Record Details

Бібліотека як платформа освіти дорослих в умовах цифрових трансформацій

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739727/
https://dnpb.gov.ua/npstudies/ojs/index.php/npstudies/issue/view/7
10.32405/2663-5739-2023-7-194-204
 
Title Бібліотека як платформа освіти дорослих в умовах цифрових трансформацій
The library as a platform for adult education in the conditions of digital transformations
 
Creator Коваленко, Інна Едуардівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
374 Education and training out of school. Further education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті проаналізовано прогресивний досвід українських бібліотек з вивчення потреб споживачів і використання цього дослідження щодо розширення пропозицій нових послуг бібліотеки. Автор, на основі аналізу прогресивного досвіду бібліотек, робить висновки про новий статус публічних бібліотек у житті громади, про необхідність впровадження у менеджмент бібліотеки маркетингових досліджень і дослідження потреб громади. Аналіз досвіду бібліотек вказує на необхідність розширення послуг, орієнтуючись на потреби громади в умовах цифрових трансформацій суспільства. Автор робить акцент на дослідженні вразливих верств населення (людей поважного віку, людей з особливими потребами, малозабезпечених і багатодітних сімей тощо) і на можливостях, які дає робота з цими категоріями клієнтів в умовах цифровізації. Розкривається новий погляд на функціонал бібліотек, у якому бібліотека розглядається як платформа для освіти дорослих впродовж життя. Зокрема, у статті розглядаються перспективи створення на платформі бібліотеки університетів третього віку. Представлені проміжні результати констатувального етапу науково-прикладного дослідження «Інформаційно-аналітичний супровід цифрової трансформації освіти і педагогіки: вітчизняний і зарубіжний досвід». Автор робить висновки щодо напрямів використання прогресивного українського досвіду у динамічному розвитку інформаційно-цифрового простору освіти дорослих. Наголошено на тому, що цифрова трансформація освіти дорослих є перспективним напрямом розвитку модернізації та реформування бібліотечних осередків. Актуалізовано роль Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. Сухомлинського в цьому контексті та зазначено вагомий внесок у науковий доробок дослідників у систему інноватизації інформаційно-аналітичного супроводу цифрової трансформації освітньої галузі і педагогічної науки.
The article analyzes the progressive experience of Ukrainian libraries in the study of consumer needs and the use of this research in the expansion of new library service offerings. The author based on the analysis of the progressive experience of libraries draws conclusions about the new status of public libraries in the life of the community, about the need to introduce marketing research and community needs research into library management. Analysis of the experience of libraries indicates the need to expand services focusing on the needs of the community in the conditions of digital transformations of society. The author emphasizes the study of vulnerable segments of the population (elderly people, people with special needs, low-income and large families, etc.) and the opportunities offered by working with these categories of clients in conditions of digitalization. The article reveals a new perspective on the functionality of libraries, in which the library is considered as a platform for lifelong education of adults. In particular, the article considers the prospects of creating university for adults on the platform of library. The article presents the intermediate results of the ascertainment stage of the scientific and applied research "Information and Analytical Support of the Digital Transformation of Education and Pedagogy: Domestic and Foreign Experience". The author draws conclusions regarding the directions of using the progressive Ukrainian experience in the dynamic development of the information and digital space of adult education. It is emphasized that the digital transformation of adult education is a promising direction for the development of modernization and reform of library centers. The role of the V. Sukhomlynskyi State Scientific and Educational Library of Ukraine in this context has been updated and a significant contribution to the scientific output of researchers in the system of innovation of information and analytical support for the digital transformation of the educational sector and pedagogical science has been noted.
 
Publisher ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739727/3/Nauk-ped-stud__7_10_11_2023-194-204.pdf
- Коваленко, Інна Едуардівна (orcid.org/0000-0001-5633-0234 <http://orcid.org/0000-0001-5633-0234>) (2023) The library as a platform for adult education in the conditions of digital transformations Науково-педагогічні студії (7). pp. 194-204. ISSN 2663-5739
10.32405/2663-5739-2023-7-194-204
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2663-5739-2023-7-194-204