Record Details

Лінгводидактичні засади навчання української мови учнів 5-6 класів з навчанням мовами національних меншин в контексті завдань Нової української школи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739762/
https://sites.google.com/view/conferencedidactica2021/%D0%B7%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B2-%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97
 
Title Лінгводидактичні засади навчання української мови учнів 5-6 класів з навчанням мовами національних меншин в контексті завдань Нової української школи
Linguistic and didactic principles of Ukrainian language learning for 5th-6th grade students with learning in the languages ​​of national minorities in the context of the tasks of the New Ukrainian School
 
Creator Богданець-Білоскаленко, Наталія
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
80 General questions relating to both linguistics and literature. Philology
81 Linguistics and languages
 
Description З-поміж десяти компетентностей Нової української школи важливе місце посідає спілкування державною і рідною (у разі відмінності) мовами, що спирається на вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних засобів), на здатності реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ (у навчанні, на роботі, вдома, у вільний час) та на усвідомленні ролі ефективного спілкування.
Учні, що навчаються в класах з навчанням мовами національних меншин, мають опанувати дві мови – державну і рідну. У такому випадку особлива увага зосереджена на вивченні української мови. Володіння державною мовою є одним з найважливіших обов’язків кожного громадянина України, запорукою його успішної соціалізації та максимальної особистісної реалізації в різних сферах людської діяльності.
Among the ten competencies of the New Ukrainian School, an important place is communication in the state and native (in case of difference) languages, which is based on the ability to verbally and in writing express and interpret concepts, thoughts, feelings, facts and views (through listening, speaking, reading, writing , the use of multimedia tools), on the ability to respond with linguistic means to the full range of social and cultural phenomena (at school, at work, at home, in free time) and on the awareness of the role of effective communication.
Pupils studying in classes taught in the languages ​​of national minorities must master two languages ​​- the state language and their mother tongue. In this case, special attention is focused on learning the Ukrainian language.
Proficiency in the state language is one of the most important duties of every citizen of Ukraine, a key to his successful socialization and maximum personal fulfillment in various spheres of human activity.
 
Publisher Видавництво «Людмила»
 
Date 2024
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739762/1/Bogdanets-Biloskalenko%20%282%29.pdf
- Богданець-Білоскаленко, Наталія (orcid.org/0000-0001-6793-8018 <http://orcid.org/0000-0001-6793-8018>) (2024) Linguistic and didactic principles of Ukrainian language learning for 5th-6th grade students with learning in the languages ​​of national minorities in the context of the tasks of the New Ukrainian School In: Світ дидактики: дидактика в сучасному світі: зб. матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 07-08 листопада 2023 р. . Видавництво «Людмила», м. Київ, Україна, pp. 36-38. ISBN 978-617-555-191-2