Established Definitions of Super-Critical Operational Modes as Automotive System Requirements
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739766/
http://uwtech.knuba.edu.ua/article/view/298848 10.32347/uwt.2023.13.1201 |
|
Title |
Established Definitions of Super-Critical Operational Modes as Automotive System Requirements
Встановлені визначення надкритичних оперативних режимів як вимог до автомобільної системи |
|
Creator |
Humennyi, Dmytro
Humennyi, Oleksandr |
|
Subject |
62 Engineering. Technology in general
|
|
Description |
This paper introduces and elaborates on Super-Critical Operational Modes (SCOMs) within automotive systems. In the landscape of increasingly software-centric automotive functionalities, SCOMs are pivotal for maneuvering through severe operational disruptions while ensuring vehicle safety and longevity. Distinctly diverging from the traditional focus on normal operational modes and isolated component failures, this research accentuates the imperative need for a systematic understanding and mitigation of SCOMs. A nuanced classification system is proposed for SCOMs: Type I (Mild), Type II (Moderate), and Type III (Severe) intensities, each distinguished by their respective intensity levels, impacts, and recovery complexities. Particularly for Type III SCOMs, an innovative approach rooted in automatic diagnostics, analysis, and internal system restructuring is advocated, thereby obviating the need for external intervention. This framework provides invaluable insights for practitioners, enabling the identification, analysis, and autonomous response to SCOMs, thereby fostering the development of resilient, self-sustaining, and safe automotive systems.
Ця робота детально вивчає Супер-Критичні Операційні Режими (СКОР) у автомобільних системах, які стали ключовими у сучасній автомобільній індустрії, орієнтованій на програмне забезпечення. Вона досліджує концепцію СКОР, їх класифікацію та необхідність інтеграції в системні вимоги. Протягом останніх п'ятнадцяти років індустрія пережила зміну орієнтації з апаратного забезпечення на програмне. Ранні етапи розробки включають детальний опис системних вимог, що є важливим для визначення архітектурного дизайну, розробки компонентів, тестування та процесів документації. СКОР в автомобільних системах означають екстремальні умови експлуатації, що перевищують стандартні критичні сценарії, та мають велике значення для безпеки та надійності. СКОР відрізняються від стабільних та критичних станів за допомогою математичних та графічних представлень, вони впливають на структурну та параметричну цілісність системи. СКОР відрізняються від вимог до функціональної безпеки, вони зосереджуються на функціональній цілісності та оперативній безперервності транспортного засобу. Класифікація СКОР базується на інтенсивності, впливі та складності відновлення. Вона відповідає реальним операційним викликам, що варіюються від невеликих збоїв програмного забезпечення до катастрофічних системних збоїв. Висновок: вивчення СКОР у автомобільних системах є важливим для просування безпеки та функціональності транспортних засобів. |
|
Publisher |
Київський національний університет будівництва і архітектури
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739766/1/298848-Article%20Text-689554-1-10-20240221.pdf
- Humennyi, Dmytro (orcid.org/0000-0001-6736-0543 <http://orcid.org/0000-0001-6736-0543>) and Humennyi, Oleksandr (orcid.org/0000-0001-6596-3551 <http://orcid.org/0000-0001-6596-3551>) (2023) Established Definitions of Super-Critical Operational Modes as Automotive System Requirements Underwater Technologies: industrial and civil engineering (13). pp. 14-20. ISSN 2415-8550 10.32347/uwt.2023.13.1201 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.32347/uwt.2023.13.1201
|
|