Record Details

Проблема національної ідентичності в українській філософії освіти: соціоантропологічні виміри

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739735/
 
Title Проблема національної ідентичності в українській філософії освіти: соціоантропологічні виміри
The issue of national identity in the Ukrainian philosophy of education: socio-anthropological dimensions
 
Creator Shcherbiак, I.
Zagorodnya, A.A.
Chernukha, Nadezhda
Vasylyeva-Khalatnykova, Maryna
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
314/316 Society
 
Description У статті визначено, що у зв’язку з глобалізацією як визначальним процесом розвитку сучасної цивілізації гостро постає проблема національної ідентичності; процеси національного будівництва та етнічного відродження зумовлюють формування культурного розмаїття.
Визначено цінність у цій сфері звернення до соціоантропологічних ідей науковців української філософії освіти як відповідного типу та способу мислення.
Акцентовано увагу на процесі становлення української національної ідентичності як важливого чинника розвитку нації та держави. Доведено, що соціоантропологічний підхід дозволяє аналізувати: еволюцію взаємодії людини, природи та суспільства в історичному, соціальному та національному контексті; феномен національної ідентичності, її співвідношення з етнічною ідентичністю; визначити чинники та механізми формування національної ідентичності; дослідити стан, проблеми та перспективи формування національно-етнічної ідентичності в Україні, її ідентичності як країни та держави в умовах глибоких суспільних трансформацій.
The article determines that in connection with globalization as a defining process of the development of modern civilization, an acute problem of national identity arises; the processes of national building and ethnic revival determine the formation of cultural diversity.
It was determined that it is valuable in this area to refer to the socio-anthropological ideas of scientists in the Ukrainian philosophy of education as the appropriate type and way of thinking.
Attention is focused on the process of formation of Ukrainian national identity as an important factor in the development of the nation and the state. It has been proven that the socio-anthropological approach allows us to analyze: the evolution of the interaction of man, nature, and society in the historical, social, and national context; the phenomenon of national identity, its relationship with ethnic identity; identify the factors and mechanisms of national identity formation; to investigate the state, problems and prospects of the formation of national and ethnic identity in Ukraine, its identity as a country and a state in the conditions of profound social transformations.
 
Publisher International Scientific Board of Catholic Researchers and Teachers in Ireland
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739735/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%97%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D1%97%20%D0%90.%D0%90.%20Dublin%202023_2-33-40.pdf
- Shcherbiак, I. (orcid.org/0000-0002-0537-7937 <http://orcid.org/0000-0002-0537-7937>), Zagorodnya, A.A. (orcid.org/0000-0003-2418-1670 <http://orcid.org/0000-0003-2418-1670>), Chernukha, Nadezhda (orcid.org/0000-0002-5250-2366 <http://orcid.org/0000-0002-5250-2366>) and Vasylyeva-Khalatnykova, Maryna (orcid.org/0000-0002-8488-4602 <http://orcid.org/0000-0002-8488-4602>) (2023) The issue of national identity in the Ukrainian philosophy of education: socio-anthropological dimensions Review of Theology, Social Sciences and Sacred Art, 2. pp. 31-38. ISSN 2811-5465