Record Details

Сучасний підручник і його роль в умовах змішаного навчання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739804/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/656
10.32405/2411-1309-2022-29-117-124
 
Title Сучасний підручник і його роль в умовах змішаного навчання
Modern textbook and its rolein blended learning conditions
 
Creator Малихін, Олександр Володимирович
Рогова, Віра Борисівна
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У сучасних умовах функціонування освітньої системи наявна необхідність забезпечення оптимальної інтеграції очного та дистанційного навчання. Сьогодні можна констатувати наявність змішаної, гібридної та гібридно-гнучкої форм організації освітнього процесу, превалюючою серед яких є саме змішана форма, яка передбачає послідовне чергування очного та дистанційного навчання. Причиною значного поширення змішаного навчання в сучасній педагогіці є не тільки наявні об’єктивні зовнішні чинники (воєнний стан, у якому перебуває наша країна, тривала пандемія Covid-19), а й відповідність цієї форми організації освітнього процесу сучасним освітнім трендам. Тріада компетентнісного, діяльнісного й особистісно зорієнтованого підходів може бути ефективно реалізована в таких моделях змішаного навчання, як ротаційна модель, гнучка модель, модель самостійного змішування та модель збагаченого віртуального навчання. Одним із актуальних питань забезпечення максимальної ефективності змішаного навчання є модернізація підручника як одного з ключових елементів сучасного освітнього процесу. Оптимальним для забезпечення цілей навчання в зазначених умовах організації освітнього процесу є доповнення друкованого (паперового) підручника його розширеною електронною версією, що реалізує застосування широкого кола можливостей цифрових освітніх технологій. Такий варіант використання навчальної книги дає змогу оптимальної інтеграції переваг очного та дистанційного навчання: поєднання можливостей застосування в освітньому процесі класичних друкованих навчальних текстів і додаткових електронних матеріалів задля максимального сприяння підвищенню результативності освітнього процесу.
In the modern conditions of functioning of the educational system, there is a need to en-sure optimal integration of full-time and distance learning. Today, we can state the presence of blended, hybrid and hybrid-flexible forms of organizing the educational process, the pre-dominant one among which is the blended form. It involves consecutive alternating full-time and distance learning: with this approach, students work in a virtual environment for a certain period, and then use a traditional (educational) environment. The reason for the widespread spread of blended learning in modern pedagogy is not only the existing objective external factors (unprovoked aggression of the russian federation, the Covid-19 pandemic), but also the compliance of this form of organization of the educational process with modern education-al trends. The triad of competency-based, activity-based, and personally-oriented approaches can be effectively implemented in such blended learning models as the rotary model, the flexible model, the self-blending model, and the enriched virtual learning model. One of the most pressing issues of ensuring the maximum effectiveness of blended learning is the preparation of a modern textbook as one of its key elements. Optimal for ensuring the goals of training in these conditions is to supplement the printed (paper) textbook with its extended digital version, which implements the use of a wide range of opportunities for digital educational technologies. This version of the educational book implementation makes it possible to optimally integrate the advantages of full-time and distance learning: combining the possibilities of using classic printed educational texts and additional electronic materials in the educational process in order to maximize the effectiveness of the educational process.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739804/1/text.pdf
- Малихін, Олександр Володимирович (orcid.org/0000-0001-6042-6298 <http://orcid.org/0000-0001-6042-6298>) and Рогова, Віра Борисівна (orcid.org/0000-0002-3978-4063 <http://orcid.org/0000-0002-3978-4063>) (2022) Modern textbook and its rolein blended learning conditions Проблеми сучасного підручника (29). pp. 117-124. ISSN 2411-1309
10.32405/2411-1309-2022-29-117-124
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1309-2022-29-117-124