Record Details

Державно-громадське управління розвитком закладу загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739772/
http://umo.edu.ua/df-marchenko-iv
 
Title Державно-громадське управління розвитком закладу загальної середньої освіти
State and public administration of development of the general education institution
 
Creator Марчук, Інна Володимирівна
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
373 Kinds of school providing general education
 
Description Марчук І. В. Державно-громадське управління розвитком закладу загальної середньої освіти. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 011 –– освітні, педагогічні науки ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України. Київ, 2023.
Зміст анотації
Дисертаційна робота є теоретико-прикладним дослідженням проблеми державно-громадського управління розвитком закладу загальної середньої освіти.
У дисертаційному дослідженні обґрунтовано актуальність досліджуваного явища та проведено ґрунтовний аналіз наукових джерел та розкрито сутність поняття «державно-громадське управління розвитком закладу загальної середньої освіти». Визначено, що державно-громадське управління в освіті є різновидом взаємодії державних та громадських інституцій, що спрямоване на узгодження державного впливу з потребами громади для забезпечення якісного та безпечного освітнього середовища.
Розкрито сутність державно-громадського управління як певного виду
управління в основі якого покладено систему взаємоузгоджених дій державної компоненти (органів державної влади) та громадської компоненти (суспільні інституції – громадські об’єднання). Доведено, що державно-громадське управління в освіті ґрунтується на взаємодії державних та громадських інституцій, що спрямоване на узгодження державного впливу на діяльність закладу загально середньої освіти з потребами громади для забезпечення інтеграційного розвитку закладу.
Спираючись на наукові праці, було сформульовано основну дефініцію дослідження, а саме: сутність державно-громадського управління розвитком закладу загальної середньої освіти визначаємо як процес, що триває певний проміжок часу, він має як початок так закінчення і змінюється у просторі та часі. Цей процес має двокомпонентну структуру: державний та громадський компонент. Взаємодія зазначених компонентів базується на професіоналізації в умовах партнерства та довіри та забезпечує взаємоузгодженість дій між усіма учасниками: як структурами державного сектору так і громадськими структурами та самоврядування в межах їх повноважень. Проаналізовано міжнародний досвід державно-громадського управління розвитком закладу загальної середньої освіти. З’ясовано, що сутність механізму державно-громадського управління у сфері загальної середньої освіти характеризується багатоаспектністю, системністю, інтегративним характером, варіативністю.
Обґрунтовано, що саме такий механізм є основою авторської концептуальної моделі.
У зв’язку із тим, що у відповідності до нормативних документів розвиток закладу загальної середньої освіти має лінійну залежність від розбудованої внутрішньої системи забезпечення якості освіти та від створеної в закладі дієвої системи управління, особливу увагу приділено питанням громадської акредитації закладу загальної середньої освіти. Визначено, що внутрішня система забезпечення якості є сукупністю умов, певних процедур та заходів, які здійснюються в закладі для забезпечення ефективності освітніх, управлінських процесів. Саме освітні та управлінські процеси впливають на якість як навчання здобувачів освіти так і на розвиток їх ключових компетентностей. Зазначене у своїй сукупності забезпечує сталий розвиток закладу загальної середньої освіти. Деталізовано місію внутрішньої системи якості, яку можна розглядати як: підвищення якості надання освітніх послуг, що забезпечить визнання результатів навчання та партнерство учасників освітнього процесу й забезпечить конкурентоспроможність закладу освіти шляхом прозорості діяльності закладу й пролонгованих процесів вдосконалення як освітнього середовища так і систему оцінювання здобувачів, педагогічну діяльність, управлінські процеси закладу освіти. Розкрито сутнісні характеристики понять «якість освіти»; «якість освітньої діяльності закладу загальної середньої освіти». Обґрунтовано, що освітня діяльність закладу загальної середньої освіти реалізується через освітній процес. Складниками освітнього процесу є освітнє середовище, педагогічна діяльність, система оцінювання здобувачів освіти, управлінська діяльність керівника. Зазначені складники мають безпосередній вплив на рівень якості надання освітніх послуг закладом загальної середньої освіти. У зв’язку із зазначеним необхідно системно впливати і на них для їх покращення та удосконалення. Системні впливи на компоненти освітнього процесу забезпечують ефективне та результативне їх функціонування, що в свою чергу сприяє позитивному розвитку закладу загальної середньої освіти. Найефективнішими впливами є ті, що здійснюються під час взаємоузгоджених дій державної та громадської підсистем. Таким впливом є громадська акредитація закладу загальної середньої освіти. Під нею розуміють визначення ефективності внутрішньої системи забезпечення якості освіти шляхом проведення оцінювання самого закладу освіти щодо його спроможності забезпечити досягнення здобувачами освіти таких результатів навчання, що передбачені стандартами освіти відповідного рівня та освітніми програмами, що розроблені в самому закладі. Громадська акредитація закладу, відповідно до зазначеного закону, відбувається виключно за запитом закладу й на добровільних засадах. Метою проведення громадської акредитації закладу загальної середньої освіти є формування та розвиток позитивного іміджу (репутації) закладу на основі визначення якості його освітньої діяльності закладу. Провідними характеристиками громадської акредитації закладу загальної середньої освіти є те, що у разі отримання позитивних результатів заклад отримує сертифікат, який чинний п’ять років й на його підставі вважається, що заклад пройшов плановий інституційний аудит. Раніше питання оцінювання якості освіти та якості освітньої діяльності розв’язувалися виключно державною державними органами влади, зокрема Державною службою якості освіти України. З січня 2022 року інституційний аудит можуть проводити акредитовані фахові об’єднання (юридичні особи). Громадську акредитацію проводять акредитовані Державної службою якості освіти України громадські об’єднання або інші юридичні особи. У роботі описано процедуру акредитації громадських об’єднань для проведення незалежного оцінювання якості освіти та якості освітньої діяльності закладу загальної середньої освіти.
Визначено провідну умову проходження такої акредитації – розроблення Методики проведення громадської акредитації. Методика комплексно розкриває саму процедуру проведення незалежного оцінювання, є клієнтоорієнтованою та включає альтернативні підходи до оцінювання якості освіти і освітньої діяльності закладу загальної середньої освіти, але враховує вимоги інституційного аудиту. Громадська акредитація є складовою розробленої авторської концептуальної моделі державно-громадського управління розвитком закладу загальної середньої освіти.
Досліджено актуальність розроблення та запровадження концептуальної моделі державно-громадського управління розвитком закладу загальної середньої освіти, що пов’язано із питанням надолуження освітніх втрат та значенням громадськості у цьому процесі. У роботі описано загальну процедуру моделювання: етапи, мету та завдання. Визначено мету моделювання моделі державно-громадського управління розвитком закладу загальної середньої освіти, яку деталізовано на завдання. Розкрито, що структура моделі обумовлена необхідністю розв’язання поставлених завдань та досягнення загальної мети її побудови. Описано складові моделі державно-громадського управління розвитком закладу загальної середньої освіти, а саме: цільова; теоретико-змістова; процесуально-технологічна та результативна складова. Аргументовано, що компоненти моделі державно-громадського управління розвитком закладу загальної середньої освіти передбачають визначення умов та структуризацію процесу взаємодії державних та громадських утворень з питань узгодження вимог (запитів) й ухвалення рішень щодо подальшого розвитку закладу. Зазначено, що системоутворювальним у моделі є взаємодія двох підсистем: державної та громадської. Обґрунтовано, що соціальне середовище є провідним фактором людського розвитку, воно розглядається як сукупність показників, що впливають на як на окрему людину так і на суспільство в цілому.
Розкривається сутність інтеграційного розвитку закладу загальної середньої освіти де тригером виступає державно-громадське управління. А саме: інтеграційний розвиток закладу загальної середньої освіти – це кількісно-якісні трансформації закладу, що відбуваються на методологічній основі під час
взаємодії державної та громадської складової системи управління закладом. У наслідок зазначених трансформацій відбуваються процеси рухомості/адаптивності освітнього середовища. Крім того, зростають показники якості освітньої діяльності учнів та активності батьків (як представників громадськості) через процеси розвитку професійної компетентності педагогів та управлінської діяльності керівників.
У роботі розкрито характеристику технології впровадження моделі державно-громадського управління розвитком закладу загальної середньої освіти. Сутність якої визначена таким чином: це системна та поетапна діяльність з відповідними управлінськими впливами державної та громадської підсистем, яка представлена у формі збору, опрацьовування й аналізу інформації про стан якості освіти та якості освітньої діяльності закладу шляхом проведення громадської акредитації та використанням специфічного інструментарію «менеджмент-мікс» задля забезпечення інтегративного розвитку закладу загальної середньої освіти. Ключовим моментом в технології впровадження моделі державно-громадського управління розвитком закладу загальної середньої освіти є специфічний інструментарій «менеджмент-мікс».
Він має певний набір структурних компонентів, серед яких є спеціально розроблений інструментарій оцінювання якості освіти та якості освітньої діяльності закладу загальної середньої освіти. Зазначених інструментарій оцінювання включає спеціально розроблені факторно-критеріальні (кваліметричні) субмоделей в табличному процесорі Excel для систематичного моніторингу якості освіти та якості освітньої діяльності закладу загальної середньої освіти.
У дисертаційному дослідженні розкрито процедуру та описано
інструментарій експертного оцінювання моделі державно-громадського управління розвитком закладу загальної середньої освіти. Розроблено та представлено методичні рекомендації щодо використання моделі державно-громадського управління розвитком закладу загальної середньої освіти.
Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що:
Уперше:
- розроблено, теоретично обґрунтовано та проведено експертне
оцінювання моделі державно-громадського управління розвитком закладу загальної середньої освіти на основі визначення методів і механізмів взаємодії державної й громадської підсистем та її запровадження разом з громадською акредитацією закладу освіти та внутрішньою системою забезпечення якості й використанням спеціально розроблених кваліметричних субмоделей для систематичного моніторингу з поточним саморегулюванням освітнього
процесу на заданий результат та технології її впровадження. Концептуальна
модель відображає взаємодію державної та громадської підсистем в соціальному середовищі задля інтегративного розвитку закладу загальної середньої освіти та має такі складові як: цільова складова; теоретико-змістова складова; процесуально-технологічна складова; результативна складова;
- введено в науковий обіг управлінський інструментарій «менеджмент-мікс», який сприяє конкурентоздатності закладу загальної середньої освіти на ринку освітніх послуг та забезпечує інтеграційний розвиток закладу;
- розроблено інструментарій оцінювання якості освіти та якості освітньої діяльності закладу загальної середньої освіти: факторно-критеріальні (кваліметричні) субмоделей в табличному процесорі Excel для проведення систематичного моніторингу.
Уточнено:
- зміст основних понять дослідження та представлено їх в авторській інтерпретації: «державно-громадське управління розвитком закладу загальної середньої освіти»; «освітня політика»; «децентралізація управління освітою», «державно-громадське управління освітою», «автономізація шкіл».
- сутність структурних компонентів процесу розбудови внутрішньої системи забезпечення якості в закладі загальної середньої освіти шляхом розроблення та використання унікальної методики незалежного оцінювання якості освіти та якості освітньої діяльності закладу.
Подальшого розвитку набули:
- теорія управління закладом загальної середньої освіти в умовах невизначеності з використанням механізмів державно-громадського управління;
-процедура незалежного оцінювання якості освіти та якості освітньої діяльності закладу.
Практичне значення отриманих результатів дослідження полягає в розробленні: технології її впровадження в управлінську практику;
- специфічного інструментарію «менеджмент-мікс»; факторно-критеріальних (кваліметричних) субмоделей в табличному процесорі Excel для
систематичного моніторингу якості освіти та якості освітньої діяльності закладу загальної середньої освіти; методичних рекомендацій щодо державно-громадського управління розвитком закладу загальної середньої освіти.
Матеріали дисертаційного дослідження можуть бути використані як в наукових дослідженнях так і в управлінській діяльності керівниками закладів загальної середньої освіти. Крім того, матеріали будуть у нагоді в системі післядипломної освіти для підвищення кваліфікації як педагогічних працівників так і державних службовців.
I. Marchuk. State and public administration of development of the general education institution. – Manuscript.
Dissertation for obtaining the scientific degree of PhD on specialty 011 "Educational and Pedagogical Sciences". SHEI "University of Education Management" of the National Academy of Education Sciences of Ukraine, Kyiv, 2023.
Context
The dissertation thesis deals with the theoretical and applied research of state and public administration of development of the general education institution. The thesis research substantiates the relevance of the studied phenomenon and conducts a thorough analysis of scientific sources and reveals the essence of the concept of "state and public administration of development of the general education institution". It has been determined that public administration in education is a type of
interaction between state and public institutions which is aimed at harmonizing the state influence with the needs of society to ensure a high-quality and safe education environment. The research reveals the essence of state and public administration as a certain type of management which is based on a system of mutually coordinated actions of the state component (state authorities) and public component (public institutions – public associations). It has been proved that state and public administration in education is based on the interaction of state and public institutions
which is aimed at harmonizing the state influence on the activity of the general education institution with the needs of society in order to ensure the integration development of the institution.
On the basis of scientific works the basic definition of the research was formulated, namely: the essence of the state and public administration of the development of the general education institution defined as a process, continuing a certain period of time. It has both a beginning and an ending. It changes in space and time. This process has a two-pronged structure: state and public. Interaction of these components is based on professionalization in conditions of partnership and trust and ensures mutual coherence of actions between all participants: as public sector entities, and social structures and self-government within their powers. The international experience of state and public administration of development of general secondary education was analyzed. It has been determined that the essence of the mechanism of state and public administration in the sphere of general education is characterized by its multidimensional aspect, systematization, integrative character and variability. It is substantiated that such a mechanism is the basis of the author’s conceptual model.
Since, in accordance with the normative documents the development of general secondary education has a linear dependence on the built internal system of ensuring the quality of education and on the effective management system established in the institution. Special attention is paid to issues of public accreditation of the general education institution. It has been determined that the internal quality assurance system is a set of conditions, certain procedures and measures that are carried out in the institution to ensure the effectiveness of education and managerial processes. It is education and managerial processes that influence the quality of the education applicants and the
development of their key competencies. This taken together ensures the sustainable development of general education. Detailed mission of the internal quality system which can be considered as: improving the quality of provision of education services that will ensure the recognition of learning results and partnership of participants of the education process and will ensure the competitiveness of the education institution through the transparency of the institution’s activities and the prolonged processes of improvement
as an education environment and the system of evaluation of applicants, pedagogical activity, management processes of education institution. The essence characteristics of the concepts of "quality of education"; "quality of education activity of general education institution" have been disclosed. It has been substantiated that the education activity of general education institution is realized through the education process. The components of the education process are education environment, pedagogical activity, system of evaluation of applicants for education, managerial activity of the manager. These components have a direct impact on the level of quality of education services provided by the general education institution. It is therefore necessary to influence them systematically in order to improve and improve them. Systemic influences on the components of the education process ensure their effective and efficient functioning which in turn contributes to the positive development of the general education institution. The most effective are those that are carried out during the interaction of actions of the state and social subsystems. This influence is the public accreditation of the general education institution. It is understood as measuring the effectiveness of the internal quality assurance system by assessing the institution itself in terms of its ability to ensure that applicants achieve such learning outcomes which are stipulated by the standards of education of the appropriate level and education programs developed in the institution itself. Public accreditation of the institution, according to the law occurs only at the request of the institution and on a voluntary basis. The purpose of public accreditation of a general education institution is to create and develop a positive image (reputation) of the institution on the basis of determining the quality of its education activity. The main haracteristics of the public accreditation of the general education institution are that in case of positive results the institution receives a certificate valid for
five years and it is considered that the institution has passed a planned institutional audit on its basis. Previously issues relating to the evaluation of the quality of education and the quality of education activities were decided exclusively by State authorities in particular the State Service of Education Quality of Ukraine. Since January 2022,
accredited professional associations (legal entities) have been able to carry out an institutional audit. It is possible to conduct an nstitutional audit. Public accreditation is
carried out by public associations or other legal entities accredited by the State Service of Education Quality of Ukraine. The research describes the procedure of accreditation of public associations for independent assessment of quality of education and quality of education activity of a general education institution. The leading condition of such accreditation has been determined – development of the Public Accreditation Methodology. The methodology comprehensively reveals the procedure of independent evaluation itself. It is client-oriented and includes alternative approaches to the assessment of the quality of education and education activities of the general education institution but it takes into account the requirements of institutional audit. Public accreditation is an integral part of the developed author’s conceptual model of state and public administration of the development of the general education institution.
The topicality of development and introduction of conceptual model of state and public administration of development of general education institution which is connected with the issue of provision of education losses and importance of the public in this process has been studied. The research describes a general modeling procedure: stages, goals and tasks. The purpose of modelling the model of state and public administration of development of the general education institution which is detailed to the task has been determined. It is disclosed that the structure of the model is conditioned by the need to solve the tasks and achieve the overall goals of its construction. The components of the model of the state public management of the development of the general education institution are described, namely: target;
theoretical and content; process and technological and effective component. It is reasoned that the components of the model of the state and public management of the
development of general education institutions provides for the definition and structuring of the process of interaction between State and public entities in order to harmonize requirements (requests) and decision-making for the further development of the institution. It is noted that the systemically forming in the model interaction of two subsystems: state and public. It has been substantiated that social environment is the leading factor of human development, it is considered as a set of indicators that influence both individual men and society as a whole.
The essence of integration development of the general education institution where the trigger is public administration is disclosed. Namely, the integration development of the general education institution is a quantitative and qualitative transformation of the institution which takes place on a methodological basis with the interaction of the State and public component of the management system of the institution. As a result of these transformations the processes of mobility/adaptability of the education environment occur. In addition the quality of students' education activities and the activity of parents (as members of the public) are increasing because of the processes of developing the professional competence of teachers and managers.
The research reveals characteristics of technology of introduction of the model of state and public administration of development of the general education institution.
The essence of which is defined as follows: it is a systematic and phased activity with appropriate managerial influences of the state and public subsystems presented in the form of a collection, development and analysis of information on the state of education quality and the quality of education activity of the institution by conducting public accreditation and using specific tools "Management-mix" to ensure the integral development of the general education institution. The key in the technology of introduction of the model of state and public administration of development of the general education institution is the specific tools of "Management-mix". It has a specific set of structural components,among which a special tool has been developed for assessing the quality of education and the quality of education activities of general secondary education. This evaluation tool includes specially developed factor-criterion (qualimetric) submodels in the Excel spreadsheet processor for systematic
monitoring of the quality of education and the quality of education activity of the general education institution.
The dissertation research reveals the procedure and describes the instrumentarium of expert evaluation of the model of state and public administration
of the development of the general education institution. The methodical recommendations on the usage of the model of state and public administration of the development of the general education institution have been developed and presented.
The scientific novelty of the results is that:
First developed:
- theoretically substantiated and conducted an expert evaluation of the model of the state and public management of the development of general secondary education on the basis of the definition of methods and mechanisms of interaction between the State and public subsystems and its implementation, together with public accreditation of the education institution and the internal system quality and the use of specially developed qualimetric sub-models for systematic monitoring with ongoing self-regulation of the education process on a given result and technology of its implementation. The conceptual model reflects the interaction of the State and social subsystems in a social environment for the integral development of a general education institution and has such components as: target component; theoretical and substantive component; process and technology; performance;
- the management tool "Management-mix" has been introduced into the scientific circulation, contributing to the competitiveness of the general education institution in the market of education services and ensuring the integration development of the institution;

- a tool for assessing the quality of education and the quality of education activity of a general education institution: factor-criterion (qualimetric) submodels in the Excel spreadsheet processor for systematic monitoring.
Specified:
- the content of the main concepts of the study and are presented in the author’s interpretation: "state and public administration of the development of the general education institution", "education policy", "decentralization of education management", "state and public administration of education" and "school autonomization".
- the essence of the structural components of the process of development of the internal system of quality assurance in general secondary education by developing and using a unique method of independent assessment of the quality of education and the quality of education activity of the institution.
The following positions have been further developed:
-the theory of management of the general education institution under conditions of uncertainty using mechanisms of public administration;
- the procedure of independent assessment of the quality of education and the quality of education activity of the institution.
Practical significance of the obtained research results consists in the development of: model of state and public administration of development of general education institution of secondary education; technology of its introduction into management practice; specific tools "Management-mix"; factor-criterion (qualimetrical) submodels in the Excel spreadsheet processor for systematic monitoring of the quality of education and the quality of education activity of the general education institution; methodical recommendations on the state and public administratuon of the development of a general education institution.
The materials of the research can be used both in scientific research and in management activities by heads of general education institutions. In addition materials will be useful in postgraduate education to improve the skills of both teachers and civil servants
 
Date 2023
 
Type Thesis
NonPeerReviewed
 
Format text
text
text
 
Language uk
uk
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739772/1/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20%D0%9F%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9%20%D0%B4%D0%BB%D1%8F%20%D0%9C%D0%B0%D1%80%D1%87%D1%83%D0%BA.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/739772/2/%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B0%20%D0%9B%D1%83%D0%B7%D0%B0%D0%BD%20%D0%9B.%D0%9E.%20%D0%BD%D0%B0%20%D0%B4%D0%B8%D1%81%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8E%20%D0%9C%D0%B0%D1%80%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D0%86.%D0%92..orig.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/739772/3/%D0%94%D0%B8%D1%81%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%9C%D0%B0%D1%80%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D0%86.%D0%92.%20%D0%B7%20%D0%9A%D0%95%D0%9F%D0%BE%D0%BC.pdf
- Марчук, Інна Володимирівна (orcid.org/0000-0002-7529-693X <http://orcid.org/0000-0002-7529-693X>) (2023) State and public administration of development of the general education institution Masters thesis, ДЗВО «Університет менеджменту освіти».