Record Details

Потенціал використання інформаційно‐комунікаційних технологій для формування фахової компетентності майбутніх техніків‐електриків у коледжі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739530/
https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2024/02/%D0%B3%D0%B5%D1%80%D0%BB%D1%8F%D0%BD%D0%B4.pdf
10.24139/2312‐5993/2023.08‐09/095‐104
 
Title Потенціал використання інформаційно‐комунікаційних технологій для формування фахової компетентності майбутніх техніків‐електриків у коледжі
The potential of information and communication technologies in forming the professional competence of future electrical technicians at college
 
Creator Герлянд, Т.М.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
62 Engineering. Technology in general
 
Description У зв’язку з розробленням та застосуванням сучасних інформаційно‐ комунікаційних технологій (далі – ІКТ) у всіх сферах діяльності науки, техніки, освіти та промисловості на сучасному етапі розвитку країни підготовка майбутніх фахівців, здатних використовувати свої знання на виробництві із застосуванням цих технологій є першочерговим завданням для викладачів фахової передвищої освіти. Підготовка конкурентоспроможного техніка‐електрика, адаптованого до життя та професійної діяльності, вимагає від викладача коледжу застосування відповідних інформаційно‐комунікаційних технологій для ефективного формування фахової компетентності майбутнього фахівця.
Мета статті – дослідження потенціалу використання інформаційно‐ комунікаційних технологій для формування фахової компетентності майбутніх техніків‐електриків у коледжі. Розглянуто методику комплексного використання ІКТ у процесі вивчення електротехнічних дисциплін для ефективного формування фахової компетентності майбутнього фахівця.
Доведено, що використання мультимедійних лекцій та практичних занять (віртуальних лабораторій) дає змогу підвищити ефективність та якість навчання, а також надає можливість у більшому обсязі надати пояснення навчального матеріалу для студентів, підвищити їх інтерес до електротехнічних дисциплін. Таким чином, явні переваги застосування ІКТ, мультимедійних технологій в організації освітнього процесу не викликають сумніву. Саме застосування ІКТ володіє вагомим потенціалом у формуванні фахової компетентності майбутніх техніків‐електриків, які після закінчення навчання у коледжі надалі будуть використовувати свої знання на виробництві із застосуванням нових інформаційних технологій.
In connection with the development and application of modern information and communication technologies (hereinafter referred to as ICT) in all spheres of science, technology, education and industry, at the present stage of the country’s development, the training of future specialists who are able to use their knowledge in production using these technologies is a priority. task for teachers of professional higher education. Preparing competitive electrical technician, adapted to life and professional activities, requires the college teacher to use appropriate information and communication technologies to effectively develop the professional competence of the future specialist.
The purpose of the article is to study the potential of using information and communication technologies in developing the professional competence of future electrical technicians in college. The methodology for the integrated use of ICT in the process of studying electrical engineering disciplines for the effective formation of professional competence of a future specialist is considered.
It has been proven that the use of multimedia lectures and practical classes (virtual laboratories) can improve the efficiency and quality of training, as well as provide more explanations of educational material for students, and increase their interest in electrical engineering disciplines. Thus, the clear advantages of using ICT and multimedia technologies in organizing the educational process are beyond doubt. It is the use of ICT that has significant potential in developing the professional competence of future electrical technicians who, after graduating from college, will use their knowledge in production using new information technologies.
Considering the development and application of advanced information and communication technologies in all spheres of human activity such as science, technology, education and industry at the current stage of the country's development, the training of future specialists who can use their knowledge in production with the application of new information technologies is a primary task for college teachers. The training of competitive electrician, adapted to life and professional activity, requires the college teacher to use appropriate information and communication technologies to effectively form the future specialist's professional competence.
 
Publisher СумДПУ імені A.C. Макаренка
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739530/1/%D0%B3%D0%B5%D1%80%D0%BB%D1%8F%D0%BD%D0%B4.pdf
- Герлянд, Т.М. (orcid.org/0000‐0002‐7991‐0431 <http://orcid.org/0000‐0002‐7991‐0431>) (2023) The potential of information and communication technologies in forming the professional competence of future electrical technicians at college Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 8-9. pp. 95-104. ISSN 2312-5993
10.24139/2312‐5993/2023.08‐09/095‐104