Record Details

Теоретичні підходи щодо визначення проблеми розвитку цифрової компетентності з кібербезпеки вчителів закладів загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739871/
http://innovpedagogy.od.ua/archives/2024/67/part_2/55.pdf
10.32782/2663-6085/2023/67.2.53
 
Title Теоретичні підходи щодо визначення проблеми розвитку цифрової компетентності з кібербезпеки вчителів закладів загальної середньої освіти
Theoretical approaches to determining the problem of developing digital competence in cyber security of teachers of general secondary education institutions
 
Creator Коваленко, В.В.
Осипчук, Т.О.
 
Subject 004.49 Computer infections
004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education
 
Description Стаття присвячена аналізу теоретичних підходів щодо визначення проблеми розвитку цифрової компетентності з кібербезпеки вчителів закладів загальної середньої освіти. У статті було обґрунтовано актуальність проблеми розвитку цифрової компетентності з кібербезпеки вчителів закладів загальної середньої. Зокрема, проаналізовано звіт від Microsoft 2023 рік де підкреслено, що приблизно 99 % кібератак відбуваються через недостатнє розуміння користувачами основ кібергігієни. Досліджено другий додатковий протокол до Конвенції про кіберзлочинність (Будапештська конвенція), що спрямований на посилення співпраці та розкриття електронних доказів і був підписаний державами-членами Ради Європи, у якому зазначено про посилену співпрацю та розкриття електронних доказів. Розглянуто підходи до визначення понять: «кібербезпека», «кібергігієна», «кібератака», «кіберзагроза», «кібертероризм», «кіберзахист», «кіберзлочин», «кіберзлочинність», «кіберпростір», «цифрова компетентність вчителів», «заклади загальної середньої освіти», «безпечне освітнє середовище» та ін. Визначено 5 основ кібергігієни, які були сформовані спеціалістами Microsoft і подані у звіті про цифровий захист Microsoft 2023 р. (застосування багатофакторної автентифікації, дотримання принципів моделі «нульової довіри», використання засобів розширеного виявлення й реагування, а також захисту від шкідливих програм, своєчасне оновлення засобів і програм, захист даних). Описано безпечне освітнє середовище закладу загальної середньої освіти, яке включає в себе кібербезпечне освітнє середовище закладу загальної середньої освіти, і зумовлює підвищення кваліфікації педагогічних працівників шляхом проведення різних заходів щодо забезпечення кібербезпеки у закладі загальної середньої освіти. Визначено політику кібербезпечного освітнього середовища закладу загальної середньої освіти яку можна впроваджувати шляхом рекомендацій щодо встановлення складних паролів та їх періодичній зміні, оновлення програмного забезпечення та операційної системи пристроїв, щоб запобігти кібератакам тощо.
The article is devoted to the analysis of theoretical approaches to determining the problem of developing digital competence in cyber security of teachers of general secondary education institutions. The article substantiated the relevance of the problem of developing digital competence in cyber security of teachers of general secondary schools. In particular, the report Microsoft 2023 was analyzed, where it was emphasized that approximately 99% of cyberattacks occur due to insufficient understanding by users of the basics of cyber hygiene. Researched the second additional protocol to the Convention on Cybercrime (Budapest Convention), aimed at strengthening cooperation and disclosure of electronic evidence, was signed by the member states of the Council of Europe, which specifies enhanced cooperation and disclosure of electronic evidence. Approaches to the definition of concepts were considered: "cyber security", "cyber hygiene", "cyberattack", "cyber threat", "cyber terrorism", "cyber defense", "cybercrime", "cybercrime", "cyberspace", "digital competence of teachers", "institutions general secondary education", "safe educational environment" and others. 5 fundamentals of cyber hygiene were identified, which were formed by Microsoft specialists and presented in the report Microsoft 2023 (application of multi-factor authentication, compliance with the principles of the "zero trust" model, use of advanced detection and response tools, as well as protection against malicious programs, timely updating means and programs, data protection). The safe educational environment of the institution of general secondary education is described, which includes the cyber-safe educational environment of the institution of general secondary education, and leads to the improvement of the qualifications of pedagogical workers by conducting various measures to ensure cyber security in the institution of general secondary education. The policy of the cyber-safe educational environment of the general secondary education institution has been defined, which can be implemented through recommendations on setting complex passwords and changing them periodically, updating the software and operating system of devices to prevent cyberattacks etc.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739871/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9A%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%92.%D0%92.%2C%20%D0%9E%D1%81%D0%B8%D0%BF%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D0%A2.%D0%9E.pdf
- Коваленко, В.В. (orcid.org/0000-0002-4681-5606 <http://orcid.org/0000-0002-4681-5606>) and Осипчук, Т.О. (orcid.org/0000-0003-3075-1246 <http://orcid.org/0000-0003-3075-1246>) (2024) Theoretical approaches to determining the problem of developing digital competence in cyber security of teachers of general secondary education institutions Інноваційна педагогіка, 2 (67). pp. 264-269. ISSN 2663-6085
10.32782/2663-6085/2023/67.2.53
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32782/2663-6085/2023/67.2.53