Record Details

Штучний інтелект як інноваційна інформаційна технологія у педагогічних дослідженнях (аналітичний огляд)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739798/
https://dnpb.gov.ua/ua/?ourpublications=36133
 
Title Штучний інтелект як інноваційна інформаційна технологія у педагогічних дослідженнях (аналітичний огляд)
Digital Educational Ideas in the Scientific Output of Researchers of Pedagogical Science and Practice (analytical review)
 
Creator Гуралюк, А.Г.
 
Subject 001 Science and knowledge in general. Organization of intellectual work
001.9 Dissemination of ideas
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
 
Description В аналітичному огляді зосереджено увагу на науковому доробку дослідників, які висвітлюють поточні результати педагогічних досліджень цифрової трансформації різних галузей людської діяльності, що суттєво вплинула на освіту й науку. Зазначено, що інтернет, телекомунікації, великі числа, штучний інтелект, блокчейн, криптовалюта, мобільність і доступність технологічних пристроїв потребують переосмислення і розробок відповідних методик і технологій навчання. У дослідженні на основі аналізу теоретичних доробків українських науковців виокремлено найбільш поширені напрями застосування штучного інтелекту в педагогічних дослідженнях. Наведено реальні приклади його використання, розглянуто певні небезпеки і ризики, пов’язані з його впровадженням. Зроблено висновок, що штучний інтелект є сьогодні невід’ємною кладовою цифрової трансформації освіти, вагомим інструментом педагогічного процесу, а також предметом дослідження у контексті розвитку цифрової педагогіки та такої інформаційної технології, що призводить до певних викликів, які ще доведеться розв'язувати в майбутньому. Зміст аналітичного огляду спрямовано в основному на вивчення джерельної бази апробаційного характеру (матеріалів науково-практичних заходів, доповідей, звітів та ін.). Огляд є логічним продовженням аналітичних пошуків у контексті цифрової педагогіки та ґрунтується на матеріалах, опублікованих у довідковому бюлетені «Аналітичний випуск у сфері освіти і науки» (випуск №17, 2023) [1, с. 83–95].
The analytical review focuses on the scientific work of researchers who highlight the current results of pedagogical research on the digital transformation of various fields of human activity, which significantly affected education and science. It is noted that the Internet, telecommunications, large numbers, artificial intelligence, blockchain, cryptocurrency, mobility and availability of technological devices require rethinking and development of appropriate teaching methods and technologies. The study, based on the analysis of the theoretical works of Ukrainian scientists, singles out the most common areas of application of artificial intelligence in pedagogical research. Real examples of its use are presented, certain dangers and risks associated with its implementation are considered. It was concluded that artificial intelligence is today an integral part of the digital transformation of education, an important tool of the pedagogical process, as well as a subject of research in the context of the development of digital pedagogy and such information technology, which leads to certain challenges that will have to be solved in the future. The content of the analytical review is aimed mainly at the study of the source base of an approbation nature (materials of scientific and practical activities, reports, reports, etc.). The review is a logical continuation of analytical research in the context of digital pedagogy and is based on materials published in the reference bulletin "Analytical issue in the field of education and science" (issue No. 17, 2023) [1, p. 83–95].
 
Publisher ТВОРИ
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739798/1/VNIASO-AHS%20of%20Edu%26Sci-RB-18-2023-67-79.pdf
- Гуралюк, А.Г. (orcid.org/0000-0002-7497-5746 <http://orcid.org/0000-0002-7497-5746>) (2023) Digital Educational Ideas in the Scientific Output of Researchers of Pedagogical Science and Practice (analytical review) Analytical Herald in the Sphere of Education and Science (18). pp. 67-79. ISSN 978-617-552-492-3