Дослідження формування соціальної успішності підлітків у діяльності учнівського самоврядування
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739741/
https://ojs.ipv.org.ua/index.php/journal/article/view/54 10.32405/2308-3778-2022-26-1-15-26 |
|
Title |
Дослідження формування соціальної успішності підлітків у діяльності учнівського самоврядування
Study of the formation of teenagers’ social success in activity of student self-government |
|
Creator |
Безрук, К.О.
|
|
Subject |
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Основна мета нашого дослідження полягає у здійсненні педагогічної рефлексії результатів формування соціальної успішності підлітків у діяльності учнівського самоврядування. Завданнями зазначеної роботи є: аналіз проблеми формування соціальної успішності підлітків у науково-педагогічній літературі та сучасній освітньо-виховній практиці; обґрунтування необхідності формування соціальної успішності підлітків у діяльності учнівського самоврядування; здійснення аналізу ефективності учнівського самоврядування у процесі формування соціальної успішності підлітків. У ході дослідження було застосовано комплекс різних методів педагогічної діагностики: аналіз і синтез теоретичних та науково-методичних джерел; а також порівняння й узагальнення даних, отриманих під час роботи із педагогічними колективами та підлітками закладів освіти, з метою визначення наявності у підлітків певних знань і вмінь, необхідних для формування соціальної успішності підлітків. Емпіричними методами стали анкетування (офлайн та онлайн), інтерв’ювання, бліцопитування, рейтингу. За допомогою усіх зазначених методів було з’ясовано роль учнівського самоврядування у формуванні соціальної успішності підлітків. На основі дослідження науково-педагогічної бази з питань виховання підлітків і сучасної освітньої практики проведено діагностику та визначено результати формування соціальної успішності підлітків у діяльності учнівського самоврядування. Узагальнені емпіричні дані та з’ясовані проблемні сфери у формуванні соціальної успішності підлітків дають змогу обґрунтувати організаційно-технологічне забезпечення формування соціальної успішності підлітків у діяльності учнівського самоврядування, яке фокусується на розвитку знань, умінь і навичок, якостей необхідних для свідомого життєвого вибору та самореалізації, їх соціалізації, здобуття соціального досвіду, підвищенні їхньої мотивації реальних дій і вчинків. У дослідженні акцентовано увагу на необхідності партнерських стосунків між педагогами та учнівським самоврядуванням, визначено залученість учнівського самоврядування до процесу вироблення виховної політики закладу освіти. Розкрито ефективність учнівського самоврядування як підґрунтя формування соціально успішної особистості у реаліях сучасного освітнього процесу. Виходячи з отриманих результатів, доведено важливу роль учнівського самоврядування у формуванні соціальної успішності підлітків. The main goal of our research is to carry out a pedagogical reflection on the results of the formation of teenagers’ social success in activity of student self-government. The tasks of the specified work are to analyse the problem of the formation of teenagers’ social success in scientific and pedagogical literature and modern educational practice; to verify the need for the formation of teenagers’ social success in activity of student self-government; to carry out the effectiveness of student self-government in the process of the formation of teenagers’ social success. A complex of various methods of pedagogical diagnostics was applied in the research: analysis and synthesis of theoretical and scientific-methodical sources; comparison and generalization of data obtained during work with pedagogical teams and teenagers of educational institutions in order to determine teenagers’ knowledge and skills, which are necessary for the formation of teenagers’ social success. Empirical methods were questionnaires (offline and online), interviews, polls, and ratings in order to clarify the role of student self-governance in the formation of teenagers’ social success. Based on analysis of the scientific and pedagogical sources and modern educational practice, the results of testing the formation of teenagers’ social success in activity of student self-government were determined. According to the summarized empirical data and clarified problem areas in the formation of teenagers’ social success, the author verifies the organizational and technological support for the formation of teenagers’ social success in activity of student self-government that focuses on the development of students’ knowledge, abilities and skills, qualities, which are necessary for their conscious life choice and self-realization, socialization, gaining social experience, increasing their motivation for real actions and deeds. Moreover, the research focuses on the need for partnership between educators and student self- government. The involvement of student self-government in the process of developing the educational policy of the educational institution was determined. The effectiveness of student self-government as a basis for the formation of a socially successful personality in the realities of the modern educational process is revealed. Based on the data obtained, the important role of student self-governance in the formation of teenagers’ social success is proved. |
|
Publisher |
Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739741/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%91%D0%B5%D0%B7%D1%80%D1%83%D0%BA%202022%20%D0%86%D0%9F%D0%92.pdf
- Безрук, К.О. (orcid.org/0000-0001-5023-4284 <http://orcid.org/0000-0001-5023-4284>) (2022) Study of the formation of teenagers’ social success in activity of student self-government Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth Education, 1 (26). pp. 15-26. ISSN 2308-3778 10.32405/2308-3778-2022-26-1-15-26 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.32405/2308-3778-2022-26-1-15-26
|
|