Media education: global prospects and developments in Ukraine (on the expample of the IREX “Learn and Distinguish” project)
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/727850/
http://pps.udpu.edu.ua/article/view/221979 |
|
Title |
Media education: global prospects and developments in Ukraine (on the expample of the IREX “Learn and Distinguish” project)
Медіаосвіта: глобальні перспективи та розвиток в Україні (на прикладі проекту IREX «Вивчай та розрізняй») |
|
Creator |
Lokshyna, O.I.
Prykhodkina, Nataliia |
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance 37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships |
|
Description |
The paper highlights the strategic guidelines for the media education development outlined by international organizations (UNESCO, EU). The authors analyse the implementation of media education in Ukraine. The authors analyse the implementation of the media education in the Ukrainian education starting from the adoption of the Concept on the Implementation of Media Education in Ukraine (2010). The implementation of media education into the secondary education is confirmed by example of the State Standard of Primary Education (2018) and Typical Educational Programmes for 1st-2nd and 3rd-4th grades developed under guidance of O Savchenko (2019). The authors analyse the findings of the project “Learn and Distinguish” (L2D), implemented by the International Research & Exchanges Board (IREX) in partnership with the Academy of Ukrainian Press and StopFake aimed at integrating media and information literacy skills into curricula. It was piloted in 50 schools in Ukraine, reaching approximately 5,425 students in 8th and 9th grades. The authors made conclusions that value of the L2D lies in transferring the participants’ media knowledge. No less important is the project’s input into capacity development. The authors underline the added value of the project. It promotes further harmonization of the Ukrainian education with the trends/standards of the world community providing the development of the efficient media education system in Ukraine. And secondly, it serves for the dissemination of innovative knowledge and practices at the horizontal level (between teachers, schools, students).
У статті охарактеризовано стратегічні орієнтири розвитку медіаосвіти, що окреслено міжнародними організаціями (ЮНЕСКО, ЕС). Наведено трактування медіаосвіти ЮНЕСКО та ЕС. Досліджено стан розвитку медіаосвіти та медіаграмотності в Україні. Розкрито, що медіаграмотність включено до Державного стандарту початкової школи та Типових освітніх програм для 1-2 та 3-4 класів Нової української школи, розроблених під керівництвом О.Я.Савченко. Проаналізовано, як реалізуються проєкти з розвитку медіаграмотності в Україні із залученням міжнародних/неурядових організацій. Авторами проведено аналіз результатів проєкту «Вивчай та розрізняй» (L2D), реалізованого Міжнародною радою з досліджень та обмінів (IREX) у партнерстві з Академією української преси та StopFake. Проєкт апробовано у 50 школах України, охоплює близько 5 425 учнів 8 та 9 класів. У процесі реалізації проєкту медіа- та інформаційну грамотность було інтегровано до навчальних програм. Учні-учасники проєкту набули знання щодо перегляду інформації, досягли високого рівня самооцінки у споживанні інформації та медіа, Констатовано, що цінність проєкту полягає в передачі знань про засоби масової інформації (що таке засоби масової інформації та як вони впливають на особистість, які завдання медіаосвіти, як світовий та український досвід у галузі медіаосвіти може бути використано для підвищення професійного рівня освітян). Зроблено висновок про додану вартість проєкту, який, по-перше, сприяє подальшій гармонізації української освіти з тенденціями / стандартами світового співтовариства, забезпечуючи впровадження ефективної системи медіаосвіти. Також він слугує поширенню інноваційних знань і практик на горизонтальному рівні (між викладачами, школами, учнями). Дослідження розкриває потенційні можливості для дослідників, які працюють над проблемою впровадження медіаграмотності в освітній процес закладів загальної середньої освіти. |
|
Publisher |
Institute of Pedagogy of National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University
|
|
Date |
2020
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/727850/1/221979-Article%20Text-502431-1-10-20201229.pdf
- Lokshyna, O.I. (orcid.org/0000-0001-5097-9171 <http://orcid.org/0000-0001-5097-9171>) and Prykhodkina, Nataliia (orcid.org/0000-0001-9965-6912 <http://orcid.org/0000-0001-9965-6912>) (2020) Media education: global prospects and developments in Ukraine (on the expample of the IREX “Learn and Distinguish” project) Порівняльно-педагогічні студії, 2 (40). pp. 4-17. ISSN 2306-5532 |
|