інна Леонідівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У контексті повномасштабного вторгнення російської федерації в Україну вітчизняна система освіти загалом і система загальної середньої освіти зокрема зіткнулися з непередбачуваними викликами в організації та здійсненні освітнього процесу. Наявна ситуація в українській системі загальної середньої освіти є унікальною, оскільки освітні (навчальні) втрати учнів, зумовлені зупинками освітнього процесу через пандемію Covid-19 та повномасштабне воєнне вторгнення рф, продовжують накопичуватися. Зважаючи на це, основним завданням, яке постає перед українськими науковцями і практиками, є розроблення специфічних дієвих механізмів організації та здійснення освітнього процесу в українських школах відповідно до зовнішніх непрогнозованих і динамічних деструктивних впливів, зумовлених воєнним станом у країні, а основним завданням функціонування системи загальної середньої освіти є забезпечення дієвого/ефективного освітнього процесу задля мінімізації освітніх (навчальних) втрат учнів.
У статті автори аналізують, систематизують й узагальнюють результати досліджень українських і зарубіжних науковців задля визначення особливостей організації освітнього процесу в сучасних школах та окреслення дієвих засобів мінімізації освітніх (навчальних) втрат учнів, спричинених розривами в навчанні через непередбачувані глобальні впливи (пандемія Covid-19, природні катаклізми, війна тощо).
Здобуті результати представлено в контексті обґрунтування дидактичних особливостей організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні, а також розроблення загальних рекомендацій щодо оптимізації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в реаліях сьогодення. А саме, визначено доцільність: (1) адаптації наявних дидактичних моделей освітнього процесу відповідно до сучасних умов; (2) максимального використання потенціалу змішаної/гібридної/гібридно-гнучкої форм організації освітнього процесу в загальноосвітніх закладах задля підвищення його результативності; (3) продовження реформи «Нова українська школа»; (4) урахування досвіду країн Європейського союзу в упровадженні дистанційного та змішаного форматів навчання; застосування можливостей формальної, неформальної та інформальної освіти; (5) максимального залучення всіх учасників освітнього процесу до партнерської взаємодії задля оптимізації навчання.
In the context of the full-scale invasion of Ukraine by the Russian Federation, the national education system in general and the system of general secondary education in particular have faced unforeseen challenges in the organisation and implementation of the educational process. The current situation in the Ukrainian system of general secondary education is unique, since the educational (learning) losses of students caused by the suspension of the educational process due to the Covid-19 pandemic and the full-scale military invasion of Russia continue to accumulate. In this regard, the main task facing Ukrainian scientists and practitioners is to develop specific effective mechanisms for organising and implementing the educational process in Ukrainian schools in accordance with external unpredictable and dynamic destructive influences caused by martial law in the country, and the main task of the general secondary education system is to ensure an efficient educational process to minimise educational (learning) losses of students.
In the article, the authors analyse, systematise and summarise the results of research by Ukrainian and foreign scholars to determine the specifics of the organisation of the educational process in present-day schools and to identify effective means of minimising the educational (learning) losses of students caused by learning gaps caused by unpredictable global impacts (the Covid-19 pandemic, natural disasters, war, etc.). The results obtained are presented in the context of substantiating the didactic features of the organisation of the educational process in general secondary education institutions under martial law in Ukraine, as well as developing general recommendations for optimising the educational process in general secondary education institutions in today's realities. Namely, the authors determine the expediency of: (1) adapting the existing didactic models of the educational process in accordance with modern conditions; (2) maximising the potential of mixed/hybrid/hybrid-flexible forms of organisation of the educational process in general education institutions to improve its effectiveness; (3) continuing the New Ukrainian School reform; (4) taking into account the experience of the European Union countries in introducing distance and mixed learning formats; using the possibilities of formal, non-formal and informal education; (5) maximum involvement of all participants in the educational process in partnership to optimise learning.
 
Publisher [СумДПУ ім. А. С. Макаренка]
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739907/1/document.pdf
- Малихін, Олександр Володимирович (orcid.org/0000-0001-6042-6298 <http://orcid.org/0000-0001-6042-6298>), Арістова, Наталія Олександрівна (orcid.org/0000-0002-0943-8039 <http://orcid.org/0000-0002-0943-8039>) and Ліпчевська, Інна Леонідівна (orcid.org/0000-0002-6901-5863 <http://orcid.org/0000-0002-6901-5863>) (2023) Analytical materials: didactic features of the educational process organization in institutions of general secondary education under martial law Освіта. Інноватика. Практика, 10 (11). pp. 56-62. ISSN 2616-650X
10.31110/2616-650X-vol11i10-008
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.31110/2616-650X-vol11i10-008