Record Details

Формування традицій музейної педагогіки на західноукраїнських землях (кінець XVIII – початок ХХ ст.)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739707/
https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/218081
10.33989/2226-4051.2020.21.218088
 
Title Формування традицій музейної педагогіки на західноукраїнських землях (кінець XVIII – початок ХХ ст.)
Formation of traditions of museum pedagogy in the Western Ukrainian lands (end of XVIII – early ХХ century)
 
Creator Філіпчук, Н.О.
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
93/94 History
 
Description В оглядовій статті представлено ґенезу становлення музейної педагогіки на західноукраїнських землях, що входили до складу Австрійської (Австро-Угорської) імперії. Акцентовано увагу на тому, що важливою передумовою зародження музейно-педагогічної думки стало усвідомлення музею як інституту освіти, що особливо яскраво проявилося на межі ХІХ – ХХ ст. і знайшло теоретичне обґрунтування в німецькій наукові думці. Виявлено, що становлення музейної педагогіки пов’язано із заснуванням і діяльністю природничих кабінетів-музеїв Львівського і Чернівецького університетів, розвитком природничих, художньо-промислових, історико-краєзнавчих, етнографічних та інших публічних музеїв, а також музейних відділів у середніх навчальних закладах – гімназіях і вчительських семінаріях. Розкрито еволюцію поглядів на освітні функції музейних закладів, форми співпраці публічних музеїв із навчальними закладами і певними категоріями відвідувачів. Доведено необхідність упровадження ефективних форм музейної педагогіки з урахуванням історичного досвіду.
The review article presents the genesis of the formation of museum pedagogy in the western Ukrainian lands, which were part of the Austrian (Austro-Hungarian) Empire. Emphasis is placed on the fact that an essential prerequisite for the emergence of museum-pedagogical thought was the awareness of the museum as an institution of education, which was especially evident at the turn of the nineteenth and twentieth centuries, and found a theoretical basis in German scientific thought. It was found that the formation of museum pedagogy is associated with the establishment and operation of natural cabinets-museums of Lviv and Chernivtsi universities, the development of natural, artistic, industrial, historical, ethnographic, and other public museums, as well as museum departments in secondary schools. The peculiarities of the formation of the network of museums and traditions of museum pedagogy in the western Ukrainian lands, which found its expression in the activities of university museums, educational museums of secondary schools, and public museums, are clarified. The evolution of views on the educational functions of museum institutions, forms of cooperation of public museums with educational institutions, and certain categories of visitors are revealed. It is proved that the need to introduce effective forms of museum pedagogy, taking into account historical experience, is due to the negative trend of isolation of the current cultural environment from educational institutions.
It is determined that in the second half of the XIX century. University museums in Western Ukraine have largely initiated and participated in the creation of natural, art and industrial, historical and local lore, ethnographic and other public museums, as well as helped to establish the traditions of museum pedagogy in secondary schools – gymnasiums and teachers' seminaries.
 
Publisher Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739707/1/%D0%A4%D1%96%D0%BB%D1%96%D0%BF%D1%87%D1%83%D0%BA.pdf
- Філіпчук, Н.О. (orcid.org/0000-0002-1023-923X <http://orcid.org/0000-0002-1023-923X>) (2020) Formation of traditions of museum pedagogy in the Western Ukrainian lands (end of XVIII – early ХХ century) Aesthetics and ethics of pedagogical action (21). pp. 59-67. ISSN 2226-4051
10.33989/2226-4051.2020.21.218088
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33989/2226-4051.2020.21.218088