Record Details

Методика виховання ціннісного ставлення до водних ресурсів учнів старших класів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739715/
http://perspectives.pp.ua/index.php/vno/article/view/8404
10.52058/2786-6165-2023-12(18)-804-818
 
Title Методика виховання ціннісного ставлення до водних ресурсів учнів старших класів
Methods of educating valuable attitudes towards water resources of students of the senior classes
 
Creator Трутень, Аліна Вікторівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them
 
Description У статті підкреслено, що виховання ціннісного ставлення до водних ресурсів учнів старших класів має важливе значення та є актуальною проблемою сьогодення, оскільки вона стосується збереження природних ресурсів і майбутнього нашої планети. Тому, акцентовано увагу на вихованні ціннісного ставлення до водних ресурсів у старшокласників, адже цей підхід є особливо важливим у даному віці, коли учні починають самоідентифікацію, і формують стійку систему цінностей, яка буде визначати сенс їхнього подальшого життя і майбутньої професійної діяльності.
Розроблено модель методики виховання ціннісного ставлення до водних ресурсів учнів старших класів, яка складається з таких блоків: цільовий (полягає у визначенні мети (виховання ціннісного ставлення до водних ресурсів учнів старших класів) й завдань ( 1) обґрунтування ціннісного ставлення до водних ресурсів учнів старших класів; 2) підбір ефективних форм, методів виховання, прийомів самовиховання;
3) організація роботи суб’єктів навчально-виховного процесу), змістовий (включає таку систему цінностей: загальнолюдські, екологічні, громадянські, національні), методологічний (застосування підходів: аксіологічний, особистісно-орієнтований, антропологічний, діяльнісний), процесуальний (включає такі етапи: мотиваційний, інформаційний, формувальний, діяльнісний; і відповідні методи та форми) та результативний (досягнення поставленої мети).
Установлено, що інтеграція практичних завдань, ігор та дебатів в освітній процес дозволяє підвищити зацікавленість учнів та розуміння значення водних ресурсів для людства. Побудова навчання на активній практиці, такій як екологічні екскурсії, конференції, тематичні вечори, екологічні квести показує великий потенціал для зміни поведінки учнів і виховання ціннісного ставлення до водних ресурсів. Крім того, важливо включати елементи самостійності та самореалізації, наприклад, шкільні та міські конкурси з екологічної тематики, що надихнуть учнів до дії та розвитку креативності.
The article emphasizes that educating high school students to value water resources is important and is an urgent problem today, as it concerns the preservation of natural resources and the future of our planet. Therefore, attention is focused on nurturing a valuable attitude to water resources in high school students, because this approach is especially important at this age, when students begin self-identification and form a stable system of values that will determine the meaning of their further life and future professional activity.
A model of the method of education of the value attitude towards water resources of high school students has been developed, which consists of the following blocks: target (consists in defining the goal (education of the value attitude towards water resources of high school students) and tasks (1) substantiating the value attitude towards water resources of high school students 2) selection of effective forms, methods of education, methods of self-education; 3) organization of the work of the subjects of the educational process), content (includes the following system of values: universal, ecological, civic, national), methodological (application of approaches: axiological, personality-oriented, anthropological, activity), procedural (includes the following stages: motivational, informational, formative, activity; and corresponding methods and forms) and effective (achieving the set goal).
It has been established that the integration of practical tasks, games and debates into the educational process can increase students' interest and understanding of the importance of water resources for humanity. Building learning on active practice, such as ecological excursions, conferences, thematic evenings, ecological quests shows a great potential for changing the behavior of students and fostering a valuable attitude towards water resources. In addition, it is important to include elements of independence and self-realization, for example, school and city competitions on environmental topics, which will inspire students to act and develop creativity.
 
Publisher Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739715/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Трутень, Аліна Вікторівна (orcid.org/0009-0004-8618-9007 <http://orcid.org/0009-0004-8618-9007>) (2023) Methods of educating valuable attitudes towards water resources of students of the senior classes "Bulletin of Science and Education" (Series" Philology ", Series" Pedagogy ", Series" Sociology ", Series" Culture and Art ", Series" History and Archeology"), 12 (18). pp. 804-818. ISSN 2786-6165
10.52058/2786-6165-2023-12(18)-804-818
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.52058/2786-6165-2023-12(18)-804-818