Record Details

Управління розвитком творчого потенціалу педагогічних (науково-педагогічних) працівників як чинник професійної трансформації

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739601/
http://innovpedagogy.od.ua/archives/2023/63/part_2/48.pdf
10.32782/2663-6085/2023/63.2.48
 
Title Управління розвитком творчого потенціалу педагогічних (науково-педагогічних) працівників як чинник професійної трансформації
Managing the development of creative potential in pedagogical (scientific-pedagogical) practitioners as a factor of professional transformation
 
Creator Просіна, О.В.
 
Subject 374 Education and training out of school. Further education
 
Description У статті представлено результати дослідження сучасних аспектів управління розвитком творчого потенціалу педагогічних (науково-педагогічних) працівників у сучасному вимірі професійної діяльності, зокрема як чинника професійної трансформації. Указано, що професійна трансформація педагогічних (науково-педагогічних) працівників є інтегрованим явищем, позначена одночасно і стихійністю, і керованістю, потреба в ній зумовлена нестабільністю факторів зовнішнього середовища та їх невизначеністю в часі, що має прямий вплив на поточну роботу педагогів. На основі аналізу праць науковців, зроблено висновок, що поняття «трансформація» різниться залежно від контексту і фокусу досліджень, зазначено, що професійна трансформація характеризує конкретного вчителя, є індивідуальним явищем, може бути багатогранною, поєднувати як системні зміни в освіті в цілому, так і індивідуальний розвиток і зміни в педагогічних практиках конкретних учителів. Підґрунтям цього процесу визначено управління розвитком творчого потенціалу педагогічного працівника на різних етапах становлення його професіоналізму: від студентства до активного вчительства; результатом – творчо-перетворювальне ставлення до педагогічної діяльності, засноване на вмінні бачити в ній проблеми, критично їх осмислювати, розв’язувати за допомогою адекватно обраної методики, технології та комунікації на основі розвитку власного творчого потенціалу. Ефективним інструментом розвитку творчого потенціалу визнано неформальну освіту, проілюстровано досвідом проєкту професійного розвитку «Толока позашкільників». На перспективу визначено моделювання, апробацію та впровадження концептуальної структури професійної трансформації педагогічних (науково-педагогічних) працівників з метою цілісного уявлення як чинника (драйвера) професійного вдосконалення.
This article presents the research findings on contemporary aspects of managing the development of creative potential among pedagogical (scientific and pedagogical) practitioners within the modern dimension of professional activity, particularly as a factor in professional transformation. It is indicated that the professional transformation of pedagogical (scientific and pedagogical) practitioners is an integrated phenomenon marked by both spontaneity and directionality. The need for it is driven by the instability of external environmental factors and their temporal uncertainty, directly impacting the current work of educators.
Based on the analysis of scholarly works, it is concluded that the concept of «transformation» varies depending on the context and research focus. The article notes that professional transformation characterizes the individual teacher, being an individual phenomenon that can be multifaceted, combining systemic changes in education as a whole with the individual development and changes in the pedagogical practices of specific teachers.
The foundation of this process is identified as the management of the development of the creative potential of educational practitioners at various stages of their professionalism, from studenthood to active teaching. The outcome is a creatively transformative approach to pedagogical activities, based on the ability to identify, critically analyze, and solve problems using appropriately selected methodologies, technologies, and communication, all grounded in the development of one’s own creative potential.
Informal education is recognized as an effective instrument for developing creative potential, illustrated by the experience of the «Toloka Pozashkilnykiv» professional development project. The perspective outlines the modeling, testing, and implementation of a conceptual structure for the professional transformation of pedagogical (scientific and pedagogical) practitioners, aiming for a comprehensive understanding of it as a factor (driver) of professional improvement.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739601/1/48.pdf
- Просіна, О.В. (orcid.org/0000-0002-1243-6069 <http://orcid.org/0000-0002-1243-6069>) (2023) Managing the development of creative potential in pedagogical (scientific-pedagogical) practitioners as a factor of professional transformation Innovative Pedagogy, 2 (63). pp. 238-243. ISSN 2663-6085
10.32782/2663-6085/2023/63.2.48
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32782/2663-6085/2023/63.2.48