Record Details

Задачі прикладного змісту в шкільній природничій освіті

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739712/
https://sites.google.com/view/conferencedidactica2021/%D0%B7%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B2-%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97
 
Title Задачі прикладного змісту в шкільній природничій освіті
Problems of applied content in high school science education
 
Creator Мельник, Ю.С.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
5 Мathematics. natural sciences
 
Description Дієвим інструментом реалізації прикладної спрямованості природничої освіти є практико-орієнтовані дослідницькі завдання, як правило, міжпредметного змісту, розв’язування яких сприяє ґрунтовному оволодінню природничими знаннями, наскрізними вміннями і ставленням. У шкільній природничій освіті задачі прикладного змісту використовуються як метод засвоєння, закріплення, перевірки й контролю теоретичних знань, засіб набуття практичних умінь (експериментування, конструювання, моделювання), формування компетентностей, навичок професійного самовизначення, реалізації принципу політехнізму, екологічного й економічного виховання.
На основі аналізу змісту шкільної природничої освіти здійснено класифікацію задач прикладного характеру: за змістом – конкретні, абстрактні, міжпредметні, компентнісно орієнтовані, історичні, тематичні; дидактичними цілями – тренувальні, контролюючі, дослідницькі, творчі; способом подання умови – текстові, графічні, завдання-малюнки, завдання-досліди; рівнем складності – прості, складні, комбіновані; вимогою – знаходження невідомого, доведення, конструювання; характером і методом дослідження – обчислювальні, якісні, експериментальні, дослідницькі.
An effective tool for implementing the applied focus of science education is practice-oriented research tasks, as a rule, of interdisciplinary content, the solution of which contributes to the thorough mastery of natural science knowledge, comprehensive skills and attitudes. In school science education, tasks of applied content are used as a method of assimilation, consolidation, verification and control of theoretical knowledge, a means of acquiring practical skills (experimentation, construction, modeling), formation of competences, skills of professional self-determination, implementation of the principle of polytechnicism, ecological and economic education.
Based on the analysis of the content of school science education, a classification of applied tasks was carried out: by content - concrete, abstract, interdisciplinary, competence-oriented, historical, thematic; didactic purposes - training, controlling, research, creative; by way of presentation of the condition – textual, graphic, task-pictures, task-experiments; level of complexity – simple, complex, combined; requirement – finding the unknown, proof, construction; the nature and method of research - computational, qualitative, experimental, research.
 
Publisher Видавництво «Людмила»
 
Date 2024
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739712/1/%D0%9C%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%94%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0%202024.pdf
- Мельник, Ю.С. (orcid.org/0000-0002-1268-6199 <http://orcid.org/0000-0002-1268-6199>) (2024) Problems of applied content in high school science education In: Світ дидактики: дидактика в сучасному світі: зб. матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 07-08 листопада 2023 р. . Видавництво «Людмила», м. Київ, Україна, pp. 334-338. ISBN 978-617-555-191-2