Record Details

Особливості особистісної готовності керівників закладів професійної освіти до управлінської діяльності в умовах цифровізації освітнього простору

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739603/
https://lib.iitta.gov.ua/724701/
 
Title Особливості особистісної готовності керівників закладів професійної освіти до управлінської діяльності в умовах цифровізації освітнього простору
The features of personal readiness of heads of vocational education institutions to management activity in terms of digitization of education space
 
Creator Pinchuk, Natalia
Pustovalov, Ivan
Kazakova, Svitlana
Hordiienko, Nataliia
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
1 Philosophy. Psychology
37.07 Management aspects of educational institutions
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті висвітлено проблему психологічних особливостей особистісної готовності керівників закладів професійної освіти до управління в умовах цифровізації освітнього простору. Виокремлено особистісні якості менеджерів професійної освіти, значущі в контексті впровадження цифрових технологій професійного навчання. Наведено результати емпіричного дослідження особливостей прояву показників особистісної готовності керівників до управління в умовах цифровізації. Встановлено утруднення у виявах підприємницької активності, в оцінці власної ефективності, переважання егоцентричної спрямованості, диференційованого ставлення до оточуючих в залежності від суб’єктивних, ситуативних чинників, обмеження орієнтації на створення креативного цифрового освітнього середовища у значної кількості досліджуваних. Констатовано недостатній загальний рівень особистісної готовності управлінців системи професійної освіти до управління в умовах цифровізації. Актуалізовано необхідність розробки та апробації відповідного психологічного супроводу управлінської діяльності в умовах післядипломної освіти.
The article highlights the problem of psychological features of personal readiness of heads of vocational education institutions to manage in the context of digitalization of educational space. The personal qualities of managers of vocational education, significant in the context of the introduction of digital technologies of vocational training, are highlighted. The results of an empirical study of the peculiarities of the manifestation of indicators of personal readiness of managers to manage in the context of digitalization are presented. Difficulties in the manifestations of entrepreneurial activity, in assessing their own effectiveness, the predominance of egocentric orientation, differentiated attitude to others depending on subjective, situational factors, limiting the focus on creating a creative digital educational environment in a large number of subjects. Insufficient general level of personal readiness of managers of the system of vocational education for management in the conditions of digitalization is stated. The necessity of development and approbation of the corresponding psychological support of administrative activity in the conditions of postgraduate education is actualized.
 
Publisher ЖДУ ім. І. Франка
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739603/1/%D0%95%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%B7%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B0%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B9.pdf
- Pinchuk, Natalia (orcid.org/0000-0003-1904-804X <http://orcid.org/0000-0003-1904-804X>), Pustovalov, Ivan, Kazakova, Svitlana (orcid.org/0000-0002-2776-3927 <http://orcid.org/0000-0002-2776-3927>) and Hordiienko, Nataliia (orcid.org/0000-0002-0688-5626 <http://orcid.org/0000-0002-0688-5626>) (2021) The features of personal readiness of heads of vocational education institutions to management activity in terms of digitization of education space I Conference on professional development of specialists in the digitized society: current trends: scientific and practical conference with international participation: proceedings (selected papers). pp. 171-177. ISSN 978-966-485-280-4