Record Details

Дидактика в умовах інформатизації освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/730414/
http://academstudies.volyn.ua/index.php/pedagogy/article/view/160
10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.4
 
Title Дидактика в умовах інформатизації освіти
Didactics in the context of informatization of education
 
Creator Алєксєєва, С.В.
 
Subject 004.77 General networking applications and services
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті обґрунтовано необхідність розробки теоретичного базису дидактики в умовах інформатизації освіти, що відповідає сучасному концептуальному розумінню ролі інформаційних технологій в освітньому процесі. Глобальні виклики інформаційного суспільства ХХІ століття, яскраво виражена його цифровізація, розвиток технологій штучного інтелекту вимагають переоцінки педагогічних здобутків дидактичного забезпечення освітнього процесу. Дидактична теорія має сприяти відкриттю нових можливості вдосконалення освітнього процесу, що дасть змогу підготувати сучасну молодь до життя в цифровому суспільстві та здатності ефективно здійснювати професійну діяльність в умовах цифрової економіки. Інформатизація суспільства сприяла «появі цифрових дітей», які активно транслюють події життя в блогах, генеруючи контент свого покоління. Ці діти остаточно з'єднали інтернет і життя, вони не затримують свою увагу на чомусь одному і постійно поглинають гігабайти все нової і нової інформації, швидко освоюють нові гаджети, інтуїтивно їх розуміють, із задоволенням працюють з ними. Необхідність обґрунтування нових підходів сучасної дидактики визначає новим форматом освіти, яка використовує широкий доступ до відкритих електронних ресурсів, організацію асинхронної та синхронної педагогічної взаємодії та використання різних освітніх телекомунікаційних каналів. Провідні ідеї дидактики в умовах інформатизації освіти розкриваються через призму наукових підходів цифрової гуманізації навчання і особистісно орієнтованої педагогіки та провідних принципів: персоналізації, гнучкості та адаптивності, насиченості освітнього середовища, полімодальності (мультимедийности), навчання у співпраці і взаємодії, успішності в навчанні, практико-орієнтованості, включеного оцінювання, доцільності. Отже, інформатизації освіти впливає на моделювання освітнього простору закладу освіти, відкриває можливості для оновлення змісту, організаційних форм навчання.
The article substantiates the need to develop a theoretical basis for didactics in the context of informatization of education, which corresponds to the modern conceptual understanding of the role of information technologies in the educational process. Global challenges of the Information Society of the XXI century, its pronounced digitalization, and the development of artificial intelligence technologies require a reassessment of the pedagogical achievements of didactic support for the educational process. Didactic theory should help open up new opportunities for improving the educational process, which will prepare modern youth for life in a digital society and effectively carry out professional activities in the digital economy. Informatization of society has contributed to the "emergence of digital children" who actively broadcast life events in blogs, generating content of their generation. These children have finally connected the internet and life, they do not hold their attention on one thing and constantly absorb gigabytes of more and more new information, quickly master new gadgets, intuitively understand them, and work with them with pleasure. The need to substantiate new approaches of modern didactics is determined by a new format of education that uses wide access to open electronic resources, the organization of asynchronous and synchronous interaction and the use of various educational telecommunications channels. The leading ideas of didactics in the context of informatization of education are revealed through the prism of scientific approaches: digital humanization of learning and personality-oriented pedagogy, as well as the leading principles: personalization, flexibility and adaptability, saturation of the educational environment, polymodality (multimedia), learning in cooperation and interaction, learning success, practice-orientation, included assessment, expediency. Thus, the informatization of education affects the modeling of the educational space of the educational institution, opens opportunities for updating the content, organizational forms of learning.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/730414/1/%D0%90%D0%BB%D1%94%D0%BA%D1%81%D1%94%D1%94%D0%B2%D0%B0%20%D0%A1.%D0%92..pdf
- Алєксєєва, С.В. (orcid.org/0000-0002-8132-0465 <http://orcid.org/0000-0002-8132-0465>) (2021) Didactics in the context of informatization of education Академічні студії. Серія «Педагогіка», 1 (4). pp. 25-30. ISSN 2786-4758
10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.4
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.4