Record Details

Efficient Questioning in Teaching Mathematics: Teachers’ Attitudes and Practices

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739550/
https://lumenpublishing.com/journals/index.php/rrem/article/view/5234
10.18662/rrem/15.1/694
 
Title Efficient Questioning in Teaching Mathematics: Teachers’ Attitudes and Practices
Ефективність опитування у навчанні математики: ставлення та практика вчителів
 
Creator Tarasenkova, Nina
Akulenko, I.
Hnezdilova, K.
Chashechnikova, O.
Kirman, V.
Serdiuk, Z.
Kolomiets, O.
Zaporozhets, A.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
51 Mathematics
 
Description The paper is an exposure to the latest practices of questioning in teaching and learning math (TLM) on the basis of psychological-semiotic approach. Emphasis is placed on the degree of semantic support of the expected answer when formulating educational questions. The paper explored: whether teachers are able to distinguish between types of questions and to use them in sync with didactic purpose; what types of questions teachers consider to be the most effective; what factors influence this process. To achieve these goals, survey-based research was conducted among 173 high school mathematics teachers across Ukraine. The research proved that, in their majority, teachers are able to correctly distinguish among the types of the questions offered. According to the teachers, questions with full semantic support for the answer are less useful in TLM. The study showed teachers’ lack of ability to identify the goals of the questions. There has been revealed a gap between the teachers’ attitude to the expedience of using questions with several possible answers and the practice of their implementation in TLM. The study yielded 35 variables characterizing the current status of the problem. They were optimized to 13 factors. It was stated that questioning should comply with the content of educational material, and the questions formulated with the use of topical vocabulary known to the students are viewed as most cost-effective. The research revealed the significant impact of the number of questions that teachers or students ask. The factor of primary importance appears to be that of time.
У статті представлено результати аналізу наявного стану використання запитань у практиці навчання учнів математики, який було зроблено за даними анкетування вчителів математики. В опитуванні взяли участь 173 учителя математики з Черкаської, Дніпропетровської, Кіровоградської та інших областей України. Опитування підтвердило спрямованість учителів на реалізацію гносеологічної, праксеологічної, оцінювально-рефлексивної функції запитань у практиці навчання математики, а також функцію організації усіх етапів циклу навчання (дидактичного циклу). В основу аналізу результатів опитування було покладено психолого-семіотичний підхід. З позицій цього підходу особлива увага звертається на тексти запитань. Успішність декодування змісту, загорнутого в текстові оболонки запитань, значною мірою залежить від того, в якому смисловому полі побудовано запитання, чи має воно перетин із тезаурусом учня і чи є цей перетин достатньо ємним для того, щоб учень спромігся відповісти на запитання. Опитування виявило, що вчителі вважають найбільш ефективними у навчанні запитання, що є близькими із тезаурусом учнів, сформульовані зі слів і термінів, зрозумілих для учня. Однак встановлено недооцінювання вчителями потенціалу запитань, що можуть мати кілька відповідей, а також тих, що передбачають кілька варіантів міркувань для отримання правильної відповіді. У ході опитування встановлено недостатній рівень спроможності учителів розпізнати цільове призначення запитань. Поряд із цим більшість учителів загалом у змозі розмежувати наведені запитання за ступенем представленості в їхньому формулюванні змістової опори для відповіді. Загалом опитування виявило 35 незалежних змінних, які, на думку вчителів, впливають на процес і ефективність використання запитань у навчанні математики. Така значна кількість незалежних змінних утруднює дослідження цієї проблеми. Тому постає питання про зменшення розмірності досліджуваного педагогічного феномену шляхом застосування факторного аналізу.
 
Publisher LUMEN Publishing
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739550/1/5234_sources_revised_24.02.2023.pdf
- Tarasenkova, Nina (orcid.org/0000-0002-6418-6380 <http://orcid.org/0000-0002-6418-6380>), Akulenko, I. (orcid.org/0000-0003-4603-409X <http://orcid.org/0000-0003-4603-409X>), Hnezdilova, K. (orcid.org/0000-0002-5226-840X <http://orcid.org/0000-0002-5226-840X>), Chashechnikova, O. (orcid.org/0000-0003-1101-5534 <http://orcid.org/0000-0003-1101-5534>), Kirman, V. (orcid.org/0000-0002-8107-6618 <http://orcid.org/0000-0002-8107-6618>), Serdiuk, Z. (orcid.org/0000-0002-9376-4346 <http://orcid.org/0000-0002-9376-4346>), Kolomiets, O. (orcid.org/0000-0003-4008-3990 <http://orcid.org/0000-0003-4008-3990>) and Zaporozhets, A. (orcid.org/0009-0002-4919-2157 <http://orcid.org/0009-0002-4919-2157>) (2023) Efficient Questioning in Teaching Mathematics: Teachers’ Attitudes and Practices Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 1 (15). pp. 216-246. ISSN 2066-7329
10.18662/rrem/15.1/694
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.18662/rrem/15.1/694