Record Details

Маркетингове дослідження мотиваційного профілю потенційних абітурієнтів Кременчука

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/735191/
https://journals.indexcopernicus.com/search/article?articleId=3374563
 
Title Маркетингове дослідження мотиваційного профілю потенційних абітурієнтів Кременчука
Marketing research of motivational profile of potential entrants of the Kremenchuk
 
Creator Черненко, В. П.
Махиня, Т. А.
 
Subject 378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Сучасна вища освіта характеризується великим вибором і високою конкуренцією наданих освітніх послуг з боку як державних, так і приватних закладів вищої освіти. У багатьох регіонах існує досить велика кількість закладів вищої освіти, які видають дипломи державного зразка за однаковими спеціальностями. У статті висвітлено результатами маркетингового дослідження мотиваційного профілю 75 потенційних абітурієнтів на основі онлайн опитування випускників трьох закладів загальної середньої освіти м. Кременчук Полтавської області: Кременчуцький ліцей № 30 «Олімп» ім. Н. М. Шевченко, Кременчуцький ліцей № 17 «Вибір» ім. Н. Г. Неленя, Кременчуцький ліцей № 6 «Правобережний. За результатами дослідження з’ясовано, що серед 10 закладів вищої освіти Полтавщини Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського (КрНУ) посідає впевнене друге місце за п’ятьма параметрами – кількість здобувачів, найкраща матеріально-технічна база, найкваліфікованіші викладачі, найвищій конкурс під час вступу, працевлаштування випускників. Не зважаючи на те, що КрНУ як один з найбільших закладів вищої освіти Полтавської області не поступається іншим ЗВО за затребуваністю спеціальностей, професіоналізму викладачів і працевлаштування своїх випускників, криза в системі освіти обумовлює необхідність ведення напруженої роботи щодо залучення потенційних абітурієнтів і підвищення його конкурентоспроможності. Проведене опитування потенційних абітурієнтів, що навчаються в закладах загальної середньої освіти м. Кременчук, щодо якості освітніх послуг в Полтавській області дозволило виявити характер та основні канали інформованості абітурієнтів про виші та вищу освіту. Встановлено, що більшості сьогоднішніх абітурієнтів при виборі КрНУ переважно орієнтуються на думку тих, хто там навчається при мінімальному впливі реклами (газети, журнали, телебачення). Отже, під час впровадженні маркетингових заходів в сфері освітніх послуг необхідно враховувати, що цільова аудиторія ділиться на споживачів і осіб, що приймають рішення, традиційна реклама ЗВО в газетах і журналах, на радіо і телебаченні є неефективною, а попит на освітню послугу з боку абітурієнта, який відповідає вимогам ЗВО, може бути не задоволений. За результатами опитування підготовлено методичні рекомендації щодо посилення маркетингової політики КрНУ, що можуть бути покладені в основу формування програми розвитку зовнішніх комунікацій для підвищення інформованості потенційних абітурієнтів про конкурентні переваги закладу вищої освіти на етапі вибору професії.
Modern higher education is characterized by a large variety and high competition of educational services, provided by both public and private higher education institutions. In many regions there are numerous higher education institutions that issue state diplomas in the same specialties. The article highlights the results of marketing research of the motivational profile of 75 potential entrants based on an online survey of graduates of three secondary schools in Kremenchuk, Poltava region: Kremenchuk Lyceum № 30 "Olymp" named after N.M. Shevchenko, Kremenchuk Lyceum № 17 "Vybir" named after N.G. Nelen’, Kremenchuk Lyceum № 6 "Pravoberezhnyi". From the results of the research, it was found that among 10 higher education institutions of the Poltava region, Kremenchuk Mykhailo Ostrogradsky National University (KrNU), takes a confident second place in five parameters: number of applicants, material and technical base, teacher qualifications, competition for admission, employment graduates. Despite the fact that KrNU is one of the largest institutions of higher education in the Poltava region, it is not inferior to other competing institutions in demand for specialties, professionalism of teachers and employment of their graduates. The crisis in the education system necessitates hard work to attract potential applicants and necessitates competition in the higher education sector. A survey of potential entrants, studying in secondary schools in Kremenchuk, on the quality of educational services in the Poltava region, revealed the nature and main sources of information potential entrants about further and higher education. It has been established that the majority of today's entrants, when choosing KrNU, mainly focus on the opinion of those who study there, with minimal exposure to advertising (newspapers, magazines, television). Therefore, when implementing marketing activities in the field of educational services, it is necessary to take into account that the target audience is divided into consumers and decision-makers. Traditional advertising of higher education in newspapers and magazines, radio and television is ineffective, and may not reach and attract entrants who meet the required standard of the university. From the results of the survey, methodological recommendations for strengthening the marketing policy of KrNU were prepared, which can be used as a basis for forming a program for the development of external communications to raise awareness of the competitive advantages higher education can give to the careers of potential entrants.
 
Publisher Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/735191/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%A7%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%9C%D0%B0%D1%85%D0%B8%D0%BD%D1%8F.pdf
- Черненко, В. П. (orcid.org/0000-0002-2728-6876 <http://orcid.org/0000-0002-2728-6876>) and Махиня, Т. А. (orcid.org/0000-0003-4065-0465 <http://orcid.org/0000-0003-4065-0465>) (2021) Marketing research of motivational profile of potential entrants of the Kremenchuk Engineering and educational technologies, 2 (9). pp. 27-40. ISSN 2307-9770