Штучний інтелект у системі запитань «Цифрограм для вчителів»
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/739708/
https://fmo-journal.org/index.php/fmo/article/view/316 10.31110/fmo2024.v39i1-04 |
|
Title |
Штучний інтелект у системі запитань «Цифрограм для вчителів»
Artificial intelligence in the system of questions «Digigram for teachers» |
|
Creator |
Мар'єнко, Майя Володимирівна
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Формулювання проблеми. У 2024 р. в Інституті цифровізації освіти НАПН України розпочато дослідження «Проєктування і використання відкритого освітнього середовища з елементами штучного інтелекту для професійного розвитку педагогічних кадрів». Одним з можливих варіантів дослідження стану проблеми є аналіз системи запитань національного тесту «Цифрограм для вчителів». Зміст таких запитань, їх кількість дозволить проаналізувати як саме використовують вчителі той чи інший сервіс, їх поширення та знання з приводу тематики штучного інтелекту. Матеріали і методи. Системний аналіз педагогічних і загальнонаукових джерел для з’ясування стану розробленості проблеми використання штучного інтелекту в галузі освіти (український та зарубіжний досвід); аналіз педагогічної наукової літератури для виокремлення основних принципів побудови системи запитань національного тесту «Цифрограм для вчителів»; порівняльний аналіз для визначення найважливіших тематичних блоків у тесті «Цифрограм для вчителів». Результати. Аналіз системи запитань «Цифрограм для вчителів» призвів до формування основних, авторських тематичних блоків за якими можна розподілити усі наявні запитання: Facebook, Додатки Google, YouTube, Електронне урядування, Електронна школа, Робота з браузером, Операційна система Windows, Інклюзивне навчання. Кожен блок містить відповідні складники які його характеризують в повному обсязі. Наприклад, тематичний блок «Додатки Google», до якого відносяться окремі запитання з області штучного інтелекту, складається з сервісів: Google Документи, Google Таблиці, Google Презентації, Google Форми, Google Сайти, Google Клас, Google Диск, Google Карти та Google Зображення. Висновки. В тесті «Цифрограм для вчителів» лише незначна кількість запитань пов’язана зі штучним інтелектом. Прямих запитань, які б висвітлювали використання сервісів штучного інтелекту в освітньому процесі не виявлено. Побіжно, окремі запитання можна співвідносити з тематикою використання штучного інтелекту (наприклад, ті, що стосуються сервісів Google Зображення чи Google Карти). Таких запитань виявлено лише 2 % (1 запитання з 61 чи 62). Така кількість запитань не допоможе під час проведення констатувального етапу педагогічного експерименту, що заплановано на 2024 р.
Formulation of the problem. In 2024, the Institute for Digitalisation of Education of National Academy of Educational Science of Ukraine launched the study "Design and use of an open educational environment with elements of artificial intelligence for the professional development of teaching staff." One of the possible options for researching the state of the problem is the analysis of the system of questions of the national test "Digigram for teachers". The content of such questions and their number will allow us to analyze exactly how teachers use this or that service, their distribution and knowledge about the subject of artificial intelligence. Materials and methods. Systematic analysis of pedagogical and general scientific sources to clarify the state of development of the problem of using artificial intelligence in the field of education (Ukrainian and foreign experience); analysis of pedagogical scientific literature to identify the main principles of building a system of questions of the national test "Digigram for teachers"; a comparative analysis to determine the most important thematic blocks in the "Digigram for teachers" test. Results. The analysis of the system of questions "Digigram for teachers" led to the formation of the main, author's thematic blocks by which all available questions can be divided: Facebook, Google Applications, YouTube, Electronic government, Electronic school, Working with a browser, Windows operating system, Inclusive education. Each block contains relevant components that characterize it in its entirety. For example, the thematic block "Google Applications", which includes certain issues in the field of artificial intelligence, consists of the following services: Google Docs, Google Sheets, Google Presentations, Google Forms, Google Sites, Google Classroom, Google Drive, Google Maps and Google Images. Conclusions. In the "Digitgram for teachers" test, only a small number of questions are related to artificial intelligence. No direct questions were identified that would highlight the use of artificial intelligence services in the educational process. In passing, certain issues can be related to the topic of using artificial intelligence (for example, those related to Google Image or Google Maps services). Only 2% of such questions were found (1 question out of 61 or 62). Such a number of questions will not help during the ascertainment stage of the pedagogical experiment, which is planned for 2024. |
|
Publisher |
[СумДПУ ім. А.С. Макаренка]
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/739708/1/2024-391-marienko.pdf
- Мар'єнко, Майя Володимирівна (orcid.org/0000-0002-8087-962X <http://orcid.org/0000-0002-8087-962X>) (2024) Artificial intelligence in the system of questions «Digigram for teachers» Фізико-математична освіта, 1 (39). pp. 29-34. ISSN 2413-1571 10.31110/fmo2024.v39i1-04 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.31110/fmo2024.v39i1-04
|
|