Record Details

Supporting the professional development of Ukrainian teachers to develop their digital competencies

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739890/
https://www.wydawnictwo.byd.pl/userfiles/files/Cyfryzacja_ebook.pdf#page=154
 
Title Supporting the professional development of Ukrainian teachers to develop their digital competencies
Підтримка професійного розвитку українських вчителів для розвитку їхніх цифрових компетенцій
 
Creator Ovcharuk, Oksana
Ivaniuk, Iryna
 
Subject 004.77 General networking applications and services
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description The development of a teacher's digital competence is a key issue for the Ukrainian education system in modern conditions. This issue becomes especially important during the war period, caused by Russian aggression, which caused a significant loss of opportunities for face-to-face education and challenged teachers who are forced to turn to distance learning. In a fairly short period of time, teachers reoriented themselves to digital learning platforms, but had a negative experience with the possibilities of using digital tools, with which they were unfamiliar. The Ukrainian education system faced the issue of improving teacher qualifications in the field of developing their digital competence. The article is devoted to a description of the results of the teachers’ training on the use of ICT in pedagogy, organised with the project Finland’s Support to the Ukrainian School Reform, known as the Project “Learning Together” in order to tackle problems that teachers faced in 2022 and to find possible solutions. The study is based on a survey of teachers conducted in 2022 and the experience of conducting relevant training program. The novelty of the obtained results lies in the fact that they are based on the vital and current needs of Ukrainian teachers who faced the situation caused by the war. The conclusions and recommendations provided in the article are aimed at overcoming the issues of developing the digital competence of teachers in Ukraine.
Розвиток цифрової компетентності вчителя є ключовим питанням української системи освіти в сучасних умовах. Це питання набуває особливої актуальності у воєнний період, спричинений російською агресією, яка спричинила значну втрату можливостей для очного навчання та викликала виклик вчителям, які змушені переходити на дистанційне навчання. За досить короткий проміжок часу вчителі переорієнтувалися на цифрові платформи навчання, але мали негативний досвід використання можливостей використання цифрових інструментів, з якими вони були незнайомі. Перед системою української освіти постало питання підвищення кваліфікації вчителів у сфері розвитку їх цифрової компетентності. Стаття присвячена опису результатів навчання вчителів із використання ІКТ у педагогіці, організованого в рамках проекту «Підтримка реформи української школи у Фінляндії», відомого як «Навчаємося разом», з метою вирішення проблем, які виникають у вчителів. зіткнулися у 2022 році та знайти можливі рішення. Дослідження базується на опитуванні вчителів, проведеному у 2022 році, та досвіді проведення відповідної програми навчання. Новизна отриманих результатів полягає в тому, що вони базуються на життєвих і актуальних потребах українських педагогів, які опинились у ситуації, спричиненій війною. Висновки та рекомендації, наведені в статті, спрямовані на подолання проблем розвитку цифрової компетентності вчителів України.
 
Publisher Wydawnictwo Uczelniane WSG
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739890/1/Ovcharuk_Ivaniuk_Bydgoshch-154-163.pdf
- Ovcharuk, Oksana (orcid.org/0000-0001-7634-7922 <http://orcid.org/0000-0001-7634-7922>) and Ivaniuk, Iryna (orcid.org/0000-0003-2381-785X <http://orcid.org/0000-0003-2381-785X>) (2023) Supporting the professional development of Ukrainian teachers to develop their digital competencies Cyfryzacja nauki i dydaktyki szkoły wyższej w badaniach humanistycznych i społecznych. pp. 153-162. ISSN 978-83-68089-01-1