Вплив музейної педагогіки на формування національних цінностей особистості
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739888/
https://rsglobal.pl/index.php/ijitss/article/view/361 10.31435/rsglobal_ijitss/28022020/6948 |
|
Title |
Вплив музейної педагогіки на формування національних цінностей особистості
Influence of museum pedagogics on the formation of national personal values |
|
Creator |
Філіпчук, Н.О.
|
|
Subject |
02 Бібліотечна справа
1 Philosophy. Psychology 374 Education and training out of school. Further education 7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture. |
|
Description |
У статті аналізується роль музеїв у формуванні державницької свідомості громадян, національних цінностей людини та культурно-просвітницької діяльності. Розкрито основні принципи формування ідейно-функціональної спрямованості музейної педагогіки. Визначено, що провідною функцією музейної педагогіки є вплив на логіко-емоційну сферу відвідувача, його світогляд, переконання. Обґрунтовано ідею про те, що музейна педагогіка формує інтегративні поля для вдосконалення формального та неформального освітнього простору та сприяє якісному наповненню новими знаннями та смислами логіко-когнітивного та сенсорного процесу розвитку особистості. У статті підкреслювалося, що школа чи будь-який інший навчальний заклад, який обмежує свою діяльність вузьким локальним простором і не інтегрований в інститути соціокультурного середовища, є неефективним, неспроможним забезпечити повну якість виховної роботи. Охарактеризовано досвід європейських країн впровадження музейної педагогіки в культурно-освітній простір.
The article analyzes the museums' role in shaping the citizens’ state consciousness, person’s national values and in culture- educational activities. The basic principles of formation the museum pedagogy’s ideological and functional orientation are revealed. It is determined that the museum pedagogy’s leading function is the influence on the visitor’s logical and emotional sphere, his outlook, convictions. The idea that museum pedagogy forms the integrative fields for the improvement of formal and informal educational spaces and helps to fill qualitatively the logical-cognitive and sensory process of personal development with new knowledge and meanings is substantiated. The article stressed that school or any other educational institution that restricts its activities by a narrow local area and is not integrated into socio-cultural environment institutes, is ineffective, unable to ensure the completely quality of educational work. The European countries experience of mainstreaming the museum pedagogy in the cultural and educational space is described. |
|
Publisher |
RS Global Sp. z O.O.
|
|
Date |
2020
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739888/1/%D0%A4%D1%96%D0%BB%D1%96%D0%BF%D1%87%D1%83%D0%BA.pdf
- Філіпчук, Н.О. (orcid.org/0000-0002-1023-923X <http://orcid.org/0000-0002-1023-923X>) (2020) Influence of museum pedagogics on the formation of national personal values International Journal of Innovative Technologies in Social Science, 2 (23). pp. 44-48. ISSN 2544-9338 10.31435/rsglobal_ijitss/28022020/6948 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.31435/rsglobal_ijitss/28022020/6948
|
|