Theoretical and methodological basis of the use of digital technologies in the formation of environmental competence of applicants for education
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739814/
https://journals.uran.ua/sr_edu/article/view/274849 10.15587/2519-4984.2023.274849 |
|
Title |
Theoretical and methodological basis of the use of digital technologies in the formation of environmental competence of applicants for education
Теоретико-методичні основи використання цифрових технологій у формуванні екологічної компетентності здобувачів освіти |
|
Creator |
Mironets, Liudmyla
Tolochko, Svitlana |
|
Subject |
004.77 General networking applications and services
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques ) 37.02 General questions of didactics and method 502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them |
|
Description |
The article contains the results of scientific research on the theoretical and methodological foundations of the use of digital technologies in the formation of environmental competence of applicants for education. The purpose of the study is to conduct an analysis of theoretical and methodological foundations of the use of digital technologies in the formation of environmental competence of applicants for education in order to create methodological recommendations for teachers to carry out distance and blended learning. Peculiarities of the use of digital technologies in the formation of environmental competence of applicants for education are analyzed (intensification of learning due to the use of attractive and rapidly changing forms of information presentation, promotion of learning individualization; interrelation of portions of information and tests; strict logical sequence, structural and logical schemes; doing tests and solving tasks; having several attempts, learning the material anew or reperforming tasks). Characteristics of online platforms for use in the process of forming environmental competence of applicants for education according to their features, advantages and disadvantages, including Google Apps Education Edition, Google Classroom, Google Meets, Teams, Moodle, Zoom, Classtools, LearningApps, Edmodo, etc., were studied. A method of using mobile applications with ecological content in the formation of environmental competence of applicants for education has been developed through the determination of ways of their integration into educational and cognitive activities, locations (autonomous work in the educational building or remotely); frequency of their application (a prepared educational course, a project with usage of mobile technologies or a one-time integration into an educational session in the process of exploring a certain topic); creation and use of existing mobile applications; use of personal mobile devices or devices of educational institutions.
Стаття містить результати наукових досліджень щодо теоретико-методичних основ використання цифрових технологій у формуванні екологічної компетентності здобувачів освіти. Метою дослідження визначено проведення аналізу теоретико-методичних основ використання цифрових технологій у формуванні екологічної компетентності здобувачів освіти з метою створення методичних рекомендацій педагогам для провадження дистанційного та змішаного навчання. Проаналізовано особливості використання цифрових технологій у формуванні екологічної компетентності здобувачів освіти (активізація навчання завдяки використанню привабливих і швидкозмінюваних форм подання інформації, сприяння індивідуалізації навчання; взаємопов’язаність порцій інформації та тестових завдань; строга логічна послідовність, структурно-логічні схеми; виконання контрольних тестових завдань та вирішення поставлених задач; наявність декількох спроб, вивчення матеріалу заново або повторне виконання завдань). Досліджено характеристики онлайн-платформ для використання в процесі формування екологічної компетентності здобувачів освіти через їхні особливості, переваги й недоліки, зокрема Google Apps Education Edition, Google Classroom, Google Meets, Teams, Moodle, Zoom, Classtools, LearningApps, Edmodo тощо. Розроблено методику використання мобільних застосунків з екологічним змістом у формуванні екологічної компетентності здобувачів освіти через визначення способів їхньої інтеграції в навчально-пізнавальну діяльність, місця розташування (автономна робота в навчальному приміщенні чи дистанційно); частоти їхнього застосовування (підготовлений навчальний курс, проєкт з використанням мобільних технологій чи разова інтеграція в навчальне заняття у процесі опрацювання певної теми); створення та використання наявних мобільних додатків; застосування особистих мобільних пристроїв чи пристроїв закладів освіти. |
|
Publisher |
ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР»
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739814/1/274849-Article%20Text-634914-1-10-20230314.pdf
- Mironets, Liudmyla (orcid.org/0000-0002-9741-7157 <http://orcid.org/0000-0002-9741-7157>) and Tolochko, Svitlana (orcid.org/0000-0002-9262-2311 <http://orcid.org/0000-0002-9262-2311>) (2023) Theoretical and methodological basis of the use of digital technologies in the formation of environmental competence of applicants for education ScienceRise: Pedagogical Education, 1 (52). pp. 10-16. ISSN 2519-4984 10.15587/2519-4984.2023.274849 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.15587/2519-4984.2023.274849
|
|