Record Details

Технології навчання дорослих у сучасному теоретичному дискурсі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739563/
https://www.zbirnik.mixmd.edu.ua/index.php/artedu/article/view/243
10.37041/2410-4434-2021-17-10
 
Title Технології навчання дорослих у сучасному теоретичному дискурсі
Adult education technologies in modern theoretical discourse
 
Creator Вовк, М.П.
Ходаківська, С.В.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У статті уточнено сутність поняття «технологія навчання дорослих» та узагальнено досвід українських науковців у напрямі теоретичного обґрунтування і впровадження сучасних технологій навчання дорослих в умовах формальної і неформальної освіти. Окреслено результати дослідження науковців з проблем: дефінітивного аналізу технологій навчання дорослих в умовах формальної і неформальної освіти у дискурсі педагогічної теорії. Доведено, що у науковому дискурсі сучасної педагогічної науки відбувається процес постійного дослідницького пошуку щодо обґрунтування сутності понять «технологія навчання», «педагогічна технологія», «освітня технологія», доцільності їх використання у сфері освіти дорослих з урахуванням сучасних тенденцій її розвитку. З’ясовано, що технологія навчання вирізняється з-поміж інших форм організації освітнього процесу в умовах формальної і неформальної освіти системністю, алгоритмом реалізації, що підпорядковано вирішенню конкретного завдання (сформувати певну якість, збагатити знання, удосконалити уміння, набути чи розвинути певну компетентність), передбачає добір найбільш ефективних форм і методів, що застосовуються на кожному конкретному етапі та забезпечують якісне опанування матеріалу, формування чи розвиток здатностей, компетентностей тощо. Акцентовано увагу на тому, що нині в умовах інтенсивного розвитку освіти дорослих назріла потреба розроблення і упровадження технологій навчання дорослих, які на основі виявлення специфіки організації навчання в умовах формальної і неформальної освіти дозволять інтенсифікувати процес особистісного і професійного розвитку дорослих з урахуванням індивідуальної освітньої траєкторії, потреб, запитів тощо. Значні напрацювання в цьому аспекті має Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, співробітники якого розробляють і упроваджують технології навчання дорослих різного типу (комунікативні, тренінгові, дистанційні тощо).
The article clarifies the essence of the concept of "adult education technology" and summarizes the experience of Ukrainian scientists in the direction of theoretical justification and implementation of modern adult education technologies in the conditions of formal and informal education. The results of research by scientists on the problems of: definitive analysis of adult learning technologies in the conditions of formal and non-formal education in the discourse of pedagogical theory are determined. It has been proven that in the scientific discourse of modern pedagogical science there is a process of constant research to substantiate the essence of the concepts "teaching technology", "pedagogical technology", "educational technology", the expediency of their use in the field of adult education taking into account modern trends in its development. It has been found that the teaching technology is distinguished from other forms of organization of the educational process in the conditions of formal and informal education by its systematicity, implementation algorithm, which is subordinated to the solution of a specific task (form a certain quality, enrich knowledge, improve skills, acquire or develop a certain competence), involves the selection of the most effective forms and methods that are used at each specific stage and ensure quality mastery of the material, the formation or development of abilities, competences, etc. Attention is focused on the fact that nowadays, in the conditions of intensive development of adult education, there is a need to develop and implement adult education technologies, which, based on the identification of the specifics of the organization of education in the conditions of formal and informal education, will allow intensifying the process of personal and professional development of adults, taking into account individual educational trajectory, needs, requests, etc. The Institute of Pedagogical Education and Adult Education named after Ivan Zyazyun of the National Academy of Sciences of Ukraine has significant achievements in this aspect, whose employees develop and implement various types of adult education technologies (communicative, training, distance, etc.).
 
Publisher «Вид-во Людмила»
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739563/1/%D0%92%D0%BE%D0%B2%D0%BA%20%D0%A5%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D0%BA%D1%96%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0.pdf
- Вовк, М.П. (orcid.org/0000-0002-9109-9194 <http://orcid.org/0000-0002-9109-9194>) and Ходаківська, С.В. (orcid.org/0000-0002-7478-2119 <http://orcid.org/0000-0002-7478-2119>) (2021) Adult education technologies in modern theoretical discourse Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент (17). pp. 154-170. ISSN 2410 – 4434
10.37041/2410-4434-2021-17-10
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.37041/2410-4434-2021-17-10