Philosophy of a Transdisciplinary Approach in Designing an Open Information and Educational Environment of Institutions of Higher Education
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/726237/
https://lumenpublishing.com/journals/index.php/rrem/article/view/3628 10.18662/rrem/13.3/466 |
|
Title |
Philosophy of a Transdisciplinary Approach in Designing an Open Information and Educational Environment of Institutions of Higher Education
Філософія трансдисциплінарного підходу до проектування відкритого інформаційно-освітнього середовища закладів вищої освіти Философия трансдисциплинарного подхода к проектированию открытой информационно-образовательной среды высших учебных заведений |
|
Creator |
Rostoka, Marina Lvovna
Guraliuk, Andrii Cherevychnyi, Gennadii Semenovich Vyhovska, Olha Poprotskyi, Igor Terentieva, Nataliia |
|
Subject |
001.89 Organization of science and scientific work
1 Philosophy. Psychology 37.09 Organization of instruction 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
In the modern globalized space, which is riddled with transformational changes, the need to respond quickly and rethink existing approaches to learning throughout the educational industry and higher education institutions, in particular, becomes evident. The proposed article presents a philosophical understanding of the technology of designing an open information and education environment of higher education institutions using a transdisciplinary approach. It is determined that the transdisciplinary approach is a universal and effective means of understanding the content of the information system by overcoming the limits of disciplinary fragmentation of knowledge. The authors show that in order to apply a transdisciplinary approach, it is necessary to comprehend motives and values, assess the risks from joint actions of various cognitive practices, as well as to determine their relevance to contemporary culture and civilization. They argue that designing the information and educational environment (IEE) of a particular institution of higher education (HEI) through the implementation of relevant methodological approaches based on the philosophy of transdisciplinarity blurs the communicative and cognitive boundaries between a particular disciplinary knowledge. Thus, they consider the information and educational environment of a higher education institution, the design of which was based on a transdisciplinary approach, as providing a synergistic effect from the interaction of its elements and contributing to the improvement of the quality of the pedagogical process. The article also reveals the prospect of using cloud technologies to ensure the effectiveness of the transdisciplinary approach. У сучасному глобалізованому просторі, пронизаному трансформаційними змінами, стає очевидною необхідність швидкого реагування та переосмислення існуючих підходів до функціонування освітньої галузі, зокрема - у закладах вищої освіти. У запропонованій статті представлено філософське розуміння технології проектування відкритого інформаційно-освітнього середовища закладів вищої освіти з використанням трансдисциплінарного підходу. Визначено, що трансдисциплінарний підхід є універсальним та ефективним засобом розуміння змісту інформаційної системи шляхом подолання меж дисциплінарної фрагментації знань. Автори показують, що для застосування трансдисциплінарного підходу необхідно осмислити мотиви та цінності, оцінити ризики від спільних дій різних когнітивних практик, а також визначити їх відповідність сучасній культурі та цивілізації. Вони стверджують, що проектування інформаційно-освітнього середовища (д алі -ІОС) конкретного закладу вищої освіти (далі - ЗВО) шляхом впровадження відповідних методологічних підходів, заснованих на філософії трансдисциплінарності, стирає комунікативні та когнітивні межі між конкретним дисциплінарним знанням. Таким чином, вони розглядають ІОС ЗВО, при проектування якого ґрунтується на трансдисциплінарному підході, що забезпечує синергетичний ефект від взаємодії його елементів і сприяє підвищенню якості педагогічного процесу. У статті також розкривається перспектива використання хмарних технологій для забезпечення ефективності трансдисциплінарного підходу. В современном глобальном пространстве, пронизанном трансформационными изменениями, становится очевидной необходимость быстрого реагирования и переосмысления существующих подходов к функционированию образовательной отрасли, в частности учреждений высшего образования. В предложенной статье представлено философское понимание технологии проектирования открытой информационно-образовательной среды высшего образования с использованием трансдисциплинарного подхода. Определено, что трансдисциплинарный подход является универсальным и эффективным средством понимания содержания информационной системы путем преодоления границ дисциплинарной фрагментации знаний. Авторы показывают, что для применения трансдисциплинарного подхода необходимо осмыслить мотивы и ценности, оценить риски совместных действий различных когнитивных практик, а также определить их соответствие современной культуре и цивилизации. Они утверждают, что проектирование информационно-образовательной среды (далее – ИОС) конкретного учреждения высшего образования (далее – УВО) путем внедрения соответствующих методологических подходов, основанных на философии трансдисциплинарности, стирает коммуникативные и когнитивные границы между конкретным дисциплинарным знанием. Таким образом они рассматривают ИОС ЗВО, проектирование которого основывается на трансдисциплинарном подходе, что обеспечивает синергетический эффект от взаимодействия его элементов и способствует повышению качества педагогического процесса. В статье также раскрывается перспектива использования облачных технологий для обеспечения эффективности трансдисциплинарного подхода. |
|
Publisher |
LUMEN Publishing House
|
|
Date |
2021
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/726237/1/3628-Article%20Text-14223-1-10-20210818.pdf
- Rostoka, Marina Lvovna (orcid.org/0000-0002-1891-5482 <http://orcid.org/0000-0002-1891-5482>), Guraliuk, Andrii (orcid.org/0000-0002-7497-5746 <http://orcid.org/0000-0002-7497-5746>), Cherevychnyi, Gennadii Semenovich (orcid.org/0000-0001-9094-8732 <http://orcid.org/0000-0001-9094-8732>), Vyhovska, Olha, Poprotskyi, Igor and Terentieva, Nataliia (2021) Philosophy of a Transdisciplinary Approach in Designing an Open Information and Educational Environment of Institutions of Higher Education Romanian Journal for Multidimensional Education, 3 (13). pp. 548-567. ISSN 2067-9270 10.18662/rrem/13.3/466 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.18662/rrem/13.3/466
|
|