Record Details

Культурно-історичний дискурс розвитку української фольклористики у класичних університетах другої половини ХІХ століття

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739887/
http://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/255901
10.33989/2226-4051.2021.24.255901
 
Title Культурно-історичний дискурс розвитку української фольклористики у класичних університетах другої половини ХІХ століття
Cultural and historical discourse of Ukrainian folklore development in classical universities in the second half of the XIX century
 
Creator Вовк, М.П.
 
Subject 378 Higher education. Universities. Academic study
39 Cultural anthropology. Ethnography. Customs. Manners. Traditions. Way of life. Folklore
93/94 History
 
Description У статті проаналізовано досягнення української фольклористики з урахуванням культурно-історичних чинників її поступу в другій половині ХІХ ст. та окреслено внесок викладачів класичних університетів в освітню практику вивчення фольклорної традиції. Представлено цінний досвід викладачів класичних університетів щодо впровадження курсів фольклористичного спрямування, організації науково-дослідницької роботи студентів тощо. Знаковою подією для становлення традицій освітньої практики вивчення народної словесності стало заснування кафедри руської (української) словесності в Університеті Яна Казимира в 1848 р. Культурно-історичними чинниками, що сприяли процесу вивчення фольклористики в класичних університетах України, визначено такі: ініціативи студентської молоді щодо заснування українознавчих кафедр, викладання українською мовою; діяльність товариств, громадських організацій, установ, створених при класичних університетах; заснування періодичних видань. Здобутки теорії і практики вивчення народної словесності в ХІХ ст. зумовили розвиток української фольклористики, утвердження методологічних засад науково-фольклористичних шкіл, зародження системи фольклористичної підготовки майбутніх філологів й істориків, заснування фольклористичних напрямів (текстології, лінгво­фольклористики, джерелознавства, етномузикології тощо).
The article analyzes the achievements of Ukrainian folkloristic, taking into account the cultural and historical factors of its progress in the second half of the nineteenth century, and outlines the contribution of classical universities teachers in the educational practice of folklore tradition studying. The valuable experience of classical universities teachers in the implementation of folkloristic directed courses, the organization of research work of students, and more are presented, etc. A significant event for the formation of studying folk literature educational practice traditions was the founding of the Department of Russian (Ukrainian) Literature at the University of Jan Casimir in 1848. There were identified the following cultural and historical factors that contributed to the process of studying folkloristic (folk literature) in the classical universities: initiatives of student youth on the establishment of Ukrainian studies departments, teaching in Ukrainian; activities of societies, public organizations, institutions established at classical universities, students' societies, the foundation of periodicals. University teachers were introducing elements of folk literature into the content of linguistic and literary disciplines, working out the folkloristic courses programs, promoting research, collecting activities of future professionals, directing educational work with students, following the contextual, functional, multicultural approaches to the study of folk literature, Ukrainian ethnic group traditional culture, Slavonic peoples, applying interdisciplinary links, methodological principles of other emerging sciences, namely, ethnography, ethnology, historiography, linguistics, literary studies.
Achievements of studying the folk literature theory and practice in the XIX century led to the development of Ukrainian folkloristic, assertion of methodological principles of scientific-folkloristic schools, emergence of future philologists and historians' folkloristic training system, and the foundation of folkloristic areas (textology, linguofolkloristic, source studies, ethnomusicology, etc.).
 
Publisher Ін-т пед. освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739887/1/%D0%92%D0%BE%D0%B2%D0%BA.pdf
- Вовк, М.П. (orcid.org/0000-0002-9109-9194 <http://orcid.org/0000-0002-9109-9194>) (2021) Cultural and historical discourse of Ukrainian folklore development in classical universities in the second half of the XIX century Aesthetics and ethics of pedagogical action (24). pp. 79-96. ISSN 2226-4051
10.33989/2226-4051.2021.24.255901
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33989/2226-4051.2021.24.255901