Record Details

Світоглядно-філософські засади педагогічних поглядів К.Д. Ушинського

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739666/
https://philosopheducation.com/index.php/philed/article/view/786
10.31874/2309-1606-2023-29-2-7
 
Title Світоглядно-філософські засади педагогічних поглядів К.Д. Ушинського
The worldview and philosophical foundations of K. D. Ushynskyi’s pedagogical ideas
 
Creator Дічек, Наталія Петрівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
93/94 History
 
Description Статтю присвячено вшануванню пам’яті видатного українського педагога-філософа, фундатора і розробника теоретичних засад вітчизняної педагогіки та психології виховання Костянтина Дмитровича Ушинського (1823-1871). Мета статті у цілому полягає в актуалізації інтелектуальних досягнень нашого геніального співвітчизника. Мету деталізовано у таких завданнях – ствердження українськості як першооснови особистості і творчості К. Ушинського, окреслення рис його світоглядного менталітету (пріоритет поцінування душі людини, кордоцентричність в осягненні буття; висока особиста емоційність, але підвладна волі; любов до рідного начала, або антеїзм), що сукупно й живило педагогічну антропологію мислителя; обґрунтування своєрідної інтертекстуальності твору К. Ушинського «Людина як предмет виховання Спроба педагогічної антропології» (1868-1869); спроба тлумачної характеристики світоглядних і філософських сенсів побудови К. Ушинським психолого-педагогічних основ освітнього процесу (культуровідповідність, природовідповідність, діяльність як виховний базис), що залишається не лише історичним надбанням української гуманітарної думки, а й варіантом антропологічно загостреного світоглядного орієнтиру для сучасних освітян. Визначено, що в документальному обґрунтуванні приналежності К. Ушинського до українства питомим став внесок сучасного педагога-краєзнавця Віктора Терлецького. Показано, що здійснені К. Ушинським покликання до думок численних європейських учених, письменників, історичних осіб, полеміка і діалоги з ними на сторінках книжки забезпечили перехід до творення тексту як стереофонічного перетину з іншими текстами, що характеризуємо як своєрідну інтертекстуальність аналізованого наукового твору.
The article is dedicated to the memory of Kostiantyn Dmytrovych Ushynskyi (1823-1871), an outstanding Ukrainian teacher-philosopher, founder and developer of the theoretical foundations of education based on the cooperation of pedagogy and psychology (the middle of the 19th century). In general, the purpose of the article is to update the scientific achievements of prominent compatriot. The article’s goal is detailed in such tasks: the assertion of Ukrainianness as the source or origin of K. Ushynskyi’s personality and creativity; the substantiation of the features of his life philosophy, mentality (the priority of the value of the human soul, heartcentred meaning of human being in the comprehension of life; high personal emotionality, but subject to will; love for the native foundations), which total combination nourished the thinker’s ideas about pedagogical anthropology; substantiation of the peculiar intertextuality of the K. Ushynskyi’s book “Man as an object of education. An attempt at pedagogical anthropology” (1868–1869); an attempt to characterize the worldview and philosophical meanings of K. Ushynskyi’s construction of the psychological and pedagogical foundations of the educational process (cultural conformity, nature conformity, activity as the basis of education), which remains not only the historical heritage of Ukrainian humanitarian thought, but also a variant of an anthropologically sharpened worldview landmark for modern educators. It has been established that in the documentary substantiation of K. Ushynskyi’s belonging to Ukrainian culture, the contribution of the modern local historian and teacher V. Terletskyi became the most important. It is shown that the appeals made by K. Ushynskyi to the thoughts, ideas, opinions of numerous European scientists, writers, historical figures, polemics and dialogues with them on the pages of the book ensured the transition to the creation of a text as a stereophonic intersection with other texts. The author of the article tries to substantiate this feature of the book as a kind of intertextuality of the analyzed scientific work.
 
Publisher Інститут вищої освіти Національної Академії педагогічних наук України у співпраці з Українським товариством філософії освіти
Institute of Higher Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine in cooperation with the Ukrainian Society of Philosophy of Education.
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739666/1/786-Article%20Text-1284-1-10-20240225.pdf
- Дічек, Наталія Петрівна (orcid.org/0000-0002-2185-3630 <http://orcid.org/0000-0002-2185-3630>) (2023) The worldview and philosophical foundations of K. D. Ushynskyi’s pedagogical ideas Philosophy of Education, 2 (29). pp. 105-129. ISSN 2309-1606
10.31874/2309-1606-2023-29-2-7
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.31874/2309-1606-2023-29-2-7