Record Details

Професійний розвиток вчителів формальної та неформальної освіти в українському та зарубіжному контексті

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/739519/
https://cpp.khmnu.edu.ua/index.php/cpp/article/view/46
10.31891/2308-4081/2021-11(2)-3
 
Title Професійний розвиток вчителів формальної та неформальної освіти в українському та зарубіжному контексті
Professional development of teachers in formal and non-formal education Ukrainian and foreign contexts
 
Creator Vovk, Myroslava
Hodatska, Olha
Venhryniuk, Oksana
Bronitska, Mariia
 
Subject 374 Education and training out of school. Further education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті узагальнено український і зарубіжний досвід професійного розвитку вчителів в умовах формальної і неформальної освіти. З’ясовано, що нині в Україні у сфері неперервного професійного розвитку вчителя спостерігаються тенденції законодавчо-нормативного врегулювання процесу підвищення кваліфікації в умовах як формального, так і неформального навчання, розширення спектру можливостей для неперервного професійного удосконалення в дистанційному форматі; матеріальне заохочення вчителів за результатами проходження сертифікації, стажування, підвищення кваліфікації, участі у проєктній діяльності; спрямованість на регулярний розвиток професійних компетентностей учителів, зокрема цифрової, інформаційно-комунікативної, інноваційної; розроблення професійних стандартів учителів тощо. Узагальнення зарубіжного досвіду формального і неформального навчання педагогів уможливило виокремити цінні освітні практики, а також визначити перспективи удосконалення професійного розвитку педагогів-практиків: ступенева траєкторія професійного розвитку вчителя, що сприяє збільшенню заробітної плати та поширенню різних соціальних пільг; грантова підтримка держави; урахування регіонального контексту під час підвищення кваліфікації (зокрема, потреб окремих шкіл); створення відповідних дослідних майданчиків на базі шкіл; заохочення молодих педагогів до участі у проектній діяльності; підготовка учителів-наставників, що забезпечують педагогічний супровід студентів під час практики, а також молодих учителів в університетах, у центрах шкільної практичної підготовки вчителів; створення диверсифікованих програм професійного розвитку, різних за тривалістю, формою навчання; фінансове заохочення за результатами підвищення кваліфікації, стажування; обов’язкова сертифікація для підтвердження учительської ліцензії; заснування і партнерська взаємодія у межах діяльності асоціацій учителів, а також організацій типу Регіональної співдружності шкіл і університетів, комітетів професійного розвитку педагогів у регіонах; активізація неформального навчання у дистанційному й очному форматі; створення віртуальних платформ, центрів методичного супроводу за окремими дисциплінами (мовні, математичні, природничі тощо) у взаємодії з науковими інституціями та університетами тощо.
The article summarizes Ukrainian and foreign experience in delivering teacher professional development in formal and non-formal education. It shows that Ukraine has taken certain effective measures to improve the system of continuing teacher education (legally regulating professional development in both formal and non-formal education; expanding opportunities for continuing professional development in distance learning; providing material encouragement to teachers based on the results of certification, internships, advanced training, project activities; focusing on the effective development of teacher professional competencies (digital, ICT, innovation); elaborating teacher professional standards). A detailed analysis of the relevant foreign experience has allowed the authors to select valuable educational practices and determine the prospects for improving the system of teacher professional development. These are the following: introducing a gradual trajectory of teacher professional development which contributes to an increase in wages and promotes various social benefits; providing state grants; considering the regional context (including the needs of individual schools); creating appropriate research sites at schools; motivating novice teachers to participate in project activities; organizing effective training of mentors who provide support to students during teacher placement, as well as novice teachers at universities and practical training facilities; developing diversified (in terms of duration and forms) programmes on professional development; providing financial incentives under the results of advanced training, internships; organizing compulsory certification to confirm the teacher’s license; promoting partnership between teacher associations and different organizations, such as the Regional Commonwealth of Schools and Universities and committees for teacher professional development in the regions; enhancing non-formal learning in distance and full-time formats; creating virtual platforms, centres of methodical support in individual fields (language, mathematics, natural sciences) in cooperation with research institutions and universities.
 
Publisher Хмельницький національний університет
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/739519/1/PROFESSIONAL%20DEVELOPMENT%20OF%20TEACHERS%20IN%20FORMAL.pdf
- Vovk, Myroslava (orcid.org/0000-0002-9109-9194 <http://orcid.org/0000-0002-9109-9194>), Hodatska, Olha, Venhryniuk, Oksana and Bronitska, Mariia (2021) Professional development of teachers in formal and non-formal education Ukrainian and foreign contexts Comparative Professional Pedagogy, 2 (11). pp. 30-40. ISSN 2308-4081
10.31891/2308-4081/2021-11(2)-3
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.31891/2308-4081/2021-11(2)-3