Record Details

Socialization contexts of the development of school students in the conditions of digitalization of the educational environment and war: status and problems (Based on the materials of the empirical section)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739864/
http://emdnaes.org.ua/index.php/Educ_Mod_discourse/article/view/119
10.37472/2617-3107-2023-6-05
 
Title Socialization contexts of the development of school students in the conditions of digitalization of the educational environment and war: status and problems (Based on the materials of the empirical section)
Соціалізайні контексти розвитку школярів в умовах цифровізації освітнього середовища та війни: стан та проблеми (за матеріалами емпіричного зрізу)
 
Creator Alieksieienko, Tetiana
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
373 Kinds of school providing general education
 
Description The article presents the materials of a study aimed at identifying the peculiarities of the socialization of students of general secondary education institutions of communal and private forms of ownership in the conditions of digitalization of the educational environment and war, collected through an online survey. Based on the data of the experiment, the socialization contexts of the development of students of the 5th - 11th grades and their original content were singled out; its interpretation was carried out in relation to the actual needs of schoolchildren and satisfaction in the conditions of the educational environment; socialization contexts are structured into ten lines of development of schoolchildren, namely: social-emotional development, social-communicative interaction, social behaviour, socially-oriented activity, social activity and initiative, social competence, social well-being, social experience, social (digital) identification, social expectations, which are revealed in an integrative relationship and with a certain penetration of the socio-emotional. Using concrete examples of the features of the socialization contexts of schoolchildren's development in the conditions of digitalization of the educational environment and war, signs of the manifestation of tendencies are outlined and possible risks of their development are predicted. The article contains illustrations of individual manifestations of socialization contexts and their interpretation. The study reflects the age-specific features of thinking and skills of students of teenage and high school age, their assessment of the situation of social development in the educational environment and the possibilities of The data of the experimental section can also be interpreted in relation to the state of the social component of educational losses in its individual characteristics, their own participation in its optimization, as well as the idea of an ideal educational environment. as well as use for the optimization of educational practice, regarding the design of the educational and developmental environment of schoolchildren of general secondary education institutions during the war and in post-war reconstruction.
У статті представлено матеріали дослідження, спрямованого на виявлення особливостей соціалізації школярів закладів загальної середньої освіти комунальної та приватної форм власності в умовах цифровізації освітнього середовища та війни, зібрані шляхом онлайн опитування. На основі даних експерименту виокремлено соціалізаційні контексти розвитку учнів 5-х – 11-х класів та їх оригінальний зміст; здійснено його інтерпретацію відносно актуальних потреб школярів та задоволеності в умовах освітнього середовища; соціалізаційні контексти структуровано в десять ліній розвитку школярів, а саме: соціально-емоційний розвиток, соціально-комунікативна взаємодія, соціальна поведінка, соціально-орієнтована діяльність, соціальна активність та ініціативність, соціальна компетентність, соціальне самопочуття, соціальний досвід, соціальна (цифрова) ідентифікація, соціальні очікування, які розкрито в інтегративному взаємозв’язку та з визначеною наскрізністю соціально-емоційного. На конкретних прикладах особливостей вияву соціалізаційних контекстів розвитку школярів в умовах цифровізації освітнього середовища та війни, окреслено ознаки прояву тенденцій та зпрогнозовано можливі ризики їх розвитку. Стаття містить ілюстрації окремих проявів соціалізаційних контекстів та їх інтерпретацію. Дослідження відображає вікові особливості мислення й навичок учнів підліткового і старшого шкільного віку, їхню оцінку ситуації соціального розвитку в освітньому середовищі та можливостей власної участі по його оптимізації, а також уявлення про ідеальне освітнє середовище. Дані експериментального зрізу можуть бути інтерпретовані і щодо стану соціального компоненту освітніх втрат в його окремих характеристиках, а також використані для оптимізації освітньої практики, зокрема щодо проєктування освітньо-розвивального середовища школярів закладів загальної середньої освіти під час війни та у післявоєнній відбудові.
 
Publisher Національна академія педагогічних наук України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739864/1/119-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-429-1-10-20240309.pdf
- Alieksieienko, Tetiana (orcid.org/0000-0002-2060-2354 <http://orcid.org/0000-0002-2060-2354>) (2023) Socialization contexts of the development of school students in the conditions of digitalization of the educational environment and war: status and problems (Based on the materials of the empirical section) Education: Modern Discourses (6). pp. 59-67. ISSN 2617-3107
10.37472/2617-3107-2023-6-05
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.37472/2617-3107-2023-6-05