Record Details

Управління підготовкою майбутніх менеджерів освіти в Польщі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739669/
https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/629
10.33296/2707-0255-17(33)-06
 
Title Управління підготовкою майбутніх менеджерів освіти в Польщі
Management of future education managers’ training in Poland
 
Creator Махиня, Т. А.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті описано нормативні вимоги до посади директора державного дитячого садка, початкової школи, середньої школи та інших типів закладів народної освіти в Польщі. Встановлено, що особа, яка претендує на посаду директора державного закладу освіти, крім педагогічної освіти та стажу педагогічної або методичної роботи 5 років, повинна мати керівну освіту. Порівняльний аналіз шляхів здобуття такої освіти: підготовка за першим (бакалаврським) рівнем вищої освіти з менеджменту; підготовка за другим (магістерським) рівнем вищої освіти за спеціальністю; післядипломна підготовка (аспірантура) за програмою для менеджменту вищих навчальних закладів; кваліфікаційні курси за програмою менеджменту освіти в педагогічних закладах. Охарактеризовано вимоги до абітурієнтів, переваги та особливості підготовки за кожним із 4 напрямів підготовки майбутніх керівників закладів освіти менеджерської освіти. На основі аналізу інформації з порталу для абітурієнтів otouczelnie.pl встановлено, що майбутніх менеджерів освіти можна навчати польською чи англійською мовами за широким спектром програм бакалавра з менеджменту тривалістю від 3 до 3,5 років або магістратури від 1,5 до 2 років у денна, заочна або онлайн форми навчання в 57 державних університетах та 92 приватних університетах Польщі. Основна увага приділяється тому, що кожна програма менеджменту має свої особливості та переваги, а саме цілі, причини вступу, тривалість навчання, перелік компетенцій для набуття та сфери працевлаштування.
На основі інформації порталу studiapodyplomowe.info проведено контент-аналіз програм післядипломної підготовки ВНЗ, які ведуть аспірантуру за програмою менеджменту освіти. Охарактеризовано типову програму та індивідуальні навчальні програми з менеджменту освіти. Викладено вимоги до закладів удосконалення педагогічних кадрів, які проводять курси підвищення кваліфікації з менеджменту освіти та здійснюють методичну підтримку керівників закладів освіти. На основі вивчення польського досвіду шляхи вдосконалення підготовки менеджерів освіти в Україні.
The article describes the normative requirements for the position of director of a public kindergarten, primary school, secondary school and other types of public education institutions in Poland. It has been established that a person applying for the post of director of a State education institution except for pedagogical education and 5 years of experience in pedagogical or methodical work must have a managerial education. The comparative analysis of ways of obtaining such education: training at the first (bachelor) level of higher education in management; training at the second (master) level of higher education in the specialty; postgraduate training (postgraduate studios) on the program for the management of higher education institutions; qualification courses on the program for the management of education in teacher training institutions. The requirements to applicants, advantages and features of training in each of the 4 directions of obtaining future heads of education institutions of managerial education have been described. Based on the analysis of information from the portal for applicants otouczelnie.pl established that future education managers can be trained in Polish or English on a wide range of management bachelor programs lasting from 3 to 3,5 years or masters of 1.5 to 2 years in full-time, part-time or online forms of education at 57 State universities and 92 private universities in Poland. The focus is on the fact that each management program has its own characteristics and advantages namely goals, reasons for admission, duration of training, list of competencies for acquisition and employment areas.
Based on the information from the portal studiapodyplomowe.info, a content analysis of postgraduate study programs of universities conducting postgraduate studies under the education management program was carried out. The model program and individual education programs on education management are characterized. The requirements to institutions of improvement of teachers which conduct qualification courses in education management and provide methodological support to heads of education institutions have been presented. Based on the study of the Polish experience ways to improve the training of education managers in Ukraine.
 
Publisher Громадська організація «Школа адаптивного управління соціально-педагогічними системами»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739669/2/%D0%9C%D0%B0%D1%85%D0%B8%D0%BD%D1%8F%20%D0%90%D0%B4%D0%B0%D0%BF%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B5%20%D1%83%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%BD%D1%8F%202023.pdf
- Махиня, Т. А. (orcid.org/0000-0003-4065-0465 <http://orcid.org/0000-0003-4065-0465>) (2023) Management of future education managers’ training in Poland Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics, 17 (33). ISSN 2707-0255
10.33296/2707-0255-17(33)-06
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33296/2707-0255-17(33)-06