Record Details

Консалтинг у закладах освіти в умовах невизначеності

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734618/
https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/500
https://doi.org/10.33296/2707-0255-13(25)-05
 
Title Консалтинг у закладах освіти в умовах невизначеності
Consulting in educational institutions in conditions of uncertainty
 
Creator Рябова, З.В.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
 
Description У статті розкриваються питання сутності освітнього консалтингу та описуються особливості надання консалтингових послуг в закладах освіти в умовах невизначеності. Умови невизначеності трактуються як певний відрізок часу, в проміжок якого відчувається невпевненість щодо майбутнього, або яким буде результат діяльності закладу освіти взагалі й кожного педагога зокрема. Підкреслюється необхідність забезпечення продуктивного функціонування закладу освіти в таких умовах шляхом активізації адаптивних процесів й трансформації закладу. Наводяться аргументи, що надання консалтингових послуг є певним етапом в технології адаптивного управління. Описується, що певна пізнавальна діяльність особистості щодо набуття знань, умінь, способів діяльності, певних компетентностей є провідною характеристикою її освіти. Визначається сутність освітнього консалтингу як процесу спільної взаємодії надавача та отримувача послуги консультування й ухвалення рішення щодо вирішення будь-яких питань життєдіяльності особистості, у т.ч. професійної діяльності. Основним засобом надання консультаційних послуг є проведення діагностики стану питання, що потребує вирішення й на підставі отриманих даних та їх інтерпретації ухвалення відповідного рішення. У статті розкривається, що для проведення діагностики доцільно використовувати технологію адаптивного управління в освіті: факторно-критеріальне моделювання. Характеризується технологія факторно-критеріального моделювання та процес побудови кваліметричної моделі, як провідного інструменту діагностики. Зазначається, що для автоматизації підрахунків та унаочнення отриманих даних, кваліметрична модель оформлюється у відповідну таблицю в редакторі Excel. Надаються рекомендації керівникові закладу освіти з питань організації діяльності закладу освіти в умовах невизначеності та надання (отримання) консалтингових послуг.
The article reveals the essence of educational consulting and describes the features of providing consulting services in educational institutions in conditions of uncertainty. Uncertainty conditions are interpreted as a certain period of time during which there is uncertainty about the future, or what will be the result of the activity of the educational institution in general and each teacher in particular. The need to ensure the productive functioning of the educational institution in such conditions by activating adaptive processes and transforming the institution is emphasized. Arguments are given that the provision of consulting services is a certain stage in the technology of adaptive management. It is described that a certain cognitive activity of an individual regarding the acquisition of knowledge, skills, methods of activity, certain competencies is a leading characteristic of his education. The essence of educational consulting is determined as a process of joint interaction between the provider and recipient of consulting services and decision-making regarding the solution of any issues of personal life, including professional activity. The main means of providing consulting services is the diagnosis of the state of the issue that needs to be resolved and, on the basis of the received data and their interpretation, the adoption of the appropriate decision. The article reveals that it is advisable to use the technology of adaptive management in education for diagnosis: factor-criterion modeling. The technology of factor-criterion modeling and the process of building a qualitative model as a leading diagnostic tool are characterized. It is noted that in order to automate the calculations and visualize the obtained data, the qualitative model is drawn up in the appropriate table in the Excel editor. Recommendations are provided to the head of the educational institution on the organization of the educational institution's activities in conditions of uncertainty and the provision (reception) of consulting services.
 
Publisher Громадська організація «Школа адаптивного управління соціально-педагогічними системами»
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734618/1/500-Article%20Text-1051-1-10-20230127.pdf
- Рябова, З.В. (orcid.org/0000-0001-9373-7121 <http://orcid.org/0000-0001-9373-7121>) (2022) Consulting in educational institutions in conditions of uncertainty Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics, 13 (25). ISSN 2707-0255
https://doi.org/10.33296/2707-0255-13(25)-05