Record Details

Формування соціальної успішності підлітків у системі учнівського самоврядування: понятійне поле

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739742/
https://zbirnyk.ipv.org.ua/ua/arkhiv-vipuskiv/product/view/27/509
10.32405/2308-3778-2020-24-1-17-30
 
Title Формування соціальної успішності підлітків у системі учнівського самоврядування: понятійне поле
Formation of adolescents' social success in the system of student government: conceptual field
 
Creator Безрук, К.О.
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
373 Kinds of school providing general education
 
Description Статтю присвячено проблематиці формування соціальної успішності підлітків у системі учнівського самоврядування та висвітленню основних умов розвитку соціальної успішності підлітків у освітньому середовищі сучасного закладу освіти.
Вирішення означеної проблеми потребує здійснення ґрунтовного аналізу наукового доробку проблеми у вітчизняній та зарубіжній науці.
Основна мета нашого дослідження полягає у дослідженні понятійного поля поняття «формування соціальної успішності підлітків у системі учнівського самоврядування» та його уточнення.
У процесі дослідження було застосовано теоретичні методи: аналіз і синтез теоретичних та науково-методичних джерел для розроблення основних підходів до тлумачення поняття соціальної успішності підлітків та факторів формування соціальної успішності підлітків у системі учнівського самоврядування.
Охарактеризовано важливість залучення підлітків до діяльності в учнівському самоврядуванні, до участі в житті суспільства для формування соціальної успішності особистості.
Визначено, що створення умов для розвитку соціальної успішності підлітків сприяють: 1) організація соціального досвіду, яка включає у себе участь в учнівському самоврядуванні; 2) освіта; 3) індивідуальна допомога.
Розглянуто вплив учнівського самоврядування на формування соціальної успішності підлітків. Учнівське самоврядування як засіб формування соціальної успішності дозволяє підліткам повною мірою набути управлінських знань і вмінь, сформувати лідерські якості, самореалізуватись та отримати соціально значимий досвід співжиття у соціумі.
У висновках уточнено поняття «формування соціальної успішності підлітків у системі учнівського самоврядування» та наголошено, що залучення їх до робити в учнівському самоврядуванню сприяє розвитку в них важливих життєвих навичок, а дослідження проблематики підтверджує, що участь підлітків у діяльності учнівського самоврядування, сприяє формуванню соціальної успішної підлітків.
The article is devoted to the formation of adolescents’ social success in the system of student government and the basic conditions for the development of adolescents’ social success in the educational environment of modern educational institution. The solution of this problem requires thorough analysis of the scientific achievements of the issue in domestic and foreign science.
The main purpose of the research is to study the conceptual field of the concept of “formation of adolescents’ social success in the system of student self-government” and its clarification.
The research used the following theoretical methods: analysis and synthesis of theoretical and scientific-methodological sources to develop basic approaches to the interpretation of the concept of adolescents’ social success and factors shaping the adolescents’ social success in the system of student government.
The importance of involving adolescents in activities in student government, to participate in society for the formation of social success of the individual is described.
It is determined that the creation of conditions for development of adolescents’ social success is facilitated by: 1) the organization of social experience, which includes participation in student government; 2) education; 3) individual assistance.
The influence of student self-government on the formation of adolescents’ social success is considered. Student self-government as a means of shaping social success allows adolescents to fully acquire managerial knowledge and skills, form leadership qualities, self-realization and gain socially significant experience of coexistence in society.
The conclusions clarify the concept of “formation of adolescents’ social success in the system of student self-government” and emphasize that their involvement in student self-government promotes the development of important life skills, and research confirms that the participation of adolescents in student self-government contributes to formation of adolescents’ social success.
 
Publisher Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739742/1/2021%20%D0%91%D0%B5%D0%B7%D1%80%D1%83%D0%BA%20%D0%9A.%20%D0%A4%D0%A1%D0%A3%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%BA%D1%96%D0%B2%20%D1%83%20%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D1%96%20%D1%83%D1%87%D0%BD%D1%96%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D1%80%D1%8F%D0%B4%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F.pdf
- Безрук, К.О. (orcid.org/0000-0001-5023-4284 <http://orcid.org/0000-0001-5023-4284>) (2020) Formation of adolescents' social success in the system of student government: conceptual field Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 1 (24). pp. 17-30. ISSN 2308-3778
10.32405/2308-3778-2020-24-1-17-30
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2308-3778-2020-24-1-17-30