Record Details

Інтеграція масових відкритих онлайн курсів у процес підготовки менеджерів освіти в умовах магістратури

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739660/
https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/306
10.33296/2707-0255-10(19)-17
 
Title Інтеграція масових відкритих онлайн курсів у процес підготовки менеджерів освіти в умовах магістратури
Integration of massive open online courses in master's training of future educational managers
 
Creator Махиня, Т. А.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.07 Management aspects of educational institutions
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті наводяться проміжні результати дослідження, що ґрунтується на матеріалах анонімного онлайн опитування 107 здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти освітньо-професійної програми «Управління навчальним закладом» спеціальності 073 «Менеджмент» галузі знань 07 «Управління та адміністрування», які навчалися у 2018-2020 роках у ДЗВО «Університет менеджменту освіти», щодо доцільності впровадження масових відкритих онлайн курсів у їх магістерську підготовку.
На основі контент-аналізу анотацій та програм масових відкритих онлайн курсів, представлених на платформах Prometheus, EdEra та ВУМ online, а також досвіду проходження МВОК студентами УМО у період з 2017 по 2020 роки, розроблено таблицю їх відповідності до загальних компетентностей здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти освітньо-професійної програми «Управління навчальним закладом» спеціальності 073 «Менеджмент» галузі знань 07 «Управління та адміністрування».
Студенти виявили зацікавленість до можливості перезарахування годин, прописаних у сертифікаті за результатами проходження масового відкритого онлайн курсу за вибором на одній із відкритих безкоштовних платформ, як частину обов’язкового індивідуального завдання при виконанні самостійної роботи здобувачем у міжсесійний період. Встановлено, що інтеграція МВОК у підготовку майбутніх менеджерів освіти дасть максимальний ефект при дотриманні здобувачами академічної доброчесності, високої самоорганізації та зацікавленості у тематиці висвітлених питань. Наведено перелік таких курсів при вивченні окремих дисциплін.
У ході анонімного опитування та інтерв’ю здобувачів встановлено оптимальну частку МВОК (не більше 50 %) від загального числа годин, відведених на самостійне опанування дисципліни. При цьому встановлено, що МВОК не мають замінити собою інших видів завдань для самостійної роботи та повинні бути погоджені з викладачем, як такі, що максимально поглиблюють обізнаність з тієї чи іншої теми дисципліни; поповнюють практичний інструментарій здобувача; сприяють розширенню кругозору та відкриттю нових перспектив у певному управлінському питанні, мотивують займатися окремими питанням (темами) більш сфокусовано та дозволяють поглянути на певне питання з іншого боку, можливо, відмінного від погляду викладача.
The article presents the intermediate results of a study based on the materials of an anonymous online survey of 107 applicants for the second (master's) level of higher education educational and professional program "Management of educational institution" specialty 073 "Management" in the field of knowledge 07 "Management and Administration", who studied in 2018 -2020 in the State Educational Institution "University of Education Management", on the feasibility of introducing Massive Open Online Courses (MOOC) in their master's training.
Based on the content analysis of annotations and programs of mass open online courses presented on the platforms Prometheus, EdEra and VUM online, as well as the experience of passing MOOC students UMO in the period from 2017 to 2020, developed a table of their compliance with the general competencies of second (master) level of higher education of the educational-professional program "Management of educational institution" of specialty 073 "Management" of the field of knowledge 07 "Management and administration".
Students expressed interest in the possibility of recalculating the hours specified in the certificate as a result of a mass open online elective course on one of the open free platforms, as part of the mandatory individual task when performing independent work by the applicant in the intersessional period. It is established that the integration of the MOOC in the master's training of future educational managers will give the maximum effect in the observance of academic integrity, high self-organization and interest in the topics covered. The list of such courses at studying of separate disciplines is resulted.
An anonymous survey and interview of applicants established the optimal share of MOOC (no more than 50%) of the total number of hours devoted to self-study of the discipline. It is established that the MOOC should not replace other types of tasks for independent work and should be agreed with the teacher, as those that deepen awareness of a topic of the discipline; replenish the practical tools of the applicant; help to broaden the horizons and open new perspectives in a particular management issue, motivate to deal with individual issues (topics) more focused and allow you to look at a particular issue from another angle, perhaps different from the view of the teacher.
 
Publisher Громадська організація «Школа адаптивного управління соціально-педагогічними системами»
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739660/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9C%D0%B0%D1%85%D0%B8%D0%BD%D1%8F%20%28%D0%90%D0%B4%D0%B0%D0%BF%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B5%20%D1%83%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%BD%D1%8F_2020%29.pdf
- Махиня, Т. А. (orcid.org/0000-0003-4065-0465 <http://orcid.org/0000-0003-4065-0465>) (2020) Integration of massive open online courses in master's training of future educational managers Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics, 10 (19). ISSN 2707-0255
10.33296/2707-0255-10(19)-17
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33296/2707-0255-10(19)-17