Життєтворчість Григорія Сковороди в позачассі
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739885/
http://isp.poippo.pl.ua/article/view/264775 10.33272/2522-9729-2022-4(205)-6-11 |
|
Title |
Життєтворчість Григорія Сковороди в позачассі
Life Work of Hryhorii Skovoroda in Timelessness |
|
Creator |
Філіпчук, Г.Г.
Вовк, М.П. |
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
2 Religion. Theology 92 Biographical studies. Genealogy. Heraldry. Flags |
|
Description |
З’ясовано, що сучасні реалії змушують педагогів, освітян повертатися до культурно-історичної спадщини, цінностей та ідеалів, якими жили наші національні духові поводирі, серед яких – відомий філософ, поет Григорій Сковорода. Схарактеризовано духовні актуалітети мислителя: почуттєва ірраціональність, духовна, незбагненність, мудролюбство, витончена моральність, загальнолюдськість, людиноцентричність, правдивість, моральність тощо. Він заклав наріжний камінь у національну філософію виховання душі, возвеличуючи свободу людини, стверджуючи життєву радість розуму і серця. Філософія Сковороди спрямовувала людину до опанування вічних і благородних цілей – живити дух, почування, серце і помисли. Сьогодні Україна воює не лише за свободу й суверенність власної Держави, за землю та волю, море та долю. Фронт пролягає і через сковородинські цінності, які сформували культурний, психоментальний образ української Людини.
On the night of May 7, 2022, Russia destroyed the Hryhorii Skovoroda National Museum with a missile strike. This goes to prove the genocide of Ukrainians and Ukrainian culture since the destruction of the national memory and Ukrainian identity is one of the main priorities of the national Russian-Ukrainian war. Therefore the article focuses on the fact that modern realities force teachers and educators to return to the cultural and historical heritage, values and ideals that our national spiritual leaders lived by, including «exemplary son of Ukraine, Ukrainian land, and Ukrainian culture» (according to M. Arseniev) Hryhorii Skovoroda. The spiritual actualities of the thinker are characterized by sensual irrationality, spiritual incomprehensibility, wisdom, refined morality, humanity, human centrism, truthfulness, morality, etc. Learning the eternal truths, the great Ukrainian educator and philosopher outlined for the people the vague prospect of ethical tasks of spiritual, cultural, political, social, and state-creating life. He laid the cornerstone in a peculiar national philosophy of soul education, freeing himself from the shackles of all compulsion, vanity, getting rid of slavery, exalting the human freedom, affirming the vital joy of a high mind and heart. It was the happy state of man that gave rise to Skovoroda’s ideals, touching the most sensitive strings of the meanings of being, identifying with the most important goal – to raise and strengthen his spirit, thought and heart. Skovoroda’s philosophy guided a person to master eternal and noble goals, that is to nourish the spirit, feelings, heart and thoughts. This leading thought of the national awakener contains the essence of modern civilizational existence, echoing the ideological ideas of Western and Eastern intellectual thought, and the outstanding values of Christian teaching above all. Today Ukraine is fighting not only for the freedom and sovereignty of its state but for land and mental determination, sea and fate. The front also runs through Skovoroda’s values, which formed the cultural, psychomental image of the Ukrainian person. |
|
Publisher |
Полтавська академія неперервної освіти ім. М. В. Остроградського
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739885/1/%D0%A4%D1%96%D0%BB%D1%96%D0%BF%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D0%92%D0%BE%D0%B2%D0%BA.pdf
- Філіпчук, Г.Г. (orcid.org/0000-0001-7397-0874 <http://orcid.org/0000-0001-7397-0874>) and Вовк, М.П. (orcid.org/0000-0002-9109-9194 <http://orcid.org/0000-0002-9109-9194>) (2022) Life Work of Hryhorii Skovoroda in Timelessness Імідж сучасного педагога, 4 (205). pp. 6-11. ISSN 2522-9729 10.33272/2522-9729-2022-4(205)-6-11 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.33272/2522-9729-2022-4(205)-6-11
|
|