Record Details

Інноваційна освітня політика в Україні: етнокультурні аспекти розвитку шкільної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739599/
https://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/217
10.32405/2308-8885-2023-4(110)-30-34
 
Title Інноваційна освітня політика в Україні: етнокультурні аспекти розвитку шкільної освіти
Innovative educational policy in Ukraine: ethnocultural aspects of school education development
 
Creator Сіданіч, І.
Просіна, О.В.
 
Subject 351 Particular activities of public administration
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
373 Kinds of school providing general education
39 Cultural anthropology. Ethnography. Customs. Manners. Traditions. Way of life. Folklore
 
Description Розглянуто проблему взаємозумовленості інноваційної освітньої політики в Україні та етнокультурних аспектів оновлення змісту шкільної освіти. З’ясовано, що етнокультурна складова у змісті шкільної освіти залишається актуальним напрямом наукового пошуку. Презентовано авторський освітній проєкт, розроблений з урахуванням державних завдань інноваційної освітньої політики, науково-теоретичних і практичних здобутків українських педагогів, результатів аналізу освітніх реалій у площині впровадження етнокультурних основ у навчання дітей шкільного віку на засадах взаємодії з громадами.
The interdependence of innovative educational policy in Ukraine and the ethnoculturalaspects of updating the content of school education are explored. It is established thatthe ethnocultural component in the content of school education remains a relevantdirection of scientific research. The article presents an author's educational projectdeveloped taking into account the state tasks of innovative educational policy, thescientific-theoretical and practical achievements of Ukrainian educators, and theanalysis of educational realities in the context of the implementation of ethnoculturalprinciples in the education of school-age children based on interaction withcommunities. The author of the article emphasizes aspects of the implementation ofinnovative educational policy, including the role in determining ethnocultural trends inthe development of the content of school education, innovative approaches and moderninformation technologies, the use of interactive methods, updating curricula, courses,projects, and more.
Addressing ethnocultural heritage, studying true history, observing moral and domestictraditions, knowledge of the language and art of the Ukrainian people and other ethnicgroups residing in Ukraine are the desired educational outcomes of school educationaimed at preserving and popularizing cultural diversity, fostering tolerance and mutualunderstanding in Ukrainian society as a whole. The article highlights the need to createa new educational content, including the text, action, and result, and innovativeeducational policy must support these changes, contribute to their implementation, andprovide official state documents. The author believes that contemporary schooleducation in Ukraine, even in the context of war, is committed to a peaceful life,contributes to the sustainable development of society, is based on ethnoculturalprinciples of youth education, and develops through interaction with communities and families.
 
Publisher Інститут проблем виховання НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739599/1/________%D0%A1%D0%A2%D0%90%D0%A2%D0%A2%D0%AF___%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%BD%D0%B0_1_1.11.2023.pdf
- Сіданіч, І. (orcid.org/0000‐0002‐2992‐3808 <http://orcid.org/0000‐0002‐2992‐3808>) and Просіна, О.В. (orcid.org/0000-0002-1243-6069 <http://orcid.org/0000-0002-1243-6069>) (2023) Innovative educational policy in Ukraine: ethnocultural aspects of school education development Мистецтво та освіта, 4 (110). pp. 30-34. ISSN 2308-8885
10.32405/2308-8885-2023-4(110)-30-34
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2308-8885-2023-4(110)-30-34